Gå til innhold
Arkivverket

[#2442] Hvor ble Oskar Severin Sletten av ?


Gjest Steinar Sletten
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sletten

Oskar Severin Sletten født i 1883 på Sletten gård i Lindås myking sogn. Far:Ola Magneson Sletten F:1852 D:1905 Mor:Sigrid Andersdotter.Hatland F:1857 D:1896 Den eneste informasjon jeg har er fra bygdebok for lindås myking sogn.Der står det bare at han ble født i 1883.Er det noen som kan gi meg noen tips ? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

Han er på gården fremdeles iflg. 1900-tellingen. G.nr. 4, br.nr. 3, Sletten: Ole Magnussen Sletten, f. 1852, hustru martha Thorsdtr. f. 1851, Oskar Sevrin Olsen Sletten, sønn, f. 1883, Sigurd Johan Olsen Sletten, sønn, f. 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sletten

Det jeg lurte på var hvor han ble av etter år 1900 ble han gift ? fikk han barn ? hvor flyttet han så til?hvor gammel ble han ? Ps:Marta Thorsdtr er Ole Magneson's 2.kone og er således ikke Oskar Severin's mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Steinar Sletten

Ny informasjon:Oprinnelig navn:Oskar Severin Olsen Sletten. I militære utlodningslistene for Lindås 1905 Står det at Ole Severin Olsen Sletten alt i fleire år har sigla i utanriksfart. Det er notert at han har tatt hyre utan å melda frå til den militære administrasjonen. Han er ikkje å finna i registre over sjømenn frå Bergen.og det skulle tyda på at han tok hyre på eit skip som ikkje er registrert i norge?????? Er det noen som kan gi meg et tips om kva som var vanlig i den tida???Va slags båt kunne det være- og vor kunne han ha reist?? Det er ingen korrespondanse mellom han og heimen, og han blir berre borte.Tips mottas med den største interesse og glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har ikkje fantasi no til å fabulere over dei spørsmåla. Men ein ting du bør gjere, er å sjekke samtlege dødslister frå sjømannskyrkjene, om du kan finne han der. Dei kan i beste fall fortelje deg om hans endelikt og kanskje òg gje eit hint om kor du kan finne meir informasjon om han fram til då. Du finn dei sist under "Kyrkjebøker" her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Steinar Sletten

Hei Ottar. Tilfeldig at jeg såg innom dette gamle tema, det er jo nesten 7 år siden. Men nei, det har jeg desverre ikke. Jobba med det nokre år men kom ingen vei, så det er fleire år sidan jeg 'ga opp'. Synd, for han er den eneste 'missing link' av min bestefars brødre.Er vel for mye å håpe på at du har noe info eller forslag siden du spør ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett i de digitale kirkebøker for å prøve å finne hans fødselsdato, uten å lykkes så langt.Ta en titt på denne Oscar Olsen d. i USA: LenkeDet er ganske mange Oscar Olsen med fødselsår 1883 i lister over døde i USA på F.S.Håper noen kan hjelpe deg så du kan få fødselsdato. Da blir det mye lettere å søke etter han i folketellinger i USA.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei Steinar.Fant Oskar sin komfirmasjon Lenke Ser at han er født 10.05-1883. Jo jeg kjente en Oskar Sletten, men han var f. ca: 192?. Han stammet fra samme sted, så mulig at det er en forbindelse. Min oldemor kom også fra Sletten, men ikke samme bruket. Noe av det jeg lurer på kan jeg ikke spørre om pga. at noen av disse lever i dag.mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sletten

Hei Gunn. 1900 lenken er grei, den har jeg jo. Har også fødselsdatoen hans som er 10.05.1883 funnet ved hans konfirmasjon. Hei Ottar. Kan du ikke sende meg en mail og spørre ? steisle@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.