Gå til innhold
Arkivverket

[#2257] Registrert to ganger under "ulikt" navn


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Skomaker John Jensen f 1851 var i 1875 gift med Fredrikke Jensen f 1851 i Lillehammer. De bodde i Hausmannsgate 28 med en udøpt datter. Søker vi etter Fredrikke i Lillehammer i 1865 er det bare en som passer: Fredrikke Fredriksdatter. Hun er da tjener hos fam. Lunde. Men i Kristiania i 1875 finner vi også Fredrikke Fredriksdatter som tjener hos August Mohr (i Indredepartementet) bosatt i St. Olafs Plass 4. Hun synes registrert to ganger, en gang under navnet Fredrikke Jensen på hjemstedsadressen og en gang til på arbeidsadressen under navnet Fredrikke Fredriksdatter. Dette synes å bekreftes når vi i 1900 finner familien på Berjan gård i Solum. Hun kaller seg da Fredrikke Fredriksdatter. Hva tror så ekspertisen om dette, hvor ofte ble personer (særlig tjenere ville jeg tro) dobbeltregistrert på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ekspert og ekspert... Jeg tar ihvertfall sjansen på svare. Jeg har aldri sett dobbeltregistreringer under direkte ulike navn, men har sett flere tilfelle av at samme person står oppført to steder, t.o.m. i ulike kommuner (f.eks Moss og Christiania). Hvis listen er riktig ført skal det på et av stedene være satt inn en merknad som indikerer at vedkommende der er "midlertidig losjerende". (Tror forkortelsen er "ml"). Jeg vil anta at personen det gjelder som regel ikke var tilstede på et av stedene, slik at opplysningene ble i forhold til hva de øvrige personene i husstanden kunne bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.