Gå til innhold
Arkivverket

[#2398] Skipet Nordstjernen


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Lurer på om noen kjenner til emigrantskipet Nordstjernen, og da spesielt hvilket rederi det tilhørte. Vet dessverre ikke hvilken havn det seilte fra, men det var i alle fall i trafikk i 1872. Det er mye sannsynlig at det kun seilte til England, men det kan eventuelt ha seilt helt til Amerika.(Har allerede sjekket både Solem & Swiggum etc., og ISTG).Mvh Torun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du går inn på skipslistene for Bergen-Quebec 1865-1873 (under Emigranter) og søker på "skip" og opsjon "alle", finner du at "Nordstjernen" ihvertfall gikk fra Bergen til Quebec i 1872 med (tror det var 299 passasjerer). Dessverre står det ikke hvilket rederi båten tilhørte.Det var ihvertfall noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Takk for infoen; slik går det når man ikke engang tenker på å sjekke de enkleste ting selv...Uansett, dette er ikke noe jeg lurer på så mye for min egen del, men på vegne av en annen slekstforsker, og rederinavnet var visstnok det som var av absolutt størst betydning (med hensyn til videre framdrift osv.)Håper det er noen der ute som vet mer om dette skipet.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ei bok-serie som kom (kjem) ut kvart år, med liste på alle norsks skip, kven som eigde dei osb. Eg meiner å hugse at Det norske Veritas var (er) ansvarleg utgjevar. Serien finst i alle høve på sjøfartsmusea og på Aust-Agder-arkivet i Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det har eksistert flere skip med navnet "Nordstjernen". Jeg vet noe om ett av dem, siden min farfar var dets kaptein i årene 1901-3. Denne "Nordstjernen" var en bark på 244,5 kommerselester, noe som tilsvarer 485 t, den var bygget 1855 av C. Pokrantz i Vegesack i Tyskland, innkjøpt fra Bremerhafen til Sandefjordsrederiet H.Chr.Grøn, Lunden, i 1870. Fra 1880-1904 var skipet eiet av A/S Nordstjernen (L.G.S. Larsen, Sandefjord). Hvorvidt denne barken deltok i emigrantfarten, vet jeg dessverre ikke, men det kan jo tenkes. Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.