Gå til innhold
Arkivverket

[#2358] Knud Olsen fra Ål i Hallingdal


Gjest Tone Steen Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Steen Hansen

Jeg søker etter informasjon om Knud Olsen Hjellumstuen, født en gang i 1826 (tror jeg). Mannen er min tippoldefar, og farmor forteller at han kom gående over fjellet fra Ål i Hallingdal til Vang. Der møtte han og giftet seg med Eline Johanne Johansdtr. ( født 26.06.1837). Sammen fikk de fem barn, bl. a. Anne Knutsdtr. ( født 22.04.1874) (som da er min oldemor).Jeg finner ham i Folketellingen 1875 for Vang, men alle spor fra hans opphav har jeg altså ikke klart å finne. Dersom noen kan hjelpe meg med å finne ut noe mer om ham, vil farmor og jeg bli veldig takknemlige. MVH, Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Vang kan vere så mykje, men eg fann dei i Vang Hedmark, 1865. Sidan han hadde kome "over fjellet", trudde eg fyrst du meinte Vang i Valdres.Dei ser ut til å ha gifta seg kring 1863, mest truleg i Vang Hedmark. Om du går på statsarkivet i Hamar, vil eg tru du finn ekteskapet i kyrkjeboka for Vang omlag den tida. Der vil det heilt sikkert stå namnet på far hans. I 1865 oppgir Knut å vere 40 år, så han er nok fødd kring 1825/26 - og det er han i Ål i Hallingdal. For å finne dåpen hans, lyt du i kyrkjeboka for Ål som ligg på statsarkivet på Kongsberg. Der vil namna på foreldra stå. Er du heldig, finst det kan hende ei bygdebok for Ål òg. Då kan du sjå om du finn han der. Det kan vere god hjelp for å kome vidare bakover.Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det letteste for deg vil være å ta deg en tur på biblioteket i Hamar. Bestille en filmrull an den aktuelle kirkeboka, samt også bestille bygdebpka for Ål, så vil du nok finne noen svar om Knud Olsen er døpt i Ål. Det jobbes med å forbedre Ål boka, men det tar nok noe tid. Det å bruke biblioteker er lurt. De er som oftest veldig servicevennlige og skaffer alt som er tilgjengelig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Steen Hansen

Tusen takk for all info og tips. Jeg har nok vært innom Statsarkivet i Hamar og kikket i kirkebøkene der, men jeg fant dem bare på tidspunktet 1871-85. Men det er jo mulig at jeg ikke har kikket langt nok tilbake i tid. Til Haavard Viko: Tusen takk for internettadressen som du gav meg. Den var for meg helt ukjent. Dessverre fant jeg ham ikke der, så kanskje jeg vil kontakte Tor Warberg. Takk igjen! MVH, Tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I folketellinga 1865 bur dei i Vang og har ei dotter på omlag 1 år som er fødd i Vang, tillike med moren. Då skal du finne denne dåpen i Vang anten i 1864, men mest truleg i 1865. Går vi ut frå at dette er eldste barnet og at han var komen til Vang og vart gift der, vil du finne ekteskapet anten i 1864 eller 1865 - kan hende 1862-63, men dei gifte seg sjeldan før det var heilt turvande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Viko

Eg har sett betre etter i data-basen til Thor Warberg: i lista under utflutte finn duTil Telemark: Knut Olson Hansebråten,Født 1826 3110.Busett i Telemark. (?"Hedmark"). Foreldre: Ola Olson Hansebråten og Birgit Larsdtr Helling. Dette hoever godt med din Knut Olsen! Det har nok vore vanskeleg aa tyde skrifta i original-dokumenta. Dei har nok ikkje vore sikre paa om det staar "Telemark" eller "Hedemark". Du maa nok sende ein e-mail til Thor Warberg om dette.Helsing Haavard Viko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.