Gå til innhold
Arkivverket

[#2336] Kaia Kristine født Benjaminsen gift Severinsen


Gjest Unni Fure
 Del

Recommended Posts

Kaia var min oldemor. Jeg vet hun var født 12.10.18xx. Hun døde i 1924. Hun var gift med Peder Severinsen, f 23.09.1859 Storhaug, Lyngvær. Kaia var født på Gimsøy.Hvordan kan jeg finne hvilket årstall hun ble født? Og hvordan finner jeg når Peder døde? Har ikke funnet Kaia i det hele tatt, mens Peder finner jeg i denne databasen, men får ikke frem noen interessante årstall.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då har du ikkje leita godt nok. I 1900-tellinga finn du heile familien på Storhaugen i Gimsø: Peder S., husmand - jordbrugende fisker, f. 1849 i Gimsø, Kaja Benjaminsdtr., gift husmannskone, f. 1854 i VAAGAN, og borna Angeline, Ellisif, Margit, Halfdan, Bergitte og pleiesonen Hans Johansen.Gå inn i 1900 og deretter på Nordland. Klikk på 1864 Gimsø og søk på t.d. Kaja. Då finn du dei. Lukke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du finner dem i folketellingene for 1865 og 1875 også.(Vågan). De to tellingene finner du på RHD. (gå inn på "Info" ned til høyre - deretter på "Registreringssentralen for Historiske data" og så på "Søking i Folketellingene". (NB! Søk på "Kaja"). FT1865 gir deg navnene på foreldrene deres også; hhv. Severin Andreassen/Helene Sofie Ulriksdtr. og Eilert og Johanna Benjaminsen. (Faren hennes het åpenbart ikke Benjamin, selv om hun i FT1875 "Benjaminsdatter".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, Kjell. Da var de begynt med å fortsette etternavnene. Jeg har slekten tilbake til 1639.Men - hvor finner jeg dødsår?Ellers har jeg faktisk i dag funnet hvordan å komme videre og har funnet oldefar/mor med de minste barnene i 1900-tellingen.Kommer til å gå i 1865 osv tellingene på tidligere slekt for å dobbelsjekke de opplysningene jeg har fra før.Takk begge to - men finnes dødsår noen plass!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dødsår finst nok - i alle høve i kyrkje boka der vedkomande døydde. Men det kan vere litt av eit bal å finne det året om du ikkje veit omlag når. Eit stykke inn på 1900-talet fekk vi dessutan folkeregister. Der kan det òg stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.