Gå til innhold
Arkivverket

[#2422] Matros Simon Mathi(a)sen, Bergen


Gjest Bjørn Helge Johannesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Matros Simon Mathi(a)sen er født 16/4 1789 i Bergen, sønn av Mathias Jacobsen og Helvig Knudsdtr. (?) Han gifter seg 17.06.1810 med Karen Gurine Olsdtr. Hvor kommer Karen Gurine fra? Er det hun som er oppgitt som død 9/1 1865, 78 år gml, på "Søfarendes Fattighus"? Finner heller ikke når Simon dør. Kan noen hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Dersom det var Karen Gurine som døde i 1865 78 år gammel så kan jo følgende person passe ?: Nov 29 Des 02 1787 Karen Gurine Ole Larsen matros Barbro Johannisdtr KK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Takk for svar Stig! Jeg har sett denne under døpte i Bg, og denne passer med den døde i mitt innlegg. Det jeg mangler er en kobling av denne personen mot Simon Mathiasen. (er ikke sikker på om dette er den rette Gurine). Jeg leter videre, etter verifikasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Har du sjekket vielsen i kirkeboken (ikke i digitalarkivet, men på mikrofilm?), da står vell sannsynligvis faren til Karen Gurine oppført, og dersom dette er Ole Larsen så har du vell funnet riktig person. Står kanskje også i hvilket sogn hun var døpt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Kirkeboken er sjekket (både ministerialboken og klokkerboken). Begge har svært utydelige innskrifter, og ikke "protokoller" for vielser osv. Det står noe a la "Grindlich Pigen Karen Gurine Olsdtr sig at ...om at med Ungkarl og Søfarende Simon Mathiesen, og forlangte tillysning til ægteskab paafølgende søndag. ..." Noen har tilføyd "Koupolerede 17/6", altså den dagen de ble gift. Er dette lysningen? Det står ingenting om foreldre, og jeg har ikke funnet noe annen informasjon om ekteskapsinngåelser i Nykirken kirkebøker. BjH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei Bjørn Helge. Dette her kan kanskje være et blindspor, men jeg fant faktisk ei Karen Oline Olsdatter 14 år boendes i Glitre Gaden nr. 1142 i Kongsberg i Buskerud. Jeg vet det er stor avstand fra Kongsberg til Bergen, men hvis du har mulighet for å sjekke kirkebøker så kan du jo se etter om de står oppført som utflyttet. Uansett, hennes mor var Anne Torsdatter, 45 år i 1801. Hun var gift med en Halvor Gulliksen, Huusbonde 56år 2. gang gifte. De hadde følgende barn: Anne Halvorsdtr, Datter 9 år Karen-oline Olsdtr Hendes datter 14 år Tore Halvorsen Deres søn 4Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei fekk tre born før 1815, i 1811, 1813 og 1815. Godt råd: Sjekk fadder-listene for dei og sjå om du finn haldepunkt for evt. slektskapsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Bjørn Helge; du har sikkert sjekket før, men i folketellingen i Bergen 1815 er iallefall Karen nevnt som 26 år gammel. Simon Matthisen 27 år Matros (Huseier). To barn: Martina 5 år, Catharina 1,5 år. Det er også nevnt en Barbro H.dtr i samme huset (66 år). "Uden næring". Kan det være Simon sin svigermor? [se Barbro Johannisdtr. ovenfor.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.