Gå til innhold
Arkivverket

[#2335] Jon Ragnvaldson Smør (1240-1328)


Gjest Svein Vemmalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Vemmalvik

Kan man føre Jon Ragnvaldson Smør tilbake til Harald Magnusson "Gille". Jeg har funnet et slektstre som går via Jon R. Smør til faren Ragnvald Smør. Derfra videre til hans far Ragnvald Jonson (?-1184), og derfra til hans mor Margrete Haraldsdtr. Hennes far var i så fall Harald IV. Noen som kan hjelpe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars løkkebø

Hei, jeg kan ikke hjelpe deg men du kan kanskje hjelpe meg.Jeg har Inga Svalesdatter Smør som datter av Svale Jonson Smør Ca. 1397-1442. Svale gift med Sigri Gunnarsdatter Kane. har du støtt på disse navnene og eventuelt har du etterslekt eller andre opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Har ingen opplysninger om Smør-slekta, men Kanskje litt om Kane. Er Sigri Gunnarsdatter Kane datter av Gunnar Toraldeson Kane (Hvite)? I så fall har jeg hennes søster i mitt tre, men mangler årstall osv.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Svale Jonsen Smør var i følge E. Bakkevig den første som brukte navnet Smør. Svale var en av de mektigste menn i landet i begynnelsen av 1400-tallet. Han var sønn av: Jon Halvardsen, som i 1375 var kongens ombudsmann i Bergen. Jon Halvarsen var sønn av ridder Halvard Jonsen. Halvard Jonsen var igjen sønn av Jon Ragnvaldsen, født ca. 1240, d. 1328. P. A. Munch mener at Jon kanskje er sønn av Ragnvald Urka, som var med kong Haakon Haakonsen på Skottlandsferden i 1263. Jon var ridder og riksråd og en av stormennene i landet.Kilder hvor dere finner mer om Smør: Sunnhordland-slekter av Erik Bakkevig, Slektene Velde og Espeland og inngifte slekter, Norsk Slektshistorisk Tidsskrit v. 33. Referanselisten er lengre. Skal se om jeg kan finne noen gamle papirer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Andre referanser til slekten Smør: Soga for Fusa - Hålandsdal og Strandvik bind 4, s. 656, Aasland Ætten av Sigrun Misund, 1979. Gamle ætter i Sunnhordland Av prost Rasmus Høyland (Sunnhordland Tidsskrift 1940).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Jeg har Margrete Haraldsdatter i treet mitt - og hun skal være datter av Harald Magnusson Gille. Etter de opplysninger jeg har fikk hun sønnen Hallkjell Jonson Smør (d. 1194) - g.m. Ragnhild, d.a. Erling Omson Skakke. Deres sønn igjen var Ragnvald Hallkjellson Smør - høvding hos Baglerne. Dette er informasjoner jeg selv har fått tilsendt. Bortsett fra navnet "Hallkjellson" stemmer mine lister overens med det Stig skriver - men "min" Jon Hallkjellson (Halvarden/Ragnvaldsen) Smør - ridder og riksråd - skal være sønn av Hallkjell Ragnvaldsen Smør, oldebarn av Margrete Haraldsdatter (g.m.Jon Hallkjellson Smør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Noen av slektsforbindelsene nevnt i disse innleggene er vel temmelig omstridte.Geirr I Leistad har skrevet to artikler i NST om noen av disse personene, nemlig: "Om ættene Rømer og Smør samt en seiglivet gjenganger i norsk middelaldergenealogi" i bind 30 fra 1985, og "De tre Hallvard'ene" i bind 35 fra 1995. Disse artiklene anbefales.Dessuten er det trykket en slektstavle over slekten Smør i rapporten utgitt til Benkestokk-seminaret i 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Personlig synes jeg ikke det er særlig forunderlig at disse slektsforholdene kan være omstridte. Det er jo gått noen år siden disse folka levde og nøyaktige informasjoner vil en vel neppe finne. Vi vet jo hvor vanskelig det kan være å finne ut av slektsforhold - også i nyere tid - alle vil vi nok ikke finne. Den nevnte slektslinjen har jeg fått tilsendt - selv har jeg ikke brukt så mye tid på på sjekke disse informasjonene. Det er ofte problematisk nok å finne de nærmeste ledd i slektslinjen. Artiklene som Ole Yttri nevner kjenner jeg dessverre ikke - heller ikke rapporten fra Benkestokk-seminaret. Men jeg skulle gjerne ha lest dette, så hvis en vennlig sjel kan/vil sende meg kopier ville jeg være takknemlig - Benkestokk og Anna Jonsdatter Haar/Hard skal jeg angivelig ha både i mors- og farslinjen. Mvh Britt Brikva@t-online.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Med hensyn til Svale Jonsson Smør (n 1397-1442) og gift med Sigrid Gunnarsdtr kane, så hadde han to døtre som het Inga, en med Sigrid og en med en 'frille', den siste har jeg blant mine aner. Ellers har jeg og Benkestokk rapporten, den kan bestilles hos T.H. Vigerust (den er på 111 sider!). kelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det som for tiden må regnes som kjente fakta om slekten Smør, er nedfelt i den allerede omtalte rapporten fra Adelsprosjektet, "Benkestokk-seminaret Meløy 14-15 august 1999", som kan bestilles fra meg via e-post toreher@online.no Prisen er kr 164 inkludert porto og ekspedisjon. Jeg vet at Geirr I Leistad arbeider med flere tilknyttede problemer og vil komme med flere nyheter i en senere artikkel (i NST), men det kan ta en tid ennå. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Tillegg til Tore Vigerusts innlegg:Leistad streifar jo dessutan "Smør-"ætta i artikkelen sin om Nesøya og Nesøygodset i "Asker og Bærum historielags skrift," nr. 37/1997. Det bør vel samstundes minnast om at Smør er eit tilnamn som har følgt namnet Jon. Det er ikkje eit ættenamn. Svale Jonsson nytta ikkje namnet slik Bakkevig hevdar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.