Gå til innhold
Arkivverket

[#2342] Aldine Olea Pedersdatter


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg søker etter foreldrene til Aldine Olea Pedersdatter,som ble født på gården Indyr i Gildeskål i 1852/53.Jeg finner henne igjen som fosterdatter hos Stine Marie Isaksdatter , Hestvik i Sørfolden ved folketellingen i 1865.Hun drar senere til Bergen , hvor hun gifter seg med Hans Evensen fra Rolvsvåg.Har noen tilgang på opplysninger om hennes foreldre?Vennlig hilsen runthors@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du vil nok finne faren sitt namn i kyrkjeboka då dei vart gifte. Men eg kan ikkje sjå at dei er gifte i sjølve Bergen. Så vidt eg veit låg/ligg Rolvsvåg i Os prestegjeld - og då var det truleg der dei gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Kirkebøkene for Gildeskål fra dette tidsrommet er mikrofilmet og kan kjøpes som mikrofilmkort hos Riksarkivet. Du kan lese mer om dette på deres nettadresse; www.riksarkivet.no. Du kan også henvende deg til ditt bibliotek for lån eller gjennomlesing. Har undersøkt litt, og funnet bare en Peder i Gildeskål som i alder høver til å være far til din Aldine: Peder Olai Andersen, f. 1824. I 1875 bor hans enke Beret Sofia Olsdatter på Inndyr sammen med sønnen Otelius Olai Pedersen, født 1852. En viss navnelikhet med Aldine Olea Pedersd. Kanskje tvillinger? Verdt å undersøke i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har nå funnet at Aldine Olea Pedersdatter ble født 17.07.1853.Hun giftet seg i 1874 , men jeg har ikke vært i stand til å finne ekteskapet på disse kanter.Det som er litt underlig er at i 1865 heter barna til Aldines fostermor alle Nilsdatter til etternavn.Men i tellingen av l875 på Hestvik i Sørfolden heter barna plutselig Pedersdatter.Altså samme etternavn som Aldine.Er dette bare en feilskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

I folketellingen for 1875 finnes på gården Inndyr en "kokkepige" ved navn Aldina Pedersdatter, fra Gildeskål,født i 1853. Folketellingen fra 1865 sier ingenting om andre med samsvarende data, så det er vel trolig at det er den rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takker for innspill.Det kan nok tenkes at det er "min" Aldine som er på Inndyr i 1875.Opplysningen jeg har om giftermål i 1874 kan være feil hva årstall angår, for hun fikk bare en datter og det så sent som i 1892/93.Jeg har forøvrig bestilt mikrofilmkort fra kirkeboken i Gildeskål i det aktuelle tidspunktet.Der burde jeg kunne finne svaret på gåten.Skulle imidlertid være artig om noen hadde synspunkter på dette med etternavnene Nilsdatter/Pedersdatter i 1865/75.Hilsen Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

I 'Nils Lauvskard: Samnanger. Bind 1 (1973' s.175 er notert: "Hans, f. 1854, g.1874 m. Olea Pedersdtr. Indyr, Gildeskål". Foreldrene til Hans er Eyvind Fredriksson Rolvsvåg (f. 1814)og Kristi Hansdtr., (f.1817). Jeg kan sende en kopi av det som står i boken dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Vidar.Det hadde vært av stor interesse om du kunne ha sendt meg en kopi av det som står i boken.Jeg vet ikke om du kan sende det pr. e-mail.Adressen er runthors@c2i.net. Eventuelt kan du fakse det til meg på nummer 55200733. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg oppdaget at ved folketellingen i 1875 for Samnanger , står det å lese at Hans Evensen /som giftet seg med Aldine Olea)var fraværende.Han var matros med oppholdsted i Nordland.Han var fortsatt ugift.Det er derfor sannsynlig at det er "min " Aldine som finnes i folketellingen i 1875 på Inndyr gård i Gildeskål.Også hun er ugift , det var kanskje på den tiden de traff hverandre.Siden jeg ikke har funnet ekteskapet på disse kanter , kan det jo tenkes at de giftet seg nordpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kan noen opplyse om der finnes bygde/ættebok som omhandler folket og gårdene i Gilleskål, Nordland?Jeg har vært borti noen av Bodinbøkene, men ikke funnet en som dekker nente område.Hilsen Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

I bibliotekenes database BIBSYS er det ikke registrert noen bygdebok for Gildeskål. Det eneste som finnes innen dette temaet er: 1. Slektsrøtter i Holmsundfjorden/Håkon Odding. 2. Matricul for Gilleschaals fierding/Øystein Ringaker. 3. Ødegårder i Gildeskål og Beiarn/Eilertsen, Turid Føllin. Ellers kan du kanskje være heldig å finne noe i Gildeskålboka, årbok for Gildeskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.