Gå til innhold
Arkivverket

[#2405] Gad familien


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg så i den andre debattgruppen at det var nevnt litt og Gad familien. Til orientering for Greta og andre kan her nevnes at den også er å finne i Lier i den aktuelle tid 1600-1700.Det samme med Helt familien som og er ett navn i Bergen på den samme tiden. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

21. juni 1686 var det ting på Utvær, og der stod Jan Andersen fram og ville ha tingsvitne. Han forklarte at han var den sjette som hadde handel på Husøy, "Ald gamble Folch og Vnge tilstoed dette at Vere Sandfærdig". Det kom videre fram at faren Anders Jaensen, "æld gl. Borger offr 40 Aar her har handlet i schibredet", og at den første man hadde i "Mands Minde" var Jørgen Schaat (kanskje den av samme navn som tok borgerskap i Bergen 1586), deretter Isak, så Sander Maat, deretter Anders Torsen (kanskje den av samme navn som tok borgerskap i Bergen 1636), så Anders Jaensen, og til sist sønnen Jan Andersen.De to siste er da de eldste kjente leddene av Gadder-slekten i Utvær, men de brukte tilsynelatende ikke navnet. De må ha etablert seg i Utvær allerede i 1640-årene, men i 1646 står Anders Torsen der fortsatt.Anders Jansen skal ha vært gift med datteren til borgeren Michel Jacobsen på Kolgrov, og de to borgerne var ikke alltid like enige om sine rettigheter. Det var bl.a. opphavet til striden som førte til tingsvitnet i 1686.Jan Andersen er nevnt som tidligere skipper i en kilde, og kan være den med dette navnet som i 1670 tok borgerskap i Bergen.Jeg finner fortsatt ikke noen forbindelse til Gad-familien i Bergen. Derimot kan det kanskje være en forbindelse til Orknøyene/Skottland - ettersom mange av de tidlige borgerne på Husøy var skotter, og de fleste med navn Anders Jansen som tok borgerskap i Bergen rundt 1640 oppgav å være fra Orknøyene/Skottland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Elias Solsvik

Ein familie av mine forfedre har etternamnet Gad, nemlig Lars/ Laurits Tygesøn Gad, gravlagd 10/4 1702, Nykirken, Bergen. Då han vart gravlagd vart det ringt med alle kyrkjeklokkene, så dei var ikkje vart dei fattigaste i Bergen. Det er truleg han som er oppført som skippar på skipet St. Helena i 1693: han var gift med Anna Hansdatter, iflg skiftet av 9. oktober 1705. Born: Tyge, Hans, Søren, Inger, Karen. I skiftet er han berre omtalt som Laurits Tygesøn utan familienamn. Er det nokon som har ein tilknyttingspunkt til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei Terje. Ser du nevner Gad i Lier, kjenner du såpass til Gad familien at du kan hjelpe meg med å oppklare følgende. Anna Kierstine Gad, døpt 31.7.1734 på Bragernes, Drammen, og datter av skreddermester Christen (Eriksen?)Gad, død 1744? og Helvig Kristoffersdatter. Anna ble 7.5.1756 gift på Bragernes med Johan Friedrich Schwencke.Så langt vel og bra, men når jeg begyndte å prøve å sjekke dette så fant jeg en Christen Gad som var gift med Susanne Larsdatter Stang dom også hadde en datter Anna Kirstine Gad døpt 22.12.1731 på Bragernes. Da denne Christen får 13 barn ialt i tiden 1729-1754 så må det være snakk om to forskjellige.Taknemlig for bistand. Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Til Rasmus. Det var vel mer tilfeldig jeg kom bort i Gad i Lier. Lette etter noen andre, men noterer alltid ned familier/slekter jeg før har vert i kontakt med andre steder.Har du sjekket Bygdebøkene ?? Du har Gad der i Lier og du har Gad i Sverige. Litt å velge i . Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Gad/Gader/Gadder Den første skrevne kilde jeg har sett navnet Gadder omtalt i er vielsen mellom Jan Andersen og Johanne Foss:'Jan Andersen Gader Johanne Henningsd. Fos enckemd. kiøbmd. onsdag Sep 21 1740 NK' Terje Skrolsvik har vært inne på tanken at Gad og Gadder er samme navn. Anne Richardsdatter (Petanne) sin sønn Joris Corneliussen var bl.a. gift med Marie Thomasdatter '... og barnene av dette egteskap kaldes ofte med familienavnet Gad.'(Thora Sollied, Litt om Pet- Anne og hendes Slegt, Bergens Historiske Forening nr. 36 1930)Her er det snakk om tidsrommet fra 1633 da det var skifte etter 1. kone. Både barn nr. 3, 4 og 5 av dette ekteskapet, Anne Jorisdatter, Thomas Jorisen og Henrik Jorisen bruker familienavnet Gad(Thora Sollied).Jan Andersens farforeldre er Anne Wilkensdatter og Jan Andersen som er nevnt i Nedrebø sitt innlegg. Pet-Anne er Anne Wilkensdatter sin farmor. Hennes far er Wilken Clausen, mors navn er ukjent. Wilken Clausen og Joris Corneliussen er halvbrødre, sønner av Pet-Anne. Her er Gad-navnet indirekte knyttet til Anne Wilkensdatter.En direkte forbindelse kan være at moren til Anne Wilkensdatter(navn ukjent) er i slekt med Gad-slekten. Ser vi på fadderne til Jan og Annes barn så er 80% Wilken sin slekt, kun et par faddere kan ikke plasseres inn i slekten direkte eller ved giftermål. En annen teori er at Karen Svendsdatter, antagelig datter av Archie Jørgensdatter Høyer, kan være forbindelsen. Hun ser også ut til å være i slekt på en eller annen måte med Pet-Anne. Dette er så lang det jeg har kommet fram til i denne saken.Anne Wilkensdatter må være født en gang på 1650-tallet etter barnefødslene å regne.Vil gjerne ha innspill og flere opplysninger om Gad/Gaddernavnet før 1740. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Er denne Knut Gad som Vigerust nevner, den samme Knut Gad som var far til den mer kjente Cilla (Cecilie) Gad (ca. 1675-1711)? I så fall kan de som er interessert kanskje lese boken 'Gynaicologia - En beretning om Cilla Gads tragiske liv og skjebne' av Knut Rage som kom ut i fjor. Den inneholder en del opplysninger om denne Gad-familien.Les ellers her: http://home.online.no/~krage/zille.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.