Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Dag Album

[#2318] Matros Christian Larsen Eide, Bergen

Recommended Posts

Gjest Dag Album

Jeg leter etter opplysninger om matros Christian Larsen Eide (Eyde, Ejde). Han giftet seg i Bergen 12. februar 1809 med Juliane Marie (Marte) Nielsdatter (1784-1844) som var datter av Niels Larsen Engevik (f. i Fana) og Karen Rognalsdatter (g. Bergen 1783). Yrket som blir oppgitt på Christian, er matros. Christian og Juliane Marie fikk 29. oktober 1810 datteren Catharina Christiane i Bergen. Ved folketellingen for Bergen i 1815 finner vi denne datteren på adressen 18-71, der hennes mormor og morfar bor. Hun kalles da Karen Catrine, et navn som også brukes på henne senere i livet hennes. Foreldrene er ikke i byen. Om Christian Larsen Eide har jeg ingen andre sikre opplysninger. Det finnes en mulig Christian Larsen i matrosrullene. Det finnes også en mulig en i listene fra Undersøkelseskommisjonen 1803-1805. En matros med det navnet dør i 1838. Men navnet er vanlig, og jeg kan ikke vite om noen av disse Christian Larsen er den rette. Flere andre menn heter Larsen Eide, men jeg klarer ikke å knytte dem til min Christian. Eide er et vanlig navn. Har noen råd å gi meg om hvor og hvordan jeg kan finne ut mer om ham?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Eg vil tru det er han du finn i 1803 som Christian Larsen, matros, 24 år. Faren skriv seg då for Lars Christian Eide frå Eide prgj.. Denne Christian Larsen var døypt i Korskyrkja i Bergen. Du vil nok kunne finne meire om han i hovudrullen for Bergen som ligg på SAB.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.