Gå til innhold
Arkivverket

[#2324] Ole Andreas Andersen Nygaardsstrømmen


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Ole Andreas Andersen Nygaardsstrømmen er min kones tippoldefar. Hans kone het Kari Nielsdatter. Han ble f. i Bergen 1801. De fikk minst 2 sønner: Hans Olsen, min kones oldefar, f.i Bergen 1822, som skrev seg Nygaard, og Elling Olsen. Hans har vi god oversikt over etterslekten til, men Elling, som visstnok utvandret til Amerika, gir problemer. Har ikke funnet hans dåp og har heller ikke funnet ham i emigrantprotokollene. Det har heller ikke lyktes å finne noen vielse for Ole Andreas og hans Kari, vet derfor ikke hvor hun var fra. Ei heller har vi funnet deres begravelser, skjønt vi har grunn til å tro de levde sine liv i Bergen. Kanskje noen der ute har vært borte i noen av disse personene eller har tips om nye letemuligheter? Takknemlig for ethvert svar. Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her må det fleire opplysningar til: Korleis veit vi at "Ole Andreas Andersen Nygårdsstrømmen" var fødd 1801? Då sonen, Hans, vart døypt, skreiv han seg Ole Andersen i Nygårdsstrømmen.Dersom det er den Ole Andreas som var fødd 13.12. 1801 i DK, var han son av ein sunnfjording frå Sletteland i Ytre Holmedal. Men veit vi at det er han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ole Andreas Andersen har nok ikke vært så ivrig etter å bruke "Andreas", og det er vel samme mann som sammen med Karen Nilsdatter fikk sønnen Ole 9. august 1827 i Nygaardsstrømmen, sønnen Andreas Olai 31. oktober 1834 i 15-94, og Carl Johan 2. september 1837 i 11-208.Både Andreas Olai og Carl Johan vokste opp. Carl Johan Olsen, født 2.9.1837, var ungkar og skipstømmermann da han giftet seg i DK 26. april 1868 med Berte Olsdatter, født 1842 i Vik.Det dør en rekke Ole Andersen i Bergen, og siden de stadig flyttet, er det vanskelig å plukke ut den rette, uten at vi går til dødsfallsprotokollen for hver enkelt av dem, for å se navnene på arvingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for bidrag. Jeg var nok for snau med info. Ole Andreas Andersen Nygaardsstrømmen ble født 05.12. og døpt i Domkirken i Bergen 13.12.1801. Han er ganske riktig sønn av Anders Hansen Sletteland og Johanne Rasmusdatter. Hans sønn Hans Olsen Nygaard ble født 06.10.1822. Familiens muntlige overleveringer taler også om en sønn Elling som skal ha emigrert til Amerika. Det er hans dåp og hans emigrasjon som vi ikke har klart å finne, og altså heller ikke hverken Ole Andreas Andersen Nygaardsstrømmens vielse til Kari Nielsdatter eller deres begravelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Denne saka minner meg om ei sak eg sjølv leita etter ein gong. Eg går ut frå at du har dokumentasjon på din Ole (Andras) er den same som sonen til Andreas Hanse Sletteland. I alle høve bør du sjekke militærrullane, særleg: UR: Rode 11 Bogst. UU, UR-355, 11-120. (Sjå Undersøkelseskommisjonen 1803-05). Det er mogeleg at den rullen kan gje svar på kor OAA var mellombels og gifte seg. Eg finn han ikke i 1815-tellinga. Forklåringa kan vere at mora døydde i 1809 - (faren gifte seg oppatt i 1810) og at gutane vart sende bort. I 1815 finn eg korkje OAA eller broren Hans hjå faren og hans nye kone, berre ei syster.Denne tida var særs vanskelege år. Med vanskeleg familiestode samstundes, skal ein ikkje sjå bort frå at gutane vart sende til familie i Sunnfjord (eller ein annan stad) - for så seinare å kome attende til byen med kone og kan hende eit born eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no saumfart fødde i Bergen og funne følgjande born til det som må vere same ektepar: Ole Andersen og Kari (Karen) Nielsdatter som ei tid budde i Nyaardstrømmen/på "Gjestgiveriet på Nygaard" og som sidan flytte inn i byen:Hans 1822, Barbra Caroline 1825, Ole 1827, Anne Bertine 1828, Andreas Olai 1829, Andreas Olaii 1834 og Carl Johan 1837.Det er ingen ting ved dåp av desse borna som tyder på at Ole Andersen hadde Andreas til mellomnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no fått stadfesta at Anders Hansen Sletteland sin son Ole (Andreas) var gravlagd 0704 1810. Så Ole Andersen i Nygaardsstrømmen må nok ha vore ein annan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk for ditt engasjement, Bjørn! Takket være ditt bidrag mener jeg nå å kunne fastslå at Ole Andreas Andersen Nygaardsstrømmen aldri har eksistert! Vi har nok altfor lett godtatt hva nå forlengst avdød slektning mente å ha funnet ut. Han har funnet Ole Andreas Andersens dåp i Domkirken i 1801 og så lagt til stedsnavnet Nygaardsstrømmen ut fra hva han har hatt av viten fra egen slekt. Nå ser vi at det er Ole Andersen Nygaardsstrømmen som er min kones tippoldefars rette navn, uten "Andreas". Og dermed må vi stryke Anders Hansen Sletteland fra hennes anerekke. Litt av en overraskelse for oss, men svært så lærerikt! Så derfor enda en gang: takk for hjelpen! Nå er vi allerede på sporet, tror vi, etter den rette OAN. MVH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.