Gå til innhold
Arkivverket

[#2403] Andreas Johnsen Lindås-Bergen


Gjest Stig Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Samuelsen

Etterlyser opphavet til Andreas Johnsen, f. 25-9-1864. Død i Bergen 9-6-1926, og gravlagt 14-6-1926. Han ble gift med Karen Marie Thomsen 21-6-1887 i Johanneskirken, og gift på nytt med Ragnhild Pettersdatter Haugsdal 1-7-1908. I 1865 tellingen for Lindås har jeg funnet følgende familie: Ole Johnsen, 30 år, husfader, gaardbr. selveier gift (8 kveg, 13 får, 2 1/2 havre, 2 pot.) Brita Olsdtr., 31 år, hans kone Andrias Ols. (deres sønn) 5 år Det kan jo passe rimelig bra, i og med at Andreas har en forlover som heter Ole Johnsen ved sitt første ekteskap (kanskje faren ?)... Er det noen som har flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg vil finne det svært underleg om ikkje namnet på faren står i kyrkjeboka då han gifte seg - både første og andre gongen. Elles står det under vigde på DA då han gifte seg første gongen at han var fødd i Lindås 1861, medan du skriv 2509 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da Andreas Johnsen giftet seg i 1887 står det at faren var innerst Ole Johnsen. Videre står det at han var født i Lindås, men konfirmert i Domkirken i 1876. Han var konfirmant 9. april 1876, og står da oppført med foreldre Ole Johnsen og Brite Olsdatter, samt fødested Lindås og fødselsdato 25. september 1861.Andreas, sønn av innerst Ole Johnsen Strømme og hustru Britha Olsdatter, bosatte på Bergsvik, ble født 25. september 1861, og døpt i Lindås 8. oktober samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Tusen, Tusen takk for disse opplysningene. Da ser det ut til at jeg hadde funnet riktig familie i tellingen. Jeg visste om Ole Johnsen fra vielsen, men hadde ikke sett konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Stig Samuelsen

Ved folketellingen i Bergen 1891 finner jeg overnevnte Ole Johnsen bosatt i Bergen (Nordal Brunsgade 2)han er da Opsynsbetjent ved BERGENS MISSIONSHUS. Er det noen som kan forklare hva den stillingen innebar, og hva var Bergens Missionshus? Deres svigerdatter Kaia Thomass. Johns. er oppført i folketellingen under disse, men med merknad Nedre Fjellsmuge no. 10 Bergen, hvor jeg også finner henne oppført sammen med sin familie. Hvorfor oppført to ganger? Ellers er alle opplysninger om Ole Johnsen (f. 1836) og Berthe Johnsd (f. 1835) (begge i Østrem sogn i Lindås) velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.