Gå til innhold
Arkivverket

[#2432] Langefamilien I Tromsø


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Dette er ikke et spørsmålsinnlegg, men et svar til et innlegg av Rune de Lange. jeg fant det formålstjenlig å legge det under en ny tittel.Jeg har gått igjennom kirkebøkene for Tromsø idag, og her er det jeg fant i sånn noenlunde kronologisk rekkefølge:Justus Bustus Lockwood ble født 04.04 1847, og døpt 15.08 1847. Hans foreldre var kobberslagermester Hans Lockwood og Ingeborg Jensine Mine(?) Monsdatter (der fikk du deg en liten overraskelse, tenker jeg....!). Justus ble vaksinert 31.12 1851 og konfirmert 12.04 1863.Ingeborg Jensine Lockwood ble født 02.02 1849 og døpt 12.08 1849. Foreldre var kobberslager Hans Lockwood og Ingeborg Jensine Jensen(!?). Jenta ble vaksinert 31.12 1851 og konfirmert 23.04 1865.10.02 1849 døde I. Jensine Lockwood, 29 år, i barselsseng.03.01 1850 giftet enkemand og kobberslager Hans Reinertsen Lokvod, (30 år gammel, født i Bergen), seg med Kristiane Martine Døhl (29 år, født i Bergen, vaksinert 05.12 1823). Hans' far het Justus Bustus Lockwood, Kristianes far het Martinus Døhl. Forlovernes navn var tilnærmet uleselig.Betsy Henrikke Lockwood ble født 02.10 1851, og døpt 26.12 1851. Hennes foreldre var kobberslager Hans Lockwood og Kristiane Martine Døhl. Betsy ble vaksinert 08.11 1858 og konfirmert 19.04 1868. Denne info'en ble tatt fra konfirmasjonslista; jeg glemte dessverre å sjekke dåpslista.... Hvis det er veldig viktig å ha faddernes navn, kan jeg sjekke det over helga (samme gjelder for Justus og Ingeborg Jensine, men jeg antok at fadderne ikke var så interessante her, siden de ikke er i slekt med deg).24.05 1858 ble ungkarl og kobberslager Jørgen Ananias Lange (25 år, født i Bergen, vaksinert 18.06 1849), gift med enke Christiane Martine Lockwood (38 år). Jørgens far het Jørgen Lange. Vitner: .....(?) Andersen, C. Larsen, Jacob A.....(?) (ant. Andersen, Andreasen eller Ananiasen). Det opplyses om at Hans Lockwood har vært død i tre år, og det fremlegges attest fra Monthey/Manthey anno 29.04 1858 om dette. Jeg har sjekket dødsfall i Tromsø i den aktuelle perioden, og fant ham ikke. Dette (og behovet for å framlegge dødsattest ved inngåelse av nytt ekteskap) tyder på at han ikke døde i Tromsø.Georgine Andrea, født 18.10 1859, døpt 20.11 1859. Foreldre var cobberslager Georg Lange og Christine Martine, født Døhl. Faddere: Forvalder(?) Johannes Schjølberg og hustru Henricke, født Eeg. Sjekka konfirmasjonslistene 1873-75 kjapt, men fant ingen Georgine. Har kanskje flyttet fra Tromsø?Hans Christian Martinius, født 27.10 1861, døpt 04.12 1861. Foreldre kobbersmed Georg Ananius Lange og Christiana Martine, født Døhl. Faddere: Rasmus Jakobsen, faderen, enkemandame Marie Petrine Andersen, jfr. Petrine Røst.Håper dette er til litt hjelp til å fylle ut noen av hullene i slektstreet ditt.mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune de Lange

Kjempe flott, det stemmer jeg hadde nok ventet et annet svar angående de to eldste barna.Jeg har funnet Ingeborg Jensine Lockwood død i Bergen 19.04.1902.Georg fant jeg i Bergen da han tok Borgerbrev 09.11.1877.Så da var de ihvertfall kommet til Bergen.Tusen, Tusen takk for de manglende opplysningene. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.