Gå til innhold
Arkivverket

[#2318] Matros Christian Larsen Eide, Bergen


Gjest Dag Album
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opplysninger om matros Christian Larsen Eide (Eyde, Ejde). Han giftet seg i Bergen 12. februar 1809 med Juliane Marie (Marte) Nielsdatter (1784-1844) som var datter av Niels Larsen Engevik (f. i Fana) og Karen Rognalsdatter (g. Bergen 1783). Yrket som blir oppgitt på Christian, er matros. Christian og Juliane Marie fikk 29. oktober 1810 datteren Catharina Christiane i Bergen. Ved folketellingen for Bergen i 1815 finner vi denne datteren på adressen 18-71, der hennes mormor og morfar bor. Hun kalles da Karen Catrine, et navn som også brukes på henne senere i livet hennes. Foreldrene er ikke i byen. Om Christian Larsen Eide har jeg ingen andre sikre opplysninger. Det finnes en mulig Christian Larsen i matrosrullene. Det finnes også en mulig en i listene fra Undersøkelseskommisjonen 1803-1805. En matros med det navnet dør i 1838. Men navnet er vanlig, og jeg kan ikke vite om noen av disse Christian Larsen er den rette. Flere andre menn heter Larsen Eide, men jeg klarer ikke å knytte dem til min Christian. Eide er et vanlig navn. Har noen råd å gi meg om hvor og hvordan jeg kan finne ut mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg vil tru det er han du finn i 1803 som Christian Larsen, matros, 24 år. Faren skriv seg då for Lars Christian Eide frå Eide prgj.. Denne Christian Larsen var døypt i Korskyrkja i Bergen. Du vil nok kunne finne meire om han i hovudrullen for Bergen som ligg på SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.