Gå til innhold
Arkivverket

[#2278] Hvor var Jacob Reiersen i 1900 ?


Gjest Jarle A. Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle A. Ellingsen

Ved dåp i Gjerpen 10.01.1886 står Jacobs foreldre som Anne Karine Jacobsdatter og Amund Martinius Olsen. Han står oppført som uekte. Ved konfirmasjon i Skien 22.04.1900 er de samme foreldre nevnt. Bopel er nevnt som Kleven (Skien) Jeg finner ikke nevnte foreldre eller Jacob i FT 1900. Et annet problem er etternavnet til Jacob. Hvorfor heter han Reiersen ? Kan det tenkes at hans biologiske far het Reier ? Under dåp står det at far giftet seg med en annen kvinne juli 1885. Det er ingen gifte med navn Reier i Gjerpen eller Skien i 1884-86. Kan noen hjepe meg med dette ?Med vennlig hilsen Jarle A. Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anne Karine kan ha vært gift med en Reier eller Reiersen, og hennes uekte sønn har tatt stefarens navn. I Solum (Graaten) finnes det i FT-1900 en Kristian Reiersen, g. m. Anne Karine. Hun er født 1854 i Skien. Hele familien er oppført med Reiersen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis det er riktig familie Reiersen, kan det være at Jacob er påmønstret samme båt som stefaren fører til "Ostindien" ? (I tilfelle en plausibel forklaring på hvorfor han ikke er med i FT1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Takk for svar. Ifølge kirkebok for Skien var Anne Karine Jacobsdatter født 04.12.1860 og døpt 24.02.1861, hvor foreldre står som matros Jacob Andersen og Inger Andrea Gundersdatter. Hun er altså født 6 år senere enn Anne Karine på Graaten i Solum. Kan det tenkes at fødselsår i folketelling 1900 er feil ? Et annet moment er at far til Jacob står som (Amund) Martinius Olsen både ved dåp, konfirmasjon og vielse i Skien 09.02.1907 med Anne Karlsdatter Helos (Bø) Hvis Jacob var stesønn av Kristian Reiersen, hvorfor er ikke da Kristian nevnt som far ved konfirmasjon og ved vielse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Den eldste datteren til Kristian og Anne Karine Reiersen ble født i 1883 (iflg.FT1900). Hvis hun er deres felles barn, vil jeg anta at du finner giftemålet deres omtrent på samme tid. At han var skipskaptein kan forresten ha komplissert det der med "riktig rekkefølge" på giftemål og barnefødsel. Ettersom du har navnene på foreldrene hennes burde det uansett være relativt kurant å verifisere vha. kirkeboka om det dreier seg om riktig Anne Karine. Et annet interessant moment også: Hvis det er riktig Anne Karine, må Jakob nødvendigvis ha blitt til mens skipskapteinen var bortreist. Står det noe i kirkeboka (ved dåp) som indikerer noe slikt?Når det gjelder feil aldersangivelse i FT1900 - jeg har sett feil; også så mye som 6-7 år, men det var på eldre folk som var født rundt 1820.Jeg mener det er riktig (noen må gjerne korrigere) at det er den biologiske faren som skal stå oppført i kirkeboka både ved dåp, konfirmasjon og vielse, selv om han forlengst er ute av bildet. Jeg har imidlertid sett at prester av og til gjør tilføyelser som indikerer personens faktiske familiære status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jarle A. Ellingsen

Familien Reiersen skulle ha bodd i Kleivgata 16 i Skien. Denne gata er ikke å finne i folktellingen for Skien i 1900. Både gata og familie er sporløst vekk. Har noen svar på dette ?MVH Jarle A. Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjarne Paul Nerby

Du vil se at også jeg leter etter Reiersen i samme området, dersom du ser på det andre debattforumet. Nå kan mye tyde på at disse etterhvert blir hetende Grønvold.Men både Reier,Gundersen og Andrea ser ut til å være navn i denne familien rundt 1840-50 årene.Kan vi ha noe felles der?Er i ferd med å etablere kontakt med Grenland Ættehistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Har sjekket kirkebøker for Kristan Reiersen og Anne Karines vielse for den aktuelle perioden både i Skien, Gjerpen og Solum, uten resultat ! Søsken av Jacob Reiersen skal ha vært Hanna, Ågot, Reidar og Abraham. Sitat fra kirkebok under dåp av Jacob Reiersen i Gjerpen 10.01.1886 (Gjerpen mini 10, 1886-1896) "Foreldre: Anne Karine Jacobsdatter og Amund Martinius Olsen, dagarbeider, gift mand. Foreldrenes fødselsår: begge 1860 Uekte, faderen gift med en annen kvinne juli 1885"Finner Jacob Reiersen i Skien bys matrikul pr. 1.januar 1930 under Tomtegaten 42.Ellers:(myntet til B. P. Nerby) Denne Inger Andrea Gundersdatter (mor til Anne Karien Jacobsdatter) er datter av Gunder Aslaksen Berg, Gjerpen og Anne Kirstine Andersdatter Skriua, Gjerpen.Fremdeles er Jacob Reiersen og Martinius Olsen ikke å finne i FT 1900.Med hilsen Jarle A. Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Marianne Hansen. Porsgrunn

Min oldefar het Carl Johan Reiersen f. 4-7-1846 i Staveren. G, 1876 m. Hanna Kristine Haraldsen. De bodde i Kleivgata i Skien. Hans far var Reier Olsen f. 1814.Han var skomaker og bybud. Flyttet til Gjerpen 1831 da han var 17 år, gikk i skomakerlære. Flytett ut igjen etter 23okt.1834. G.15nov.1846 m. Anne Petrea Johansdtr. f. 1817. hennes far var matros Johan Fimann, min mormor har hørt at de var fra Tyskland. Var til Reier var Ole Reiersen f. ca.1780.Mangler en god del opplysninger om denne slekten bl.a. barn. Noen av etterslekten bruker ikke Reiersen men Reidarsen. marhanse@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.