Gå til innhold
Arkivverket

[#2274] Fortsatt frågetecken runt Tuchsen.


Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Jag får inte uppgifterna att stämma med varandra och vill gärna ha lite hjälp med att reda ut vem som är vem.Enligt Wieseners "Nogen Vestlandske embedslekter fra 1600-tallet" är en Johan Ludvig von Tuchsen (1695-ant.1734), son till Johan Fredrik Tuchsen och Maren Olsd. Meng gift med Martha Hansdatter Rue(1708-1736 Tjugum,Leikanger). Han blev fenrik 1711, sekondlöinant 1716, prem.löitn. 1717, kapteinlöitn. 1719, avsked med majors karakter 1727. Adlat de Tuchsen 1731. Det finns inga barn registrerade här.I Vik i Sogn av Olav Hoprekstad finns uppgifterna att ovan Johan Fredrik Tuchsen i 1727 fick lov att utvandra till Pommern, där han vid giftemål skaffade sig gods och blev adlad de Tuchsen. Där finns även uppgiften att hans bror Fredrik Wilhelm Tuchsen blev hans efterföljare på posten som chef för Ytre Sognske kompani( tog han även över den blivande bruden?).I Danmarks Adels Aarsbok Volume I 1884 står det att Johannes Ludovicus de Tuchsen blev adlad 1731 och att hans två söner trädde in i preussisk tjenst.Enligt uppgifter jag fått från skiftet efter Maren Olsd. Meng 1741 finns han omnämd och dog då följaktligen inte 1734.Enligt "Slekten Brügger" av Kolderup var Fredrik Wilhelm Tuchsen gift med Marthe Hansdatter Rue. De fick två barn varav dottern Karen Maria är min anmoder. Martha är också ett namn som hennes två barn använder tidigt i respektive barnkullar.Vilka möjligheter finns det att reda ut det här? Det finns onekligen en koppling mellan familjerna... även om fel son är inblandad. Eller är Johan Ludvig far till Karen Maria född 1735? Hade familjen Rue egendomar i Pommern? Men varför var hon då i Tjugum när hon dog? Hin var juDet verkar dock inte omöjligt att en son tog över en annan sons tilltänkta. I släkterna Rue/Wittrup och Bugge verkar det verkligen ha varit i system att gifta in sig i varandra, gång på gång.Jag är tacksam för alla förslag att hitta en lösning på detta.Jag har fått uppgifter om att officerare var tvungen att ansöka om giftemål. Finns det någon anteckning om honom? Var blev han adlad? Norge/Danmark eller Pommern? Varför blev han adlad 4 år efter det att han fick avsked som major?Det är många frågor på en gång, men jag är nyfiken på om det skulle gå att reda ut hur det egentligen förhöll sig, si så där för 250 år sedan. mvh Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Den avbrutna meningen i ovan inlägg var tänkt såhär. Hon var ju ursprungligen från Christiania. Eller hade föräldrarna flyttat efter? Två av döttrarna var ju gifta i Sogn.ds Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland

Det förra inlägget blev lite galet. Marthe var inte från Christiania. Därifrån kom dock hennes mor och moster Karen och Maren Bach ( som Marthes dotter blivit uppkallad efter?). Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Jeg har ikke gjort så mye forskning på denne Tuchsen/Tuxen slekten ennå, og har konsentrert min forskning om etterkommere etter kjøpmann Johan F. Tuchsen og Barbra Schnell i Bergen, men for å skille slektene fra hverandre i kildene har jeg begynnt å notere ned det jeg finner her også. Det var litt vanskelig å få fatt i hvor du ville med innlegget ditt, men her er iallefall noe av det jeg har: Johan Frederik Tuchsen ble født 1660 i Kolberg i Pommern, d. 19-12-1730. Han var g.m. Maria Olsdtr Meng (d. 10-4-1740). De hadde iallefall barna: Elisabeth Maria Tuchsen (f. 9-3-1696) og Frederik Wilhelm Tuchsen (f. 1703). I følge en melding jeg så i en nyhetsgruppe skal de også hatt barna: Johan Ludvig (f. 1695) og Charlotte Marie (f. 1706).Johan Ludvig utvandret som du sa til Pommern, hvor han ved giftemål hadde skaffet seg et gods, og ble adlet til "de tuchsen". Han hadde 1 barn: Charlotte Sophie Tuchsen.Elisabeth Maria Tuchsen (f. 9-3-1696 i Bergen) d. 15-1-1722 var g.m. Gerhard Munthe.Frederik Wilhelm Tuchsen (1703-1768) ble 14-11-1736 g.m. Karen Catharine Daae. Barn: Christian Friderich Tuchsen, Michael Sundt Tuchsen og Anders Tuchsen. Han skal vistnok også ha vært gift med Marthe Rue, en annen person på nettet mente han hadde vært gift 1 gang med Karen Marie Weimann. Det virker lite sannsynlig. Siden Marthe Rue døde 4/6-1736 er det godt mulig at hun var kone nr. 1. Nå har jeg sikkert bare bidratt ennå mer til forvirringen. Jeg har samlet flere notater som jeg ikke har gått igjennom ennå, kommer sikkert tilbake med mer senere.Tuchsen er forøvrig prosjekt nr 1 for tiden, og jeg sammarbeider med et par andre for å finne svar. Har ca. 400 personer i databasen min som etterkommere til den ene Tuchsen familien fra Bergen, og begynner etterhvert å få litt på den andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Knut Fasting

Kan bekrefte at FWTuchsen var gift 2 ganger slik du antar. Etterkommere i begge eksteskapene er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var Marthe Rue d. av fogd (i Luster ?) Johan Rue fra København (død 1696) og Ingeborg Munthe (1668-1743), og stemmer det at disse også hadde barna Hans Rue (1689-1729), Fogd i Nordfjord, og Maren (født når ?), g.m. sorenskr. i Nordfjord, Auden Jensson Widerøe (1694-1765) ? Og var Christen Rue (bosatt i Maurstad, Davik, SF) bror av nevnte Johan Rue, i likhet med Nils, sorenskriver (i Nordfjord?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Den nevnte Christian Friderich Tuchsen, f. (i Vik?) ca.1737, s. av Frederich Wilhelm Tuchsen (1703-68) og hans (andre?) hustru Karen Cathrine Daae (1718-96) var g.m. Margrethe Marie Rye f. 1738 i Hole (BU) og Cathrine Elisabeth von der Lippe Hanning f. 1759 i Jølster. Hvem var foreldre til disse to konene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Margrethe Marie Rye var datter av oberst, kommandant på Bergenhus, Poul Christian Rye, født 6.10.1684 i København, død 14.7.1773 i Vik i Sogn, gift 15.10.1720 i Kristiansand med Anna Cathrina von Lillienpalm, født 1703 i Trankebar, død 19.8.1747 i Bergen.Kilder: Militærbiografier II, av Olai Ovenstad og Norsk slektskalender, bind I, NST, 1949.Cathrine Elisabeth von der Lippe Hanning var datter av sogneprest til Jølster, Ole Pedersen Hanning, født ca 1716, død 10/4 1763, og hans annen hustru, gift 8.11.1758, Marie Hansdatter Knagenhielm, født 12.10.1729.Kilde: Bergens Stifts biskoper og prester, Lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Foreldre til Marthe Rue var Hans Nilsen Rue, 1675 - 1731, fogd i Sunnn- og Nordfjord, og Karen Barch, f. 1691 i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk igjen, Sølvi ! Da kan vi vel tippe at besteforeldrene til Cathrine Elisabeth von der Lippe Hanning (f.1759) på hhv. far- og morsiden er sogneprest i Molde, Peder Pedersen Hanning (1673-1718) fra Sogndal, g. 1701 m. Inger Jensdatter Bugge (f.1680 i Leikanger) og kanselliråd Hans Nielssøn Knagenhjelm (1696-1741) fra Bergen, g. ca.1722 m. Cathrine Elisabeth Joachimsdatter von der Lippe (1697-1771), også fra Bergen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.