Gå til innhold
Arkivverket

[#2325] Hvor ble karoline Johannesd.f.1865 av+


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Karoline Johannesd. var et uekte barn! Mor Gjertrud Hanna.fra Hetle i Indre Holmedal. Far: Johannes Ellingss. Fra vallestad . Indre Holmedal.Utflyttet til Amerika. Karoline flyttet til Bergen i 1877. Hvor ble det av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei! Jeg vet ikke om dette kan være den personen du søker etter da hun ikke er født i 1865: Småstrandgaden 5, Karoline Johanness., født 1859 tre Holmedals Prg. Søndfjord Tjenestepige hos M. P. Monsen Rentenist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér

T akk skal du ha! Men det er nok ikke henne. Jeg fant ut at hun fikk en uekte datter Oline Gjertine Thorsd.i 1892 i Balestrand.Jeg finner denne datteren sammen med Bestemoren i folketellingen for Balstrand.Bestemoren het Gjertrud Hanna Gjertsd f 1840.Og hun giftet seg med Ole Sjursen.f.1823 Men jeg finner ikke Karoline Johannesd. som gift eller død!Lurer på hvor hun tok veien ?! Kanskje noen vet noe om denne datteren Oline Gjertine Thorsd.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér

Jeg tror jeg har funnet Karoline Johannesd.i folketellingen for Vestre Slidre.1900 Der står hun oppført født i 1862.( Fødselsåret skal være 1865) Hun gifter seg med Ole Ols. født 1846 fra Østre Slidre og får enda et barn,Ole ols.født i 1887. Noen som vet noe mere om disse? Og om Karoline kan være den samme Karoline Johannesd født 1865 om kommer fra Indre Holmedal og som har en mor og en datter i Balestrand.I slekts papirene mine står det at Karoline flyttet til Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er et eller annet forunderlig når det gjelder fødselsår for barna til Karoline Johannesdatter (hvis det er riktig person): Sønnen Ole i FT1900 ble født i 1887 og datteren Oline i 1892.Hvis Ole er ekte født, betyr jo det at Karoline fikk datteren etterat hun var gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Og historien har gjentatt seg Karoline fikk også en datter utenfor ekteskap.Stakkars barn !Noen som vet noe mer om Karoline i Valdres?Bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jostein Fleten

Dette var interesant, Eva. I den gamle bygdeboken for Gaular står Johannes Gjertsen Hetløen og Johanna Johannesdtr. Hoff, oppført med 4 barn. Andreas, Mikal, Gjert og Karoline. Dette var det som lurte meg og. Men i folketelling 1875 for Indre Holmedal for vi vite at Karoline er en søsterdatter av Johannes, og bor der. Så det er nok her bygdebokforfatteren ikke har vært nok våken, men på en måte blir hun både kusine og Ste-søster til de andre. Jeg var klar over at moren var flyttet til Vestrheim i Balestrand, men ikke hvor Karoline var blitt av, så jeg sjekket dine spor i Valdres. Der står det at hun er f. i Balestrand i 1862, men siden jeg ikke finner noen Karoline Johannesdtr. som er f. der på den tiden tror jeg du har truffet blink. Andreas flyttet til Holsen i Førde Mikal til Bergen Gjert først til Bergen, så til Stavanger. Jeg funnet ut at du må være oldebarn av Mikal, selv er jeg barnebarn av Andreas, m.a.o. tremenning med din mor. Så nå håper jeg det er noen som har kjennskap til Balestrand Gn.40, Bn.01 Vestrheim og Vestre Slidre Gn.71, Bn.10 som kan hjelpe oss videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Hei Jostein ! Det var kjempeartig og få høre at vi er i slekt. Skal bli meg en glede og snakke slekt med deg i kveld! Utrolig at det er den rette Karoline vi har funnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.