Gå til innhold
Arkivverket

[#2294] Skog-slekta fra Mosjøen?


Gjest Ellen Hasle
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Hasle

Jeg er på jakt etter forfedrene til mine tipp-tipp-tipp oldeforeldre. Daniel Jørgensen (f.1809 på Ravassåsen?)og Karen Maria Jacobsdatter (f.1810 på Skog). Disse bodde på Skog eller muligens en plass kalt Sneppen under Skog. Daniel hadde en del spesielle evner og var godt kjent i området. Jeg har funnet mye litteratur om denne mannen og hans evner, men lite om hans kones forfedre. Tror det var hennes forfedre som opprinnelig kom fra Skog. Hennes foreldre var Jacob Nilsen Skog og Berit Bendigtsdatter gift 10.06.1810. Har noen opplysninger om disse menneskene og deres forfedre, eller eventuelt etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det finnes ihvertfall en Jacob Nilsen Schog i FT1801 for Næsna. Denne er bonde på Schog, 49 år og gift for 2.gang i 1801. Hvis det virkelig er riktig person betyr det at Berit Bedigtsdatter var hans kone nr.3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Agnar Johansen

Et tips, om enn litt sent. Jeg anbefaler deg å kontakte bibilioteket på ditt hjemsted og få dem til å skaffe 'Skifteprotokoll for Vefsn'. Disse finnes i bokform i tre bind, henholdsvis 1686-1779, 1780-1810, 1811-1845. Selv har jeg ved hjelp av disse funnet masse slekt på 1700- og tidlig 1800-tallet. Når det gjelder Skog er gården inndelt i nedre- og øvre-Scahoug.MVH Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Hasle Kokkim

Hei AgnarTakk for bra tips. Dette skal jeg forsøke.Har i mellom tiden vært i kontakt med svært hjelpsomme menneseker på bygdebokkontoret i Mosjøen og fått en del ledetråder videre der. Skifter er imidlertid alltid greie for å få tilleggsinformasjon. spesielt greit i bokform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.