Gå til innhold
Arkivverket

[#2391] Tufte gård i Voss


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Er det noen som vet hva Tufte gård i Voss heter i 1801 folketellingen? Jeg leter etter foreldrene til Ole Hansen f. 1786 i Voss som i 1826 ble gift med Severine Juliane Ambrosiidatter f. 1800 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Gården het muligens Tufto, men jeg kunne ikke finne noen Ole Hansen eller Hans der...Det er en Ole Hansen (15 år og ugift) i Folketellingen 1801. Han bor på Skjervheim, og er oppført under David Knudsen (27 år) og Anna Siursdtr. (41 år). Ole Hansen er konens sønn født utenfor ekteskap.Det var den eneste jeg fant som passet sånn noenlunde i alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Fladby

Hei Solfrid. Ja nå tror jeg vi har funnet foreldrene til Ole med god hjelp fra Jorunn. I en av bygdebøkene fra Voss står det oppført en Ola eller Ole f.1786 med foreldre Anna Sjursdatter Tufte og Hans Olsson Sundsvold.De var ikke gift og det stod heller ikke noe årstall der.Men jeg tror at det kan være samme mor som senere står oppført på Skjerveim.Hun giftet seg i 1796 med David Knudsson Kroken f.1775.Anna f.1760 på gården Hylland i Aurland.De fikk barna Anna f.1796,Sjur f.1799,Knut f.og d.1802 og Knut f.1803.Hun hadde jo også uekte sønn Ole f.1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei Reidun. Jeg tror nok både du og Stig har rett med henhold til Skjerveim gård. Jeg fant faktisk David Knudsen og Anna Sjursdatter som gift i 07 jun 1796 og trolovet den 05 mar 1796 Vinje sogn. David Knudsen stod da oppført med fødested Sundve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.