Gå til innhold
Arkivverket

[#2271] Hans Olsen, Oslo


Gjest Inger Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Hagen

Skulle gjerne visst hvor og når Hans Olsen er født.Jeg vet at han bodde i Oslo i !875. Han hadde en sønn Karl Oscar Hansen(min morfar) født i 1860(i Oslo) som ble konfirmert i Vestre Aker kirke i 1875. Jeg er også på jakt etter opplysninger om Hans Olsens kone Amalie Emilie Lunder, hvor og når hun er født. Jeg er blitt fortalt at Hans Olsen døde 104 år gammel på Onsøy gamlehjem. Er det noen som har tilgang på kirkrbøker eller folketelling som kan hjelpe meg ?Vennlig hilsen Inger Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Som et utgangspunkt: Du finner en Karl Oscar Hansen (børstebinder) m/familie i Sande i Vestfold i FT1900 (RHD). Er det din morfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Takk skal du ha for at du har tatt bryderiet med å hjelpe meg. Ja, det stemmer, det er min morfar du har funnet i Sande. Jeg finner gså en Karl Oscar Hansen i tellinga i Christiania for 1875,da står han oppført som sønn av Anders Nilsen Opsahl og Agnete Tronsen. Det er jo ikke de rette foreldre, så jeg er ikke så sikker på om det kan være den rette Karl Oscar. Det står at han er født 1860 i Christiania, så det stemmer jo.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det spørs om ikke Karl Oskar står oppført med Olsen som etternavn i 1875-tellingen. I hvert fall i Kristiania var det normalt at farens patrynomikon ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det finnes en murarbeider Carl Oscar Olsen, f. 1860 i FT1875 for Christiania. "Losjerende" i en alder av 15-16 år må ha vært ganske tøft dersom foreldrene var i live selv. Videre finner du en portner Hans Olsen i FT1875. Hans Olsen'er er det mange av, men dennes kone heter Malla, som jeg godt kan tenke meg er et kalle-/kortnavn for Amalie. Kan dette være foreldrene? Hvis du vet noe om søskenene til din morfar, kan du avgjøre om det er riktige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Jeg ser nå at jeg har gitt feil opplysninger med hensyn til Hans Olsens kone. Hun het ikke Amalie, men Albertine Emilie Lunder.Av min mor har jeg fått vite at hun jobbet på kjøkkenet ved slottet. Jeg har blandet sammen navnene her. Det var derimot deres datter(Karl Oscars bror) som hadde det navnet. Hun het Amalie, hun emigrerte til Amerika og fikk etter hvert 12 barn der borte, jeg tror hun ble gift med en Amerikaner.Så var det en bror som het Marius. Jeg vet ikke når disse er født,og ikke når Amalie utvandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Til Ketil Firing Hansen Tror du at Hans Olsens Kone også står oppført med Olsen som etternavn? Var det virkelig mer vanlig i Oslo enn andre steder at man sto oppført med samme etternavn. Det er egentlig litt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En kjapp titt gjennom FT-1875 for Kristiania (hos RHD) viser at koner vanligvis ble oppført med mannens etternavn. Dette var nok vanligere i Kristiania enn andre steder av landet, da dette var en del av utviklingen av navnebruk som først oppsto i byene. Jeg kan ikke finne noen passende Albertiner i FT-1875 Kristiania. Hun kan være død, eller de bor f. eks. i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.