Gå til innhold
Arkivverket

[#2421] Morten Ruus Bergendahl's første hustru ?


Gjest Rolf Erik Sanne
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Sanne

Morten Ruus Bergendahl som var av prestefamilie var født 1790 i Sogndal i Sogn. Etter farens død i Lund i Rogaland i 1803, flyttet enken med sine barn til Kristiansand. Morten og hans 6 år yngre bror Knud ble ved høyesterettsdom i 1815 fengslet for uriktig proviantregnskap på "Seagull". Ved FT 1815 bor Morten og Knud i huset til den eldste broren Jens og hans familie i 7.rode nr. 5 i Bergen. Her nevnes ikke Morten som gift eller enkemann. Morten ble gift 18.12.1816 i Korskirken i Bergen med enken Christine Kahrs. Morten var ved ekteskapet angitt å være enkemann. (Morten og Christine flyttet midt på 1820-tallet til Tromsø). Var Morten så gift 2 ganger, hvem var hans 1.hustru og var det barn i ekteskapet ? Morten er ikke funnet i bergenske kirkebøker før ved giftemålet med Christine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Leste innlegget ditt i debatten 6946. I en sidegren til min familie finnes Jensine Wilhelmine Bergendahl, gift med traktør Andreas Iversen. De bor i Hammerfest, der de får datteren Ragna i 1858. Hun gifter seg med min slektning, presten Ulrik Albert Sæther. Jeg kan sende deg mer info. om du ønsker det. Ellers har jeg sett at barn i Lund (Rogaland) fikk etternavnet Bergendahl i dåpen. Antakelig som en hyldest til presten. Spørs om de brukte det i voksen alder - men jeg tror jeg har sett et eksempel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hei Agnete. Takk for respons på et tre år gammelt innlegg. Jensine Wilhelmine var det syvende og yngste barnet til nevnte Morten og Christine. Om Jensine og hennes familie vet jeg ikke annet enn det som sto i 'Stamtavle over fam. Kahrs' samt det jeg har funnet i FT1865. All annen informasjon mottas med takk. Kan sendes til 'resanne@online.no' hvis du ikke mener informasjonen fortjener et større publikum. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.