Gå til innhold
Arkivverket

[#2388] Hvor ble det av tante Henrikke i Bergen?


Gjest Erik Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Thomassen

Henrikke var Amalie Skrams tante på morsiden (og min tippoldemor). Hun ble født i Bergen i 1825 og giftet seg i 1850-årene med matros Tønnes Sørensen født i Gamle Hellesund i 1823. Vi kan følge henne i kirkebøker og folketellinger helt fram til 1891-tellingen. Tønnes finner vi også i 1900, men da som enkemann. Dødsdata mangler jeg imidlertid for begge til tross for at jeg mener å ha lett på alle tenkelige skrivemåter. Henrikke brukte etternavnene Sjursdtr, Syversen, Sørensen og Tønnesen (!)(1891). I 1891 bodde de på Søfarendes fattighus i Kong Oscars gt. 25. I 1900 bodde Tønnes på (det nye?) Søfarendes i Haugeveien på Nordnes. Jeg tar det for gitt at de begge døde i Bergen, og at de burde finnes i det kirkebok materialet som er lagt ut. Hvorfor finner jeg dem da ikke? Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Thomassen

Joda, Mariakirken og Årstad er vel en mulighet, men neppe stort mer. Domkirken eller Nykirken er vel det mest sannsynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der er von i hangande snøre: Fattighusa, inkl. "Sjøfarendes" høyrde, så vidt eg veit, inn under presten i St. Jørgen (Årstad). Og dei døde der kan eg ikkje sjå er lagt ut. Det kan vere grunnen til at du ikkje finn korkje Henrikke eller Tønnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Thomassen

Det ante meg at det måtte være en eller annen naturlig forklaring på at begge to var "forsvunnet", men denne hadde jeg ikke tenkt på. Noen som vet når Årstad kan ventes på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I kveld fann eg Henrikke Sørensen, f. 1824, død som Sømandshustru 7.9. og gravl. 12.9. 1898, som nr. 25 i kyrkjebok for St. Jørgen i Bergen.Tønnes Sørensen har eg ikkje klart å finne, avdi eg ikkje veit kva kyrkjebok han kan vere ført i. Men det finst framleis nokre bøker å leite i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Thomassen

Takk for hjelpen! Endelig er Henrikke "komplett". Hun har medført mye grubling - og etterhvert en del frustrasjon. Tønnes gjenstår jo ennå, men siden han ikke var far til oldefar Hans Peter, er han litt mindre sentral for meg. Jeg vil anta at han også må finnes i St. Jørgen. I 1900 bodde han på Søfarendes i Haugeveien. Han ble der vel livet ut. Sannsynligvis var dette også Henrikkes adresse i 1898?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.