Gå til innhold
Arkivverket

[#2395] Hvor er Rødø?


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har forgjeves prøvd alle mine tenkelige muligheter for å finne en person med navn Anton Emil Dahl Endresen f. 1885. Han oppgir fødested til å være Rødø når han i 1908 gifter seg i Odda med Johanne Pedersdatter fra Solvorn i Hafslo. Antons far heter Endre Toresen. Er det noen som kan hjelpe meg å finne disse Anton og hans far i 1900 folketellingene og/eller er det noen som kjenner til den slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Ketil: Nei, jeg har ennå ikke lett i kirkebøker fordi jeg trodde med så mange opplysninger at det ikke burde bli vanskelig å finne ham i 1900 folketellingen, noe jeg faktisk ikke har klart. Men er det bare i Helgeland at Rødø ligger, eller finnes det flere steder med det navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Han er rett nok berre ca 15-16 år i 1900, men kan han ha vore sjømann? I så fall kan han mangle i 1900-tellinga slik ho ligg ute no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Aase, han står oppført som smed når han gifter seg i 1908 i Odda. Jeg vet også med sikkerhet at de ble boendes der til sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei. Jeg finner to Endre Toresen i 1900-tellingen: En i Lurø, født 1857 i Sunndalsøren, Nordmøre. (Føderådsmann/Fisker) Den andre i Valsøfjorden, f. 1860 i/på Aasgård i Rom (Gardbruker)Begge er gift. Kanskje du kan søe videre herfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! I RHDs del av FT1900 finnes en smedlærling Anton Emil Arnesen, f.1881 i Trondenes. Fødested er oppgitt til Lødingen.Litt søkt kanskje, men det er ihvertfall noe som stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

FT-1900 for Rødø har en Thore Endresen, f. 1880 i Rødø, fostersønn hos Peder Anderssen på Aanes. Det kan jo være en bror av Anton Emil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Etter en kjapp tur på statsarkivet, har jeg funnet følgende:Rødøy kirkebok nr. 12 (1878-1901) Side 54 Fødte mandkjønn Nr. 28/1885: født 19/4, døpt 24/7: Anton Emil Dahl, ægte Foreldre: Endre Toresen husmnad, f. 1857, Elen Eline Danielsdatter, f. 1857. Bopel Vaage Faddere: Kirsten Jakobsd., kone, Daniel Danielsen, dreng, Peter Svensen, skomager, Forældrene vare tilstedeDo. Side 20 Fødte mandkjønn Nr. 17/1880: født 16/3, døpt 6/6: Tore Johan, uægte Foreldre: Dreng Endre Toresen, f. 1858, og pige Elen Eline Danielsd., f. 1859, bopel Segelfare Faddere: Dreng Even Toresen og huusmand Lorens Larsen, Dreng Daniel Danielsen, pige Sofie Danielsd. og Tine Andersdatter Merknad: Opgivet af barnenoderen, hvis andet lejermaal dette er. Rødøy kirkebok nr. 13 (1878-1902) Side 15 Ægteskab indtraadte Nr. 5/1884: viet 24/7, begges 1. ægteskab -Endre Toresen, huusmand, bopel Kila, født 2/10-1857 i Sundalsøren, konf. a) 5/10-1873 i Sundalen, b) Lurø. Far: T. Evensen, Tangen, strandsidder -Elen Elene Danielsdatter, f. 1858, Vaage, konf. Rødø, far D. Mortensen, huusmand Forlovere: Th. Aga, Kila, Lorens Lorensen Kila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Takk for responsen alle sammen :-)) en spesiell takk til deg Ketil, takket være deg så kommer jeg nå ganske så mye lengre bakover i tid, for jeg er ikke i tvil om at du har funnet rett person. Håper jeg en gang kan få gjort noe i gjengjeld, men du har kanskje ikke så mye slekt her "nede". :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg har faktisk ikke slekt "der oppe". Det nordligste jeg har kommet er Øvre Eiker i Buskerud (se min anetavle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.