Gå til innhold
Arkivverket

[#2420] Utvandring fra Holland


Gjest Petter Svindland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Svindland

Vestre del av Agder hadde en betydelig utvandring til Amerika fra 1850 til 1950.En annen del av emigrasjonshistorien er den utbredte innvandringen til de sørlandske kystbygder av Hollandske tjenestepiker helt tilbake til 1600-tallet.Kan noen hjelpe med å finne linker til registere i Holland , evt."Innvandrer-protokoller" her hjemme eller annet (kirkebøker?) som kan hjelpe til å tette hullene i "slektshjulene" til mange sørlendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette trur eg blir vanskeleg. Så vidt eg kjenner til er det ikkje utvandrarlister tilgjengelege på nettet i Nederland. Og her til lands finst dei vel eigentleg ikkje i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den som bør vite mest om dette, er vel Hodne på Statsarkivet i Kristiansand, jfr. svar frå Y. Nedrebø i eit anna innlegg i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Jeg har en hollandsk far, og har selv vært i Holland og forsket litt. Det som legger hinder i veien der, er at de har ikke et sentralt arkiv som omfatter hele landet, slik vi har i Riksarkiv/Statsarkiv i Norge. Det enkelte arkiv har ikke filmer med kirkebøker fra andre deler av landet. Det jeg har gjort, er å ta kontakt med de gjeldende kommuner, som så har henvendt meg videre til rette instans. Men jeg har selv måttet reise rundt til de forskjellige arkiv for å lese kirkebøker etc. Jeg har en internet-adresse du kan prøve: www.ngv.nl - prøv der. Det finnes selvsagt foreninger etc. som kan hjelpe deg, men de tar ganske høye timespriser..... Her er noen andresser du kan prøve: Centraal Bureau voor Genealogie Box 11755 2502 AT Den Haag **** Nederlandse Gen. Vereniging A. Dortmansplein 3A 1411 RC Naarden **** Håper de kan hjelpe deg litt på vei iallfall. Med vennlig hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Oldervoll, Nedrebø etc: av og til dukker det opp innlegg, som van Bruggens, med svært nyttige WEB-adresser, andre adresser, institusjoner, kontakter ol som her. Men det er ikke alltid liketil å finne igjen innlegget når behovet viser seg 6 mnd senere. (Selvsagt kopiere jeg adresser jeg tror jeg har bruk for senere, men det en ikke vet da...) Har dere tenkt på muligheten for et (selvadministrert) "lagerforum" for denslags opplysninger, m.a.o et fjerde forum?? Eller mener dere behovet er dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.