Gå til innhold
Arkivverket

[#2408] Hans Pedersen Berg, Vognmand i Bergen


Gjest Bjørn Helge Johannesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Har akkurat gått gjennom Bergen Byleksikon. (Et fantastisk flott verk!) Her finner jeg Vognmann Hans Peersen Berge (1781-1843), nevnt som eier av (deler av) Peersenbakken. I mine aner har jeg Hans Pedersen Berg, g. 3/11 1805 m. Karen Martine Giemdal (f. 15/12 1782). De har bl.a. sønnen Andreas Hansen (f. 22/1 1815). Jeg har ikke klart å finne mer om hans opphav. Jeg lurer på om det er den samme Hans som er beskrevet her, og om det finnes informasjon om hans foreldre og fødested. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Svendsen

I undersøkelseskommisjonen for Bergen 1803-05 (se DA, under Tellinger) finnes en Peer Hansen Berge (51 år gammel), med sønnen Hans Peersen (24 år). Begge født i Askvold. Kanskje er det disse du leter etter?MvhMorten Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Takk for tipset. Finner ingenting på disse i 1801 i Bergen, heller ikke på 1801 i Askvold, eller døpte eller Utflyttede fra Askvold. Prøver igjen siden. BjH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Så vidt eg kan sjå av dei opplysningane eg sit med, har begge rett. Hans Peersen Berge som hadde feste på både eigedomen "Persenbakken" (kor eg er vaks opp) 24. rode nr. 172 og Øvre Ladegården 23. rode nr. 83 (seinare betre kjend som Mathismarken), var fødd i Askvoll i 1781 (d. 1843 i Bergen) og vart 1805 gift med Karen Martine Monsen Gjemdal frå Os, d. 1859. Hans var vognmann i Bergen og budde på Engen 10. Sonen Andreas Peersen vart gift med Malene Martine Mathisen; dottera Ingeborg Severine Peersen vart gift med MMM's bror Jonas N. Matisen. På det viset vart dei to slektene vevd i kvarandre to vegar. J.N. Mathisen slekta frå Heggheim i Jølster, men er første opphavet til Mathismarken, då han vart gardbrukar der etter å ha gifta seg inn i Peersen-familien.Jo Gjerstad og Helge Stenseth har i boka "Når våren viser sine tegn" greia ut om heile dette hopehavet. Boka er gitt ut av "Eldre Mathismarksgutters Forening" i 1988. Om eg får eit faks-nummer, kan eg sende kopi av dei sidene som gjeld Peersen/Mathisen-familiens "slektstre" og gjerne meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I 1801 finn du dei i Marken:Peder Hansen i 18-68 (som i 1803-05),Hans Pedersen i 18-40, i teneste hjå Hans Monsen.I 1815 finn du Hans att i 12-44 med kjerring og ungar, m.a. Andreas på 16 veker. Då skriv han seg Hans Persen Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Tusen takk for hjelpen Bjørn Davidsen, både til meg og alle andre du yter stor hjelp via dette forumet! Om du ville fakset de nevnte sider, kan du bruke faksnummeret 55 31 60 45. Finnes det på elektronisk format kan du bruke bjohejo@online.no som mail-adresse. Ha en fortsatt fin helg! BjH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jim Bayard

I am hoping that somebody can assist me with more information about the origins of Hans Pedersen Berg (Berge) as well as his father Peer Hansen Berge. I know that Hans was born in 1781 in Askevold, but I have not been able to find any information on them in the bygdebok. Any information would be greatly appreciated.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Jim Bayard

I just wanted to post this message again to see if anyone might have any information as to where they came from in Askvoll. I believe that they may have been from Hyllestad. Any help is great appreciated.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.