Gå til innhold
Arkivverket

[#2378] Elling Olsen (Nygaard?)


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Min kones oldefar, Hans Olsen Nygaard, f. i Bergen 1822, sønn av Ole Andersen Nygaardsstrømmen og h. Kari Nielsdatter, skal ha fortalt på sine eldre dager at en bror (halvbror?) av ham, Elling, emigrerte til Amerika "tidlig". Elling kan være født tidligst ca. 1815, men muligens betydelig senere. Vi har tenkt på at hans emigrasjon kanskje skjedde så tidlig at han finnes i Naeseths bøker? Kan noen med tilgang til dem vennligst se etter for oss?"Over there" skal han ha hatt bl.a. disse etterkommerne: en sønn Elling Thorbjørnsen (?) og i senere ledd en Dorothy Thompson og en Judith eller Judy Frantzen.MVH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du skreiv i den førre diskusjonsrunden av du no truleg var på sporet av den rette Ole Andersen. Fann du noko meir ut om han?Eg har funne eit ektepar i Askøy: Ole Andersen og Kari (Karen) Nilsdatter som får sonen Nils i 1820. Dei var då paktare på Ask - og det ser ut til å vere deira einaste barn i Askøy. Ask var i mange år som ein mellomstasjon for mange, særleg frå Sunnfjord, på veg mot betre etablering i eller rundt Bergen. Dei fleste av det slaget som kom til Ask/Hop var gifte før dei kom. Også av omsyn til mitt Askøy-register vil det vere av interesse, dersom det er ei kopling her med din Ole/Kari. Men så langt har eg ikkje funne nokon Elling Olsen, utover ein Elling Olsen Erdal frå Førde som drar til USA i 1867? med kjerring og en drøss unger. Han fint i Bergen 1865, men er truleg ikkje din Elling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takker for ditt engasjement i dette, Bjørn! Når jeg skrev at vi trodde vi var på sporet etter den rette Ole Andersen Nygaardsstrømmen, var det fordi vi fant at Ole giftet seg, som enkemann, 59 år gml.(etter at hans Kari Nielsd. var død i 1847) den 9. mai 1852 i Bergen (AA) med Berthe Nielsd. Thunæsaasheim, Haus. Ved denne anledning oppgis hans fødested til Hammer, og dermed håpet vi naturligvis å finne både hans dåp, hans foreldre og kanskje hans første giftermål i kirkeboken for Hammer.Senere - faktisk igår og idag - har jeg måttet konstatere at jeg ikke finner hans vielse til Kari Nielsdtr. i kirkeboken for Hammer, og heller ikke i de mange nabo-områdene som nå ligger i DA (Haus, Lindås, Hosanger m.fl.).Det er minst 2 stk. Ole Andersen som døpes i Hammer omkring 1793-94, og kanskje er Ole Andersen Hæsdal den rette, men avklart er altså ikke dette enda. Utflyttede fant jeg ikke i Hammers kirkebok. Kanskje er Askøy et sted å lete etter vielsen?I denne situasjon håpet vi å komme nærmere løsningen via den emigrerte Elling, som altså skal være Ole Andersen Nygaardsstrømmens og Kari Nielsdatters sønn.Elling Olsen Erdal har vi også funnet, men tviler på om det er rette mann. Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur heller ikkje EOE er "din" mann. Dei vi leiter etter her, er nok frå "strilelandet" ein stad. Dersom det er han frå Hestdal som er rette mann, ligg dette på Holsnøy og nær Askøy. hammer var jo stort og grensa mellom anna til Manger, ja det hadde ein liten bit av Askøy òg. Det var mange unge par som var paktarar, særleg i Ask/Hop-området og fleire av dess kom frå Hamre og kringliggjande sokn. Eg vil difor ikkje sjå bort frå at Det er dei som i 1820 får Nils på Ask. I så fall er han truleg andre son deira. Etter vanleg reknemåte burde dei hatt ein son Anders først. Og sidan dei ikkje er gifte i Askøy, for det er dei ikkje, har dei truleg gifta seg der kona var frå og mogeleg fått eit barn der - før dei i neste omgang dro via Ask til Nygård. Dette er berre gissingar eller høgtenking. Men når ein leiter slik...No har det seg jo slik at dei ekteskapa som ligg på DA frå dei næraste prestegjelda berre går fram til 1815. Eg trur ikkje dei er gifte så tidleg, men kring 1817-18. Og då er det mange bøker å sjå gjennom. Om det høver seg slik, skal eg sjå litt etter på SAB om ei veke. Det er fleire aktuelle innfallsvinklar her, mellom anna fadderne til borna. Kven var det? t.d.Eg trur ikkje dette er uløyseleg, det tek berre litt tid avdi det er i eit litt vrient tidsrom med omsyn til dataregistreringa av kyrkjebøkene. I så måte er dette eit godt døme på trongen for fleire kyrkjebøker på DA, særleg mellom 1801 og 1865, men òg elles. Jfr. ein debatt i forum 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Et lite bidrag: Da Ole Andersen giftet seg igjen oppgav han å være sønn av Anders Hæsdal, Mæland. Og da skulle man kunne finne følgende i 1801:Hæsdal Anders Hansen, huusbonde, 50 år, bonde og gaardbeboer, kone Barbrue Monsdtr, hans kone, 50, Hans A. 16, Mons A., 12, Ole Andersen, 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Bjørn og Yngve for gode innspill! Trolig finner jeg nå Oles og Karis vielse etter 1815 i et av Hamres og Askøys nabosogn.Når det gjelder faddere til Oles og Karis barn, har jeg foreløpig bare slike for deres første barn i Nygaardsstrømmen, Hans Olsen Nygaard: Kari Monsdatter, Nicolaya Nielsdatter, Mikkel Olsen Nyegaard og Mons Olsen Krohnstad. Den første kan jo tenkes å være en søster av Oles mor, Barbrue Monsdatter, den andre kan f.eks. være en søster av Kari?Ellers har vi begynt å lure på om det kan være flere feil i avdød slektnings opptegnelser (omtalt tidligere). Kan det f.eks. tenkes at Elling slett ikke var en bror av Hans Olsen Nygaard, men hans onkel? Det ville vel i så fall gå bra ihop med at han sklle ha emigrert "tidlig"? Forøvrig la vi merke til at Elling synes å ha vært et ganske vanlig navn i Hammer for omkring 200 år siden.Vi er enige med deg, Bjørn, i at dette er neppe uløselig. Men spennende er det! Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Davidsen

Har vore ein tur på SAB. Såg då etter i nokre kyrkjebøker. Fann ikkje OA og KN gifte, men eg fann OA konfirmert kring 1809. Og i same k-kullet, fann eg ei Kari Nilsdtr. Fosse (gard i nærleiken av Hestdal). Men eg veit altså ikkje om det er henne som sidan fann saman med OA. Elles såg eg etter i den militære hovudrulle for Bergen 1840-60. Der var ingen Elling Olsen som var son til OA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.