Gå til innhold
Arkivverket

[#2316] Henrik Wergelands uekte sønn


Gjest Wenche Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Tollefsen

Er det noen som kjenner til hvor det ble av Henrik Wergelands uekte sønn Olaf Knutsen, født 18.09.1835 ? (iflg. Ustvedts biografi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Han var lærer og kjent hobbygartner på Nøtterøy i Vestfold. Du finner mye om Olaf Knudsen i Unnebergs bygdebøker om Nøtterøy. Der er detogså gitt oppysninger om annen litteratur om Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du finner Olaf Knudsen unnder Nøtterøy i FT1900 her på DA. Søk med Fornavn begynner på "Ola". Inkluder alle alternativene og søk på Etternavn som begynner på "Knu". Du får bare et alternativ: lærer Olaf Knudsen! Når det gjelder FT1865 for Vestfold må du nok smøre deg med tålmodighet til Vestfold kommer med her i DA eller kjøpe et opptrykk fra RHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Nok en gammel tråd jeg henter opp - først og fremst for å gjøre oppmerksom på Sonja Hagemanns lille bok HENRIK WERGELANDS HUSTRU AMALIE SOFIE BEKKEVOLD (Aschehoug 1960). Der er det en relativt fyldig presentasjon av Olaf Knudsen. Vi får der også vite at Henrik Wergeland tok ham til seg igjen de siste tre årene han levde, og sønnen bodde da sammen med Henrik og Amalie Sophie i 'Grotten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vielsen 9/8 1870 mellom skolelærer Olaf Knudsen og Anne Karine Grinder i kirkeboka for Nes/Fenstad (Akershus). Som vi ser, er ikke Henrik Wergeland ført som brudgommens far, men den naboen på Eidsvoll som påtok seg farskapet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg legge inn nok en referanse, selv om jeg foreløpig dessverre ikke har lest artikkelen:Lunde, Trond Øivindson. 'Wergelandssønnen Olaf Knudsen - læreren på Nøtterøy.' Genealogen nr. 2/2005: 39-42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det har vært en tråd her på forumet før der dette har blitt diskutert, men jeg finner den ikke igjen. Det var ca. 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan det være denne tråden du tenker på (der jeg ser at dine innlegg inneholder mye informasjon om Olaf Knudsen): Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Ja, det var 23175 jeg tenkte på, husker jeg skrev litt der. Ellers må jeg anbefale Trond Ø. Lundes artikkel i Genealogen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.