Gå til innhold
Arkivverket

[#2315] Politikonstabel Simen Bø, Kristiania


Gjest Even Stormoen estormoen@hotline.com
 Del

Recommended Posts

Gjest Even Stormoen estormoen@hotline.com

Kjenner noen til politikonstabel Simen Bø, født 1859? Han bodde i Kristiania - Møllergaten 6 i 1885. Politiet har ingen arkiv over sine tjenestemenn på den tiden, og riksarkivet har, så vidt jeg har kunnet konstatere, heller ikke noe materiale som går på dette. Det finnes jo endel Bø-gårder rundt om(!) så å lete i kirkebøker og matrikler ville bli mildt sagt vidtfavnende. Hvis noen kunne hjelpe hadde det vært storartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Even Stormoen

Ser til min forskrekkelse omsider at jeg har oppgitt feil e-mail adresse, - det ser ikke ut til at det har plaget så mange hittil, etter antallet innlegg (null) å dømme, - men det er håp i hengende snøre, så her er den korrekte adr: estormoen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marius Hellerud

Siden du vet adressen i 1885 (og en politikonstabel sikkert lett kan gjennfinnes i adressebökene for årene för og etter, dersom han nå har flyttet på seg) kan du vel gjennfinne ham i folketellingen for Kristiania for nettopp dette året. Denne finnes på kort på Riksarkivet/Statsarkivet i Oslos lesesal. Der vil han trolig stå med födested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, har desverre ikke direkte tilgang til statsark. i Oslo da jeg bor i Stavanger. Forsøksvis har jeg skrevet til Statsarkivet ved et par anledninger (ang. andre personer) men det er ikke av de enkleste materier å få travle arkivarer til å grave i folketellinger etc. - for ikke å snakke om å få de samme travle til å ta pennen (les: skrivemaskinen) fatt. Det finnes et MEGET hederlig unntak ved Statsarkivet i Bergen: Yngve Nedrebø. Fantastisk service! (Dette var reklamen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei Even! Prøv å skrive til Oslo Byarkiv! Adressen har jeg ikke foran meg, men der er det også en herlig service. De har en folketelling for Kristiania 1899, (ikke 1900 for den er statlig og også online), så er det årvisse!!! folketellinger fremover, den siste tilgjengelige er i 1938. Men du kan ikke be dem lete i alle. Det du kan gjøre er å be om oppslag i adresseboken for så sent du er sikker på at han levet, (jo "nyere" folketelling jo bedre opplysninger) og så om et oppslag i folketellingen for denne adressen. Her vil du få opplysninger om både fødested og dato, samt alle familiemedl. ol. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.