Gå til innhold
Arkivverket

[#2390] Tipp-tipp oldefar


Gjest Linn Brungodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Linn Brungodt

Hei!I 1875 tellingen for Bergen ser jeg min tipp-tipp oldefar Ole Knudsen fra Vik f. 1836 hans kone Anne Knudsen (Jakobsdtr.) fra Manger og hans familie. Det som er rart er at han har to døtre til (Karen Gjertine og Hendrikke f.1872 og 1874) men disse kommer ikke opp, men visst jeg søker på Karen Gjertine Knudsen så kommer hun opp med familien bortsett fra foreldrene, hvorfor skjer det? men, det var ikke det jeg skulle spørre om..det jeg skulle spørre om var hvordan jeg skal finne foreldrene til Ole Knudsen og Anne Knudsen (Jakobsdtr.) og hvor Anne og Ole ble gift. Kan noen hjelpe?takk for en sånn fin side.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Jeg vet ikke sikkert, men det er mulig det er snakk om Vik prestegjeld i Sogn og Fjordane. Isåfall kan følgende person være interessant: Ole Knudsen (ekte) f. 19.6.1836. Foreldre er Knud Olss. Stadheim og Marthe Tollakdtr. Fars bustad Fosse. Isåfall kan kanskje bygdeboken for Vik gi deg en del svar. (Barnet er oppgitt til å være ekte, men fars yrke er oppgitt til å være Ungkarl). Ikke så rart siden ekteskapet mellom Knud Olas. Stadheim og Marthe Tollakd. fant sted 28.6.1838. Begges 1. ekteskap. Han født i 1809, hun født i 1815. Begge fra Vik. (Hans yrke Ungkarl og landvern).Det er kanskje Knud Olas. Stadheim som ble født 17.7.1808. Hans foreldre Ole Ols. Stadheim og Inga Knudsdtr.Prøv Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane dersom dette er riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

-- ellers har Linn Brungodt rett i at søket fungerer merkelig her. Man får ikke opp hele familien ved å søke på foreldrenes navn, - den yngste søsteren uteblir. Men heller ikke med å trykke Neste, da hopper den over en person. Så det er lett å bli lurt her. Har noen en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Det er sannsynligvis ikke de samme personene det her er snakk om. For en Ole Knuds. Fosse (f. 1837) blir 19.6.1860 g.m. Anna Johnd. Nummedal (f. 1834), og i folketellingen 1865 i Vik er disse oppført bosatt på Stadem, og med to barn: Martha Olsdtr (4) og Britha Olsd. (2). Og denne Anna Jond. lever helt til 11.6.1889. Så da er nok dette andre personer.Men det var en ugift Ole Knuts. som flyttet fra Vik til Bergen i april 1856 uten at jeg fant mer om han (kanskje den andre sønnen til overnevnte Knud Ols. og Martha Tollakd. som også fikk navnet Ole Knuts.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Takk for svar, jeg har allerede vært innom Ole Knutsen som var gift med Martha Tollakd. og funnet ut at det ikke stemte. I 1865 tellingen finner jeg (tror jeg) de igjen. Ole Knudsen står da oppført som at han er i fra Hafslo og heter Ole Knudsen Valsvig Eldste sønnen Knut Knudsen (Olsen) er oppført til å være født i Manger hvor moren også kommer fra. Alder og navn stemmer. Kan disse være de samme? Kom Knut fra Vik eller Hafslo? Har tidligere opplevd at En som det feks. står Hafslo på i virkeligheten kom fra et annet sted, bare at personen har bodd en stund i Hafslo før han kom til det nye stedet. Takk for Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg vet ikke hva du har fra før, men jeg fant Ole og Anne i 1865 folketellingen for Bergen. Der står Ole oppgitt å være fra Valsvig i Hafslo, og Anne som nevnt før fra Manger. Se nedenunder:Ole Knudsen Valsvig Huusfader Stenarbeider, 30 år, Hafsloe Prg. Sogn Anne Jacobsdatter, hans Kone, 31 år fra Mangers Prgl. Knud Olsen deres Søn, 5 år, Mangers Prgl. Siden dere førstefødte er født i Manger i 1860 så kan man gå utifra at de også ble gift i Manger. Jeg har kirkebøkene for Manger her nå så jeg skal sjekke det opp for deg.Jeg lette i Døpte for Hafslo og Sogn og Fjordane, men kunne ikke umiddelbart finne Ole Knudsen der, mest sannsynlig fordi hans foreldre bodde på en annen gård enn Valsvig når han ble fødd. Her må du nok bruke kirkebøkene. Jeg fant mange barn til Ole og Anne i Bergen under fødte i Bergen, men du har vel kanskje allerede funnet dem selv? Uansett så ble de ihvertfall viet i 1860, noe som står i merknad feltet på en av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Tusen takk Solfrid!jeg får vel gå i kirkebøkene eller bygdebøkene..for jeg har jo veldig lyst å vite hvor de kom fra. *Keep digging*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Fant du alle barna deres under døpte i Bergen? De fikk jo en hel skokk hvis jeg ikke husker feil :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Disse fant jeg under døpte i Bergen: 49166 1867 121 Jul 19 Sep 01 Oluf Andreas m Daglønner Ole Knudsen 18-161 Anne Jakobsdtr. Domkirken49482 1869 39 Jan 28 Feb 28 Henrik Severin m Arbejder Ole Knudsen 18-156 Anne Jakobsen Domkirken54049 1866 009 Des 27 Jan 21 Jakobine Marie Stenarbejder Ole Knudsen 18-73 Anne Jakobsdatter Domkirken55516 1876 062 Mar 16 Apr 02 Herman Johan m Arbeidsmand Ole Knudsen 18-73 Anne Jakobsen 1837, 1834. 1860. Domkirken56776 1870 184 Sep 23 Nov 06 Ingeborg Elise f Arbeidsmand Ole Knudsen 18-70 1836 1834 Anne Jakobsd. v. 1860 Domkirken57208 1872 180 Sep 23 Nov 03 Karen Gjertine f Daglønner Ole Knudsen 18-73 1836 1834 Anne Jakobsen v. 1860 Domkirken57604 1874 129 Jun 01 Aug 02 Henrikke Severine f Daglønner Ole Knudsen 18-73 1835 1834 Anne Jakobsen v. 1860 Domkirken58447 1877 259 Nov 29 Des 30 Hanne Marie f Arbejdsmand Ole Knutsen 18-73 1835 1834 Anne Jakobsen Domkirken59148 1879 247 Aug 29 Okt 12 Haakon Martin m Arbejdsmand Ole Knutsen 18-73 1835 18 Anne Jakobsen Domkirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Ja, skal si de var mange,hele 10 stk. men jeg tror Henrik og Hanne døde som små, ihverfall Henrik for han har jeg funnet. Min tippoldemor Karen Gjertine fikk i alt 12 barn! Takk igjen Solfrid!:))))))))))))))))))))))):)))))))))))))) Hvor gamle er egentlig dere slektsforskere? jeg har på følelsen at jeg er den yngste (16 år), men jeg begynte da jeg ble 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei igjen! Jeg fant litt mere om denne slekten. Ole Knudsen Valsvik døde i Bergen 22 aug 1887 og ble begravd 26 aug 1887 i SP. Anna Jakobsdatter døde 19 jun 1910 og ble begravd 24 jun 1910 i Domkirken. Jeg fant også to av deres barn som døde i Bergen. Henrik Severin døde 09 jan 1873, Domkirken, samt Hanna Marie døde 10 mar 1878, Domkirken. Til ditt spørsmål om alder på oss som driver med slektsforskning så kan man vel si at det er et vidt spenn i alder. Jeg for min del er i midten av 30-årene, men startet som du i meget ung alder. Selv om jeg tror nok at de fleste er "godt voksne". Du må ha lykke til i din forskning, og vær ikke redd for å be om råd eller hjelp. :-)) Skal som nevnt før sjekke i kveld noe mer om Ole og Anna giftermål i Manger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen (30)

Linn, Slektsgransking er en tidkrevende hobby som du kan ha glede av i svært mange år, så det er sikkert flott å begynne tidlig. Og siden du er såpass ung, så har du vell fortsatt eldre slektninger du kan spørre ut... Jeg startet først med slektsgransking når jeg var 21-22, men skulle ønske at jeg hadde begynnt noen år før slik at jeg hadde fått sjangsen til å spørre ut min bestemor om forskjellig... Har nå hatt slektsforskning som hobby i 8-9 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei igjen Linn! Nå har jeg fått lett i kirkebøkene som jeg har hjemme. Jeg prøver kort å sette opp det jeg fant. Hvis det blir uoversiktlig så har jeg det i et wordformat som jeg kan maile deg. Jeg har ikke lett etter alle barn osv. så det må du eventuelt gjøre selv ved å låne kirkebøkene for Manger. Oversikten nedenfor er bare for Anne Jacobsdatter fra Manger og hennes aner bakover.Generasjon nr. 11. Anna Jacobsdatter, 14 Des 1834, Qvaleim i Manger i Hordaland, Døpt: 21 Des 1834 i Manger kirke i Hordaland. Hun var datter av nr. 2 Jacob Hendrichsen og nr. 3 Ingeborg Jacobsdatter. Generasjon nr. 22. Jacob Hendrichsen f. 1808 på Qvaleim i Manger, konfirmert 24 sep 1826. Han var sønn til nr. 4 Hendrich Jacobsen og nr. 5 Mari Henrichsdatter. Jacob ble gift med nr. 3 Ingeborg Jacobsdatter i 1860 i Manger kirke.3. Ingeborg Jacobsdatter f. 1811 i Toftevaag i Manger, konfirmert 30 sep 1827. Hun var datter av nr. 6 Jacob Nilsen og nr. 7 Kari Nilsdatter Generasjon nr. 34. Hendrich Jacobsen f. 1784 Marøen i Manger. Han var sønn til nr. 8 Jacob Magnesen og nr. 9 Elie Henrichsdatter. Hendrich ble gift med nr. 5 Mari Henrichsdatter den 02 nov 1804 i Manger kirke.5. Mari Henrichsdatter f.1776 på Qvaleim i Manger. Hun var datter til nr. 10 Hendrich Olsen og nr. 11 Magdelie Magnesdatter.6. Jacob Nilsen f. 1769 på Toft i Manger. 1. ekteskap 21 apr 1794 i Manger kirke med Ingeborg Olsdatter fra Schiold. 2 ekteskap 22 aug 1802 i Manger kirke med Kari Nilsdatter.Barn mellom Jacob Nilsen og 2. ekteskap Kari Nilsdatter: 1. Siri Jacobsdatter f. 1797 på Toftevaag i Manger 2. Magrete Jacobsdatter f. 1799 på Toftevaag i Manger7. Kari Nilsdatter f. 1768 på Sture i Manger. Generasjon nr. 48. Jacob Magnesen f. 1753 på Møes i Manger. Han ble gift med nr.9 Elie Henrichsdatter den 09 jun 1776 i Manger kirke.9. Elie Henrichsdatter f. 1749 på Marøen i Manger.Barn mellom Jacob Magnesen og Elie Henrichsdatter: 1. Mari Jacobsdatter f. 1790 på Marøen i Manger.10. Hendrich Olsen f. 1751 på Qvaleim i Manger. Han var sønn av nr. 12 Ole Hendrichsen og nr. 13 Ane Hendrichsdatter. Hendrich ble gift med Magdelie Magnesdatter den 12 jul 1771 i Manger kirke.11. Magdelie Magnesdatter f. 1751 på Øvre Qvaleim i Manger. Generasjon nr. 512. Ole Hendrichsen fra Qvaleim i Manger. Han ble gift med Ane Hendrichsdatter.13. Ane Hendrichsdatter f. 1719 Øvre Qvaleim i Manger. Hun ble gift 2. gang den 02 jul 1770 i Manger med Ole Michelsen f. 1743 Nedre Qvaleim i Manger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S.Soknes

Hei Linn, Først: jeg har drevet med slektsforskning siden jeg var 15, og er nå 24. Det er en tidkrevende hobby, men blir aldri kjedelig!Dernest: sorry at jeg sniker meg inn i innleggsrekka di her, men jeg har Brungodt-navnet i slekta mi, og lurer litt på om slekta di kommer fra Møre og Romsdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest John Strøm john.strom@bu.telia.no

Hei Linn Kan du ta kontakt med meg ? Jeg har funnet et felles kantaktpunkt i Jacob Nilsen Toft. En amerikaner ved navn Steve Champeau er intressert i få kontakt for å utveksle opplysninger. Forøvrig har jeg som foreldre til Jacob Nilsen, Toft: Nils Paalson Alvheim og Ane Jacobsdatter Toft f. ca 1735 iflg FT 1801Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Hei alle sammen!Det er en stund siden jeg har vært her nå og jeg har ikke fått tid til å skrive tilbake, men nå er jeg på'an igjen.ja Torun, slekten min kommer fra Møre og Romsdal. Har du og slekt der i fra?Takk for alle svar. Spesielt til deg Solfrid! Hilsen Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Linn,min tippoldemor het Emilie Karlsdatter Brungodt, f. 1864 i Ålesund, død 1942. hun giftet seg med Sivert Elias Hansen Rogne, f. 1851/52, Haram. De fikk 12 barn, 7 levde opp og 5 døde.Emilies far het Karl Knudsen Brungodt, f. 1833? i Ørsta. Han var gift med Anna Tønnesine Korsen, f. 1834 i Stranda. De fikk også flere barn enn Emilie. Hvis du ser noen forbindelse her, kontakt meg på e-mail torunss@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Ser dessverre ikke ut til at vi er i slekt, det var mange som bare bodde på Brungodt en kort stund og ble hetende Brungodt da de flyttet, Min oldefar Johan Andreas Eliassen Brungodt ble født på Brungodt i 1880, noen få år etter flyttet familien. Men kanskje vi er i slekt ett annet sted langt ute? jeg har "drøssevis" som er født i Ørsta. Hilsen Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.