Gå til innhold
Arkivverket

[#2268] Hvem var blokkmaker G. Hansen i Bergen?


Gjest Rolf Erik Sanne
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Sanne

Blokkmakermester Michael Olai Hansen og hustru Anna Carine Jørgensen, hadde i følge "Dødsfall i Bergen 1765-1850" 10 barn. Familien var stedbundne innenfor Domkirkesognet, alle fødsler og begravelser er funnet her. Så langt har jeg funnet 9 av barnene via kirkebøker på mikrofilm og senere DA. Imidlertid mangler den tiende. På familiens bostedsadresse, 11.rode, nr 64 befinner det seg ved FT 1865 tre gjenlevende og ugifte Hansen'er, G.., M(athias) og (Carl) Andreas. G. var oppgitt som blokkmaker, husfar og 39 år gammel (født ca. 1826). Har søkt i DA for om mulig å finne hans fulle fornavn, fødsel, død og eventuelle giftemål, men uten suksess. Kan noen hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

G. Hansen i 1865= Rasmus Jørgen Hansen. (Jørgen=Georg=det same som morfaren). Han var fødd 0904, dpt. 0605 1827. Han døyr under namnet Georg Hanssen ug. f. 1827, 2910, grv.l. 0411 1890 - med adresse 11-64.Om du framleis saknar ein, så ver merksam på at to born har hatt same namnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Takk for rask respons, Bjørn. Din forklaring er riktig og jeg burde sett løsningen før, særlig ettersom min oldemor etterlot seg en fødseldsdagbok der onkel Georg er oppgitt med åremålsdag 9.april. Dessuten har du en gang tidligere forklart at Georg = Jørgen. Jeg ble på min veg litt villedet da FT 1875 oppgir navnet Rasmus S. Hansen, ugift blokkmakermester født 1827 og bosatt i 11.rode nr.64., mens FT 1865 anga G og 39 år gammel (født 1826). Og jeg mangler fremdeles nr. 10. (Navnene Ingeborg Helene og Carl Andreas forekommer to ganger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Diverre, eg finn berre 9. Det er plass til eit barn mellom Odin og Mathias i 1835/36. Men eg kan ikkje finne det, korkje mellom døypte eller døde, korkje på namn eller adresse. Mvh BD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.