Gå til innhold
Arkivverket

[#2347] Forlis utenfor Båtsfjord i 1916,overlevende regist


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Båten som min svenske morfar seilte med ble torpedert og senket under den første verdenskrig i 1916, utenfor Båtsfjord i Finmark.Er det for tidlig å finne noen mannskapslister hvor han ble registrert? Gjennom Norsk Sjøfartsmuseum har jeg muligens navnet på båten."Dag" på vei til Archangel fra Kings Lynn i England Den ble senket utenfor Berlevåg som ligger like ved Båtsfjord. Noen som vet noe om hvor jeg kan finne mannskapslister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sjøforklaring skulle holdes om noen overlevde forliset, ellers ville det bli holdt forhør. Sjøforklaring skulle enten holdes i nærmeste havn med sorenskriver, eller på båtens hjemsted - i tilfelle utenlandsk båt eventuelt ved dette lands konsulat/annen diplomatisk stasjon.Dersom skipet var norsk skulle sjøforklaringen bli sendt til Sjøfartsinspektøren, for vurdering av mulig påtale.Sjøforklaringen vil normalt inneholde oversikt over omkomne og reddede, og de siste ville vel også stort sett alle ble avhørt.Jeg er usikker på hvor mye arkivmateriale fra Finnmark som gikk tapt under 2. verdenskrig. Spørsmålet om mulig sjøforklaring bør rettes til Statsarkivet i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det hjelper dessverre ikke mye om ekstrarettsprotokollen ble ført mønstergyldig i f.eks. 1917 - om den ble et offer for den brente jordstaktikk i 1944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Etter dette forliset reiste min morfar til Sverige og så kom han tilbake til Norge. Vet du om det finnes noen arkiv som registrerte innvandrere fra Sverige fra ca.1916-1919? Eller er de er kanskje ikke tilgjengelige ennå?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.