Gå til innhold
Arkivverket

[#2250] Halland


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Er det noen som kjenner til navnet Halland.Jeg prøver å hjelpe ei dame i statene, men ser ikke ut til å lykkes.Flere bilder de har av familien tyder på at det kan være fra Telemark, men ingenting er funnet. Dette er opplysningene jeg har:Samuel Halland, kom til USA og Chicago i 1880. Skal være født 17 12 1859. Sønn av Nils og Gunhild Halland, deres femte av i alt ni barn. Ble gift i USA i 1886 med Annie Gilbertson (Gulbrandsdatter).Samuel skal være født i Christianna Stift.Noen som har et forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika Antun

Eg kjenner til ein gard på Osterøy (nabokommune til Bergen) som heiter Halland - i nærleiken av Valestrandsfossen.Dette er jo ikkje Telemark - men der heiter det fleire stader Hadland - kan dette vere noko å gå vidare på? Skrivemåten til gardsnamn endrar seg jo og fins i fleire variantar til og med i same dokument - det har eg erfaring frå!Monika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis Halland er et gårdsnavn som familien etterhvert tok som sitt etternavn, forestiller jeg meg at i tilfelle har skjedd etter 1865. I FT1865 burde familiemedlemmene derfor fremdeles være identifiserbare via sine patronymika; f.eks. Samuel Nilsen. Forestiller meg også at "Christianna Stift" må bety Christians Amt, dvs. Oppland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg leitte lenge etter "Halland" i fjor - det viste seg til slutt å vere Hadeland, men det ville vel ingen bruke til etternamn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Statistikken fra SSB sier også at det er 669 med etternavnet Halland, og 153 Holland (som neppe har samme opprinnelse). Så det er jo bare å begynne å ringe...Har ikke funnet Samuel Nilsen i FT-1865 på DA eller RHD, men den er jo ikke komplett på internett ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det er mange Halland-gårder, både i Rollaug, Buskerud, i Bergensområdet, ved Jevnaker, Mandal og Trondheimsområdet, så det er nok å lete i. Hadland finnes ved Stavanger, og Hadeland i Aker og ved Mandal, men det er vel mere fruktbart å satse på at Halland eller stavevarianter er noen lunde riktig. Også i skipslistene er det mange Halland'er, kanskje det er verd å se etter et mønster her, dro de f.eks. ifra samme bygd/gård først i en pulje, deretter i en senere bølge etter å ha fått besøk til gamlelandet? Mulighetene er legio. Kanhende må man vente til utvandrerlistene blir korrekturlest før svaret finnes... Det beste ville nok være å sjekke Hallandgårdene mot kirkebøkene, men det er tidkrevende. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

O. Ryghs Norske Gaardsnavne er lagt ut i søkbar form ved Dokumentasjonsprosjektet. Den har oversikt over gardsnamn i Norge, med unntak av Finnmark. Det var 17 gardar som heitte Halland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Utrolig men sant, Samuel Halland er funnet. Med god hjelp fra Rjukan bibliotek. Men hvem skulle tro at Samuel Halland egentlig het Sondre Nilsson Bakhus, født 1859, riktig, bosatt i folketellingen 1865 på gården Dahl i Tinn.Med den type navneendringer er det ikke lett å finne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.