Gå til innhold
Arkivverket

[#2247] Paul Snerting, Inderøy


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Min Oldefar Paul Gundersen Snerting født 9 april 1869 på Inderøya. Sønn av Gunder Olsen og Andrea Larsdatter Røsethhavn. Er det noen som har tilgang til kirkebøkene fra Inderøy og vet når Paul er døpt/konfirmert og når foreldrene giftet seg ? Pauls eldste bror er født i 1864. Finner dem på Ring gård i folketellingen i 1865 så det kan være en indikasjon på at de ble gift ikke lenge like før folketellingen. Pauls farfar og farmor bor også på gården Ring. Noen som vet noe mer og kan hjelpe meg litt videre Stein steinjoh@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

HeiIfølge kirkeboka er Paul født 05.04.1869 og døpt 02.05.1869, og sønn av GUNNAR Olsen Ring og Andrea Larsdatter, så det er visst delte meninger om fødselsdag og farsnavn. Ifølge FT 1865 heter farfaren til Paul Snerting, Ole Eliassen, han kommer vi innpå her:I bygdeboka for Inderøya bind 2,side 415-417 er det nevnt: Elias Jensen Ferstad kjøpte gården Ring i 1811, Elias døde i 1859, han var gift 2 ganger, første gang med Golla Pettersdatter Ferstad, 8 barn=Ole, Jens, Andreas, Nils, Peter, Margrete, Elen Bergitte og Peternelle. Andre giftemål med Massi Olsdatter (som også bor på gården Ring i FT 1865), 4 barn= Olaus, Golla, Marta og Elen Marie. Ole Eliassen var bygselmann på Bosnes fra 1847 og tok over Ring etter faren og hadde den til 1882, da han igjen ga den til sønnen Ole (bror til Gunder/Gunnar Olsen)Ferstad er også en gård på Inderøya Leter mer........MVH Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Hei, Takk for hjelpenNår det gjelder fødselsdato 9 april, så har jeg den fra min mor samt fra hans gravsten på Lade kirkegård. Min oldemor pleide også å kommentere fødseldagen hans i forbindelse med at det var dagen tyskerne gikk inn i Norge i 1940.Paul kom til Bromstad gård i Strinda i 1901, og var stallmester der til sin død i 1943. Giftet seg i Lade kirke 17 juli 1904 med Marie Mortensdatter Sørmellan fra Osen. De har et barn sammen, min morfar Odd Snerting født 13 oktober 1906.mvh Stein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.