Gå til innhold
Arkivverket

[#2283] Wein Andersdatter Buus,død 1728 Bergen


Gjest Terje Emil Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Emil Skrolsvik

Wein var gift med Dr. Dirich Echof, død i Trondhjem 1675. Wein hadde ei søster, Karen Andersdatter Buus, død 1676 i Bergen, som var gift med konrektor i Bergen Edvard Edvardsen. Mitt spørsmål er: Har noen kjenskap til slekten Buus og vet hvor den kommer fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har nu fire søstre Buus i Bergen men ingen far til de.Det er da Dr. Didrich Echof med Wein Andersdatter Buus,Edvard Edvardsen, conrector i Bergen med Karen Andersdatter Buus, Thomas Pederssen ,forstander for sjøfarernes fattighus , gift med Maren (Maria) Andersdatter Buus og Jan (Johan) Petersen Hooft, eier av størsteparten av Munkelivsgodset gift med Trine Andersdatter Buus. Men hvem er Anders Buus ??Litt rart at han ikke er nevnt i Bergen da fire av døtrene er gift der. Han kan være fra Holland, da det i skifte etter Edvard Edvardsens kone Karen Buus, kommer frem at datteren Dorothea 'kunne vente arv fra Holland'. Noen som har opplysninger om disse Buus/Bus ene ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS, VRI: Anders Andrsson Buus og Karin Pärsdt. fikk en sønn Anders i 1690 i Stadsforsamlingen i Köping i Västmanland i Sverige. Lurte på om dette kanskje kunne være slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk til begge. Anders Buds i Bergen hadde jeg observert, men har ikke funnet noe om personen i Sollies kartotet. Det rare er at ikke Edvard Edvardsen nevner sine svigerforeldre, når han nevner og kan historien til alle andre personer i og omkring Bergen.Jeg har vært i kontakt med Buus er i Danmark, men de kunne ikke se at deres grener/aner gikk mot Bergen. I Sverige har jeg vel ikke sett så mye etter Buus er. Men dette så litt innteressant ut.Noen som vet hva det er av bøker å lete i rundt Köping ? M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.