Gå til innhold
Arkivverket

[#2430] Olsen fra Arendal


Gjest Stein Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Henriksen

Skal prøve å være kort: Etter 25 års leting har jeg funnet etterkommerne av min bestefars bror Edvin Bendiksen og hans kone Jenny i USA. I familien har det alltid hett at Jenny kom fra Arendal, de reiste som misjonærer til Afrika, der Edvin døde, før Jenny og barna Lois og Burton reiste tilbake til USA. Etter det vi har funnet ut om Jenny, så var hun datter av Bendix og Louisa (von Ern) Olsen. De hadde flere barn, og de dro over alle sammen. Minstebarnet Hilda var også misjonær, og lever fortsatt. Både jeg og amerikanerne er interessert i kontakt med evt. familie av Jenny. Er det noen som kan hjelpe oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Stein Henriksen

Nye opplysninger: Gamle dokumenter som har dukket opp fra Afrika tyder på at Louisa's pikenavn var von Ohrne, og hun var datter av en tysk baron von Ohrne som kom via Danmark fra Tyskland, som han forlot "under qustionable circumstances" som en fra min nye amerikanske famile sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Dessverre ikke; alt vi vet er at Edvin reiste i 1910, og kom hjemom en tur i 1920, hadde med seg sin gravide kone Jenny, som fødte datteren Lois på hjemgården hans i Namdalen (Leirfjord i daværende Fosnes kommune), før de reiste videre til misjonsmarken i Kongo.Jenny hadde han åpenbart funnet i USA, men når hun og familien reiste over har jeg ikke klart å finne ut. Jeg finner de iallefall ikke på de søkbare emigrantlistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.