Gå til innhold
Arkivverket

[#2255] Peder Engh


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg etterlyser opplysninger om min mormors far Peder Engh, visstnok med mellomnavnet Barbjo e.l. Han var ansatt i en Hr. Gabrielsens forretning i Sandefjord omkring 1871, men bodde antakelig senere i Christiania. Iflg. familietradisjonen utvandret han til Amerika. I 1881 utvandret en Peder Louis Engh, f. omkr. 1843, handelsmann, fra Christiania. Muligens er dette min oldefar. Kjenner noen til ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Mathisen

Jeg har nå grunn till å tro at Peder Louis Engh var nevø av den kjente orgelbygger og organist Isak O. Engh, som bodde endel år i Porsgrunn, bygget orgel til Eidanger kirke (ferdig 1867) og var gift med Mina Wahl, datter av Nils T. Wahl, som bodde på Vestsiden i Porsgrunn. Paret hadde 3 barn: Anna Gunhilde Engh, f. 1851, g.m. Isak Engh (som jeg tror var hennes søskenbarn), Haakon Engh, g.m. Julie Nordby, og Aagot Engh. Jeg går ut fra at det finnes etterkommere av noen av disse i Grenland idag, og er takknemlig for tips i den retning. Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for ditt bidrag, Kjell. Jeg er nylig kommet fram til at handelsbetjent Peter Engh i Drøbak 1865 er identisk med min oldefar Peder Engh, en gang nevnt med det underlige tilnavnet "Barbjo", senere (FT 1875 og i Bykalender for Christiania i tiden 1873-1877) er han handelsborger og kaller seg Peder Louis Engh. Han emigrerer til Amerika 1881. Minst 4 av hans nære slektninger var organister og/eller orgelbyggere og/eller kirkesanger, så det må ha runnet en musikalsk åre i slekten. Peder var sønn av gårdbruker, kirkesanger og skoleholder Abraham Olsen Engh på Frosterud-Fjerdingen i Ås, Peders onkel Isak Olsen Engh var orgelbygger og, som tidligere nevnt, bosatt i Porsgrunn, og en bror av Peder, Isak Julius Engh, var en av de tidlig ansatte lærerne ved Skiensfjordens Mekaniske Fagskole. Han underviste i tegning, modellsnekring og bokholderi. Og også han syslet visst med orgelbygging. Han var ansatt ved skolen fra 1887 til 1913. Det skulle være rart om det ikke finnes etterkommere av en av disse to Engh-er blant de mange med dette etternavnet i Grenland? Hallo der ute: GI LYD! Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.