Gå til innhold
Arkivverket

[#2280] Pape-familien(e) i Norge, Sverige, Danmark, Tyskla


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Hei! Samler all info om Pape'r og deres etterkommere i nevnte land. Håper en deg å kunne knytte dem sammen... Har god greie på etterkommerne til Johann Bendix Pape inntil 1935 takket være Carl Johan Pape's bok fra dengang. Noen som kjenner til nyere info, andre Pape-slekter i nevnte land. Noen som kjenner til Pape'r i Sverige i dag? Noen som kjenner til gode web-sider? Takk for ethvert svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Forrige innlegg ble litt amputert. Her kommer resten: ..., finner du litt opplysninger, og ikke minst adressen til andre som forsker i denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Bjørn Jonson Dale

Pape/Pappe på SunnmøreHans Henriksen Pape (også Paap og Pappe) tok borgarskap i Bergen 1597 og handla seinast 1607 på Sunnmøre, der han levde til kring 1625, då han må vere daud. Kona hans heitte Berte Knutsdatter; ho blei kanskje gift med borgaren Garbrant Garbrantsen, som tok over handelen etter Pape. Staden han budde og handla på ligg i Herøy, og heiter den dag i dag Papeneset. Vi kjenner ikkje til om Pape hadde born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Kanskje en liten detalj bare ; jeg gikk 1954-57 på Foss Realskole i Oslo sammen med bl.a. en hyggelig jente ved navn Karin Pape, født ca.1939/40, hun var bl.a. god i kunstløp, tror hun sto i OI. Var oppvokst på Sagene/Thorshov. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk !! til Bjørn Jonson Dale (fantastisk historie - hvor finner man sånt ?) og til Lasse Vogt Pettersen. Karin Pape er en slektning, jeg håper du ikke har noe i mot at jeg refererer dine minner om henne i den (forhåpentligvis) kommende slektsboken...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tom Askerøi

Takk til Øystein Stiansen - har kommet i kontakt med denne grenen (slekten?) via adresser funnet i telefonkatalogen. Denne kan faktisk også brukes til slektsforskning bare navnet er sjeldent nok. --- Jeg håper Bjørn Jonson Dale kan fortelle HVOR han har funnet den fantastiske historien hen, så jeg spør en gang til... mvh tom askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Tønnesen Danmark

Du kan søge i Det danske arkiv www.ddd.sa.dk/dda hvis du ved noget om bopæl. Den danske nyhedsgruppe: dk.historie,genealogi er meget hjælpsomHilsen Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tom Askerøi

TAKK til Bent og Lars. Lierfamilien på 1980-tallet er fixet. DDA-søgning var fint, men fysj så tregt. Og kan ikke flere enn meg mail'e dem og be om landsdekkende søg. Og Jan Oldervoll - hvor er det blitt av dette her i Norge? (Og jeg som ba danskene lære av deg...) Med vennlig hilsen Tom Askerøi askeroi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jan O skrev en gang at det ikke var ofte han leste dette forum. Du finner landsdekkende soek under Kjeldetype og startsiden for den enkelte FT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Askerøi

TAKK til Tor Andersen. (Den var ikke lett å finne). Kan noen hjelpe med følgende: På en internett side (Riibers?) fant jeg følgende ektepar: Leif Riiber og Unni Pape og barna Kjersti, Sigrid og Anna. Alt uten datoer (=nålevende???). Unni er et nytt bekjenstskap for meg.... På forhånd takk for alle tips. Mvh Tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Til overstående: Man har fått tatt seg sammen og laget innlegget, DA finner man igjen kilden til spørsmålet: Unni Pape finnes på hjemmesiden til kskauen. Hennes foreldre oppgis ikke, men hans far levde 1911 til 1987, så da kan vi vel gå ut ifra at Unni Pape og Leif Riiber er nålevende. Men jeg er selvfølgelig fremdeles interessert i å finne hennes foreldre osv... Mvh Tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest tom askeroi

Mye vann har rent i havet siden denne debatten var aktuell sist. Jeg jobber fremdeles med "saken" og begynner å få brukbar oversikt (i hvert fall over manns-sidene av de forskjellige Pape-slektene i Skandinavia). Men i håp om at nye brukere av forumet skulle sitte med "ny" informasjon tar jeg sjansen på å være så frekk å vekke den til live igjen. ALL info mottas i største takknemlighet!!! Også om grenen Wilmar og om kvinne-etterkommere som ikke heter Pape...Med vennlig hilsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Angåande Hans Henriksen Pape, borgar som handla på Sunnmøre. Han er omtala i "Herøysoga" av Bjarne Rabben. I "Gardar og Folk II" er han nemd under gardane Myklebust og Eggesbø. Eg har notert sidetala 381, 394 og 439. Desse sidetala viser til 1 utg. (1963). Papeneset skal vere eit gammalt namn på Eggesbønes eller ein del av dette neset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

En hjertlig takk til Tor - jeg er imponert!!! Og en tur på Deichmann på lørdag resulterte i kopi av tre sider i nevnte bok (riktignok med litt andre sidetall enn du hadde notert, men det får være grenser for kravstorhet...). Er det frekt å spørre hvorfor du har notert dette - jeg mener kan vi ha felles interesse i denne sammenheng.En hjertlig takk også til Arne. Forhåpentligvis kommer info'en til nytte en dag...Med vennlig og takknemlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

hallo Tom ! Det er mulig dette er et tilbakelagt stadium, men jeg ser av ditt innlegg fra mai mnd. at du ikke er helt sikker på nålevende Pape/riibers, men iflg telefonkatalogen er Unni Anita Pape, Skogn oppført m/tlf.74 09 64 69 og Leif Riiber, Skogn m/tlf. 74 09 59 09. Som sagt, du har vel sikkert kartlagt dette, men man vet jo aldri ? Fortsatt lykke til, Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hei LasseOg 1000 takk for din omtanke. Heldigvis hjalp Øystein Stiansen meg med dette spørsmålet (med en mail) på tampen av forrige runde. Hvis du eller andre har ting dere kvier dere for å legge ut her (fordi det er for nytt) er jeg selvfølgelig også takknemlig for mail'er til askeroi@online.noTakk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Det er fullt lov å spørre! Som namnet mitt tilseier har eg trakka mine barnesko i same området som Hans H. Pape i si tid vandra i. Eg har kjent til denne historia frå bygdeboka, og noterte meg sidetala sist denne debatten var framme med tanke på eit innlegg. Men so kom det heile frå meg. Det er berre å beklage. Men betre seint enn aldri ... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Tom Askerøi

Mye vann er rent ut i havet - og mange Pape'r er samlet - siden denne debatten var ny.Det er ikke meningen å mase, men e-postadressen min er gått ut på dato for mange år siden. Skulle noen ønske å komme i kontakt med meg prøvpost(krøllalfa)oscar.as

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.