Gå til innhold
Arkivverket

[#2382] Slektene Staur og Rød-Lunov


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Kjenner noen av dere til disse slektene? Henrik Jørgensen Staur til Malserød, f. ?, skal ha vært lagmann i Trondheim. Han var g.m. Adelus Benkestokk og de fikk bl.a. sønnen Jørgen Henriksen Staur, f. 1570? som var lagmann i "Norlandene" og fikk kongebrev i 1597. Jørgen var g.m. Øllegard Hansdtr. Rød-Lunov, datter av Hans Ovesen Rød-Lunov, f.? . lensherre over Bakke klostergods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Vet ikke om jeg husker riktig i farten, men mener at Henrik Jørgensen Staur skal være sønn av Jørgen Pedersen Staur (fut fra Danmark) d. ca. 1565 og Margreta Tronds (datter av Kristoffer Trondsen [Rustung]). Og Henrik var da bror av Bodil Jørgensdtr Staur gm. Hans Jørgensen Onarheim. Jeg har ikke noen kilder fremfor meg nå - men mener å huske Finn Korens anebok eller noe i den dur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Stig og Britt!Etter de opplysningene jeg har var Jørgen Pedersen Staur lagmann i Trondheim og sønn av Karen Ovesd. Lunge (d.ca 1575) i hennes andre ekteskap med Peder Pedersen Staur, borgermester i Trondheim (d.ca. 1565). Peder P. Staur var bror av Jørgen P. Staur til Onarheim, som nok er riktig mann her. Kan dere hjelpe meg å fylle ut bildet? Jeg har opplysningene fra andre slektsforskere, men dessverre uten kildehenvisninger. Setter derfor stor pris på om dere kan hjelpe med kilder m.m. Ta gjerne kontakt på e-post: heidi.bhe@c2i.netMvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Heidi, håper du formidler det her dersom det dukker opp kilder for overnevnte påstand, som jeg ikke har sett i noen kilder ennå. Noen "kilder": E. Bakkevig (Sunnhordlanske slekter): Jørgen Pedersen (Staur) til Nervik i Ølen. Han var dansk og ble adlet 1527. Han nevnes som befalingsmann i Sunnhordland. Senere ble han lagmann i Nordland og bodde i Trondheim. Minister Finn Korens Anebok: Jørgen Pederssøn Staur til Nervik i Fjelberg (D.N. II, 868), gift 1 med Bodil Pallesdtr Splid og 2 med Margrete Christoffersdatter (Rustung): Barn: Henrik Jørgenssøn Staur og Bodil Jørgensdtr Staur. Det har vært tre personer av navnet Jørgen Pederssøn av betydning, og som levde på samme tid, og disse har vært blandet sammen av de forskjellige som har skrevet om dem. Ingen av dem er i de gamle kilder funnet nevnt med slektsnavnet Staur, men dette må i hvert fall tilkomme den som fikk fribrevet 1527. I flere tilfelle er det vanskelig, for ikke å si umulig å avgjøre hvem som er hvem av de forskjellige J.P.'er, muligheter for videre forskning er åpen. I denne boken står det en god del om de tre J.P'ene. Men ingenting om de foreldre du nevner ovenfor... Jeg har dessverre bare en dårlig kopi av et par sider av denne boken, og mangler far til Jørgen P. Staur, men det kan godt henne han er nevnt for moren er iallefall nevnt som Boel Henriksdtr. Bonde av Lilleskov, og hennes ektemann skal ha vært Peder Pederssøn til Boserø, Sjælland. Hans foreldre igjen skal ha vært Peder Staur til Holmegaard Sjælland og Gyde Basse av Selsø. MEN SOM det står i denne boken: I følge D.A.A. er disse fire personer visstnok oppdiktet. Tysnes Gards- og ættesoge 4 (s. 554) nevner også noe om Jørgen Pederson (Staur) fordi han hadde vært gift med Margrete Tronds som kom til Elsåker gjennom den andre ektemannen sin Amund Lauritson Dahl. Det er ikke riktig å si Jørgen Pedersen Staur til Onarheim; det var riktignok en Jørgen Pedersen til Onarheim som var far til Hans Jørgensen gift med Bodil Jørgensdtr Staur. Men dette er ikke samme person som Jørgen Pedersen Staur. D.A.A. gjør Jørgen P. Staur til brorsønn av J.P. Staur til Nervik. Av de kilder jeg har sett så langt er det ingenting som kan si meg noe om hvem foreldrene til Jørgen Pedersen Staur var. Så jeg ville ikke sette mye lit til de opplysningene du har ovenfor; og spesielt ikke siden det er opplysninger du har fått fra andre uten kildehenvisning... Dersom noen har andre kilder enn de jeg har oppgitt her, send meg gjerne en mail (stsamuel@online.no). Er også interessert i Jørgen Pedersøn til Onarheim da også han inngår i min anetavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Også jeg har fått mine informasjoner tilsendt av en annen slektsforsker og fjern slektning. Men denne anetavlen til Tromsø-oldemor inneholder bare den rette linjen, så jeg visste ikke om Henriks sølster Bodil. Jeg har dessverre ingen kildehenvisninger, men det jeg har stemmer stort sett overens med det Stig skriver: Henriks foreldre: Jørgen P. Staur (til Nervig) og Margrethe Kristoffersdtr. Rustung (til Seim i Kvinnerad og Elsager i Tysnes). Jørgens foreldre: Peder P. Staur (til Boserød, Sjælland) og Boel Henriksdtr. Bonde av Lilleskov. Peders foreldre: Peder Staur (til Holmegaard, Sjælland) og Gyde Basse av Sedsøe.Finner du noen årstall (om enn ca.) for fødsel/død i kildene dine Stig? Hvor lå/ligger Bakke klostergods?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Også jeg har fått mine informasjoner tilsendt av en annen slektsforsker og fjern slektning. Men denne anetavlen til Tromsø-oldemor inneholder bare den rette linjen, så jeg visste ikke om Henriks sølster Bodil. Jeg har dessverre ingen kildehenvisninger, men det jeg har stemmer stort sett overens med det Stig skriver: Henriks foreldre: Jørgen P. Staur (til Nervig) og Margrethe Kristoffersdtr. Rustung (til Seim i Kvinnherad og Elsager i Tysnes). Jørgens foreldre: Peder P. Staur (til Boserød, Sjælland) og Boel Henriksdtr. Bonde av Lilleskov. Peders foreldre: Peder Staur (til Holmegaard, Sjælland) og Gyde Basse av Sedsøe.Finner du noen årstall (om enn ca.) for fødsel/død i kildene dine Stig? Hvor lå/ligger Bakke klostergods?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Nei, ingen årstall dessverre. Men ifølge Danmarks Adels Aarbog XXV, 1918, så er Peder Pederssøn og Boel Henriksdtr Bonde, og Peder Staur og Gyde Basse oppdiktede personer, så inntil jeg ser noen bevis for at oppgitte foreldre er riktig så stopper min anetavle for denne linjen på Jørgen Pedersen Staur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ok, takk for den opplysningen. Jeg søker jo selv etter bekreftelser på det jeg har - derfor også dette innlegget. Men du har altså Jørgen P. Staur i din anetavle du også. Hvis du er interessert i å utveksle noen informasjoner, send gjerne en mail til: Brikva@t-online.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.