Gå til innhold
Arkivverket

[#2323] Anders Andersen, Teigland


Gjest F. Berentsen
 Del

Recommended Posts

Gjest F. Berentsen

Anders Andersen var døpt 11. april 1810 i Åsane kirke i Hamre Pg. Foreldrene var Anders Andersen og Kari Andersen. De bodde på gården Teigland i Åsane, der Anders var pakter. Er det noen som har opplysninger om hvor de kom fra, når de var gift og eventuelt andre barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kenneth Bratland

I 1808 fikk Anders Størksen Lyngbøe skjøte på bnr. 3 på Teigland i Åsane, av Carl Nielsen Teigland. Men alt i 1810 solgte han bruket sitt til parykkmaker Michel Olsen, men ble fortsatt værende på Teigland som leiglending. Anders og kona Kari Andersdatter døpte 3 barn på Teigland, Anders i 1808, din Anders i 1810 og Mons i 1814. Farsnavnet til Anders er således skrevet feil i kirkeboken, noe som forekommer. Imidlertidig har Anders og kona Kari flyttet fra gården etter 1814. I 1785 ble Anders Størchsen Lønningen, Fana gift med Lisbeth Olsdatter Øvre Totland. Disse to flyttet til Lyngbøe på Laksevåg, der de bodde i 1801. Anders var da 47 år gl. og Lisbeth 53 år gl. De hadde to barn Størch på 14 år og Johanne på 11 år. Lisbeth er død før 1808, da Anders flytter med ny kone, Kari Andersdatter til Teigland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Takk vere dette, fann eg dei i Askøy. Eg har Anders Størksen L. og Kari Andersdatter gift 2004 1806 i Askøy og Elisabeth Maria døypt der 2007 1806. Eg har òg Lisbeth Olsdtr. død der 2612 1804, 57 år gamal. Men eg finn ikkje fleire døde med adresse Lyngbø på den tida. - Om dette kan vere til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Berentsen

Takk begge to for opplysningene så langt. Er det noen som har opplysninger om hvor de kom fra? Jeg finner ikke Anders døpt i Fana, heller ikke noen med navnet Størk eller Styrk som har døpt barn der i perioden 1740 til 1770. Da Anders og Kari giftet seg, står det hvor Kari kom fra Bjørn? Mvh F.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, det står "Sandvig". Eg har nokre (=mange) Anders og Andersen i Det området, som må vere i nærleiken av Florvåg. Eg vil gisse på at Kari er i slekt med dei, men eg har ikkje funne henne mellom dei, førebels, men eg skal sjå betre etter. Så skal du høyre frå meg på eit eller anna vis.Når det gjeld døypte i Fana, er der visst noko på gang, men eg veit ikkje når. Når det gjeld Lisbeth Olsdtr. Øvre Totland trudde eg ho kanskje var av mi slekt der, men ho ser ut til å vere for ung til det, om ikkje han Nils Olsen hadde ein bror med namn Ole. Men slikt veit no du betre enn eg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.