Gå til innhold
Arkivverket

[#2272] Nora Lund f.1879 Nøtterøy


Gjest Terje Emil Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Emil Skrolsvik

Jeg håper noen kan hjelpe meg med oplysninger om Nora Lund. Hun er forlover for sin søster Sigrid Lund da hun gifter seg borgerlig i Haugesund 21.januar 1917. Her skriver hun under med Nora Thorsen, er 39 år og har bopel Hauge, hersteds. Hennes mann er Folke Thorsen f. 1886 Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du finner en Nora Ingvarda Øre, f.1879 under FT1900 for Nøtterøy. I samme husstand fins en Sigrid Elenore Jørgensen, f.1895, (FL=fast losjerende). Hun er ikke søsteren, men kan det allikevel være riktige personer? Felles etternavn Lund kan de ha tatt senere (selv om mange allerede hadde tatt seg fast etternavn i 1900). Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Etternavnet Lund kan f.eks. ha kommet inn i familien ved at moren, som åpenbart var enke i 1900, giftet seg på nytt. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Emil Skrolsvik

Det er antagelig feil Nora på Øye. D.v.s. jeg fant ingen der, men på Øvre Tanstad finnes en Nora Katinka f. 1879. Men min Nora skriver under med Nora Augusta . Så flere forslag mottaes med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Forkortelsen FL forklares med: losjerende, hørende til familien (ikke nødvendigvis slektning!) i motsetning til EL: enslig losjerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Emil Skrolsvik

I folketellingen 1900 lever enken Augusta Lund ,født Sverige 1841, i Østerklev 35 i Tvedestrand. Hun har der to barn: Harald Lund f. 1881 Kristiania og Sigrid Lund f. 1883.(fødselssted ikke oppgitt). Første gang jeg treffer på Nora Augusta, er da hun skriver under som forlover for sin søster, da hun , (Aagot) Sigrid Lund gifter seg borgerlig i Haugesund. Da skriver hun under med Nora Augusta Thorsen, og hennes "mann" med Folke Thorsen. Han er født i Sverige. Så hva Nora Augusta het til etternavn vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

For å verifisere at du er på rett spor med Augusta Lund fra Tvedestrand, bør du nok låne en mikrofilmkopi av kirkeboka for Nøtterøy som dekker fødsel/dåp for 1879. NB! Fødested for Sigrid Lund ved FT1900 er oppgitt til Tvedestrand, hvilket tyder på at familien har bodd i Tvedestrand fra ca. 1883. Hvis du virkelig er inne på riktig familie bør konfirmasjonen for Nora derfor stå i en kirkebok for Tvedestrand ca.1894-95. Lykke til!Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Emik Skrolsvik,

Takk for den du. Jeg vil idag gå til bestilling av kirkebøker for Tvedestrand. Vi hadde faktisk ikke oplysninger om Sigrid s fødested. Så takk igjen.Håper vi kommer ett steg videre på denne grenen. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Sigrids fødested finner du i FT1900 for Tvedestrand som er registrert av RHD.Den direkte linken søkesiden for RHD er: Lenke (grei å legge bokmerke på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Emil Skrolsvik,

Jeg har nu funnet Nora født 19/11-1879 på Nøtterøy. Hennes foreldre er skredder Nils Nilsen Lund, f. 1/12 1844 Storelvdalen i Norge, og Johanne Augusta Kjelstrup, f. 1849 i Sverige. Nils og Johanne gifter seg på Nøtterøy 13/12-1878. Nils Lund er da enkemann fra 18/8-1874. Mitt spørsmål :Er det noen som har oplysninger om denne Nils Nilsen Lund fra Storelvdal. Jeg finner han ikke i noen telling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Lund er ikke noe vanlig navn i Stor-Elvdal. Land eller Landet ville være mer sannsynlig. MEN: I 1865-tellinga finnes ei "Jomfru Lund" som tjenestejente på garden Messelt Søndre. Alderen tyder ikke på at dette er mor til Nils, men dette er den eneste med etternavnet Lund i Stor-Elvdal i denne tellinga. Kanskje ei tante??? Dessuten heter både husfaren og minst en av tjenestefolka på gården Nils.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Emil Skrolsvik

Takk for opplysningene. Jeg blir nødt til å låne inn kirkebøker for aktuelle område. Mulig det finnes fler "Lund" er der. Det at der er fler Nils er på gården, kan vel tyde på at det er ett visst slektskap.Vet du hvilken kirke som er i området ? Er det eventuelt bygdebok for området ? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Hei igjen Terje! Etter en nærmere kikk er det hele tre Nils'er på Messelt Søndre! Jomfru Lund, som altså ikke har hverken fornavn eller patronymikon i tellinga er skal ha kommet fra Iid Prestegjeld, hvor nå det er hen. (Kan det være Idd ved Halden?) Messelt ligger omtrent midtveis mellom Stor-Elvdal Hovedkirke og Evenstad Kapell. Jeg får trolig mulighet til å kikke i "Bygdebok for Stor-Elvdal" av Anders Fosvold i helga. Kommer tilbake med mer info om jeg finner noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Jeg fant! Jeg fant! En gard med navn Lund på Idd i Østfold. Let der også! Det finnes også noen Lund i Fredrikshald (Halden)i 1865. Den ene av disse, ei losjerende eldre dame kommer fra Tynset... Ellers kan det være greit å vite at Messelt-gardene er store skogeiendommer, så det kan være mange spor å finne langs Glomma og i plankebyene. Og da er ikke veien til Halden lang.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Emil Skrolsvik

Hva skulle jeg gjort uten deg Heidi. Tusen takk for hjelpen så langt. Nu skal området "finkjemmes" for alt som har rørt seg av Lund er i området. Nu har jeg i alle fall håp om å finne denne Nils omsider, slik at det går an å komme videre . Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Terje! Jeg får dessverre ikke tak i bygdeboka før neste helg, så letinga der får vente. Det er mange svensker inngift i denne familien. Hvor kommer de fra? Trolig fra grensetraktene, men grensende til hvilhe fylker? Dette kan gi en ny pekepinn på hvor du skal lete. Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Emil Skrolsvik

Hallo i gjen Heidi !! Det har vært en hard nøtt å komme så langt jeg nu er kommet, men vi er i alle fall på rett spor. Det du nevner om mange svensker kan være ett godt tegn. Nils Lund s andre kone, som jeg nu føler, kommer "antagelig" fra Fjellbakka i Gøteborgs len. Jeg har ikke funnet når hun kommer til landet, men til Nøtterøy må hun være kommet før Nils Lund kommer som enkemann " fra Sverige" i 1878. Johanne Auguste som han der gifter seg med, benytter Sakariasdatter og Kjeldstrup som etternavn i kirkebøkene.En annen ting som kan nevnes er at etter at de får Nora på Nøtterøy, melder de utflytting til Tvedestrand i 1881. Men dit kommer de ikke før senere. De reiser til Christiania og får der en sønn, Harald født 1881, som senere blir skipper. Men når de nevnes i Kirkebok for Tvedestrand under disentere, er ikke de to første barnene nevnt, men Aagot Sigrid, som Nora da senere er forlover for da hun gifter seg i Haugesund.Her kan man vel stille spørsmålet. Har de glemt å melde de to første barnene ? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Heidi Holte Engebretsen

Terje! Jeg finner dessverre ikke noe i bygdeboka som kan hjelpe deg videre. Det hadde vært gøy å høre fra deg om hvordan det går! Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen Heidi. Takk for svar. Vi har nå ikke ligget på latsiden. Jeg lånte og bøkene for Stor-Elvdal på U B her. Og de er "pløyet" fra perm til perm". Jeg er enig i at Messelt gården er en kandidat, men jeg stusser litt på Stai og. Nu er fisch kopier for aktuelt tidsrom bestilt på Riksarkivet. Jeg regner med at "noe" må finnes der. Du skal få vite det her hvordan det går. Takk for interressen så langt. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Emil Skrolsvik

Hei Heidi og resten av de interresserte. Nu har jeg følgende å tilføye: Nils Nilsen (Lund) ble født i Stor Elvdal 1/12-1844. Foreldre er Nils Østensen f.1816 Ringebu ?, og Kari Pedersdatter Stai.f.28/11-1815.Hennes foreldre har jeg funnet: Peder Pedersen og Helvig Olsdatter Stai. Men å finne noe tilknytning til slekten i bygdeboken, har jeg ikke klart å få til. Der melder jeg foreløpig pass.Mulig etterkommer av Peder Olsen som det er skrevet litt om. Men jeg finner andre oplysninger som er interressante. Mor til Nils Nilsen dør 24/2-1854, og Nils Østensen gifter seg opp igjen, og i 1869 emigrerer han til Amerika. Nils Nilsen derimot, flytter 1/11-1860, ukonfirmert står det, til Nes på Hedmarken. Og det er så langt jeg er kommet. Hva finnes nu av bøker på Nes på Hedmarken? M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.