Gå til innhold
Arkivverket

[#2445] Johan Isacsen , Innvik i Nordfjord


Gjest Ivar Øøygarden
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Øøygarden

Jeg kan ikke finne tilbake til hvor denne forfaren min egentlig kommer fra. I årbok fra Gudbrandsdalen 1948 står det at han kom vestafra og kalte seg Johan Isaksson Tonning og at han før eide garden Tonning i Stryn (noe som virker lite sannsynelig).Etter det jeg kan se av folketellingen i 1801 finnes han igjen som skinnfellmaker på Snerle i Vågå og at han har en kone i Nordfjord. I kirkebøker fra Indvik finner jeg at han antakeligvis er gift med Kari Jensdatter f. 1753 og at de 3. oktober 1786 fikk en sønn Isaach Petter. Faddere var Peder Tonning, Jacob Thode Broch. Johan Petter (Wessel) Broch. Madame Tonning og jomfrue Reusche.I følge årbok for Gudbrandsdalen skal Isaach antakelig ha falt under krigen med svenskene, men jeg tror jeg finner ham i Bergen hvor han døde som musqveter på lasarettet 20. august 1813.Johan brukte følgende navn under dåpen til Isaach Johan Isaachsen Havstrøm og skal være født ca. 1751.Er det noen som kan hjelpe meg videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Vangen kjell.vangen@c2i.net

Jeg kan ikke gi deg noe eksakt svar, men hvis det ikke er et blindspor, så er hans kone Karen Jensdatter f. 1751 i Tistedalen. Og når han i 1780-åra står oppført som fadder til Casper Reinholtsens barn, skrives navnet Hafstrøm,noe som tyder på at mannen kommer fra Sverige. Men hvor? Ja det har det tatt 200 år å lure på. Jeg har heller ikke funnet dem gift i Halden eller andre kirker i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Øygarden

Takk for opplysningene !Dette kan være veldig interessant å jobbe videre med.Hvis du skulle ha følelsen av at våre undersøkelser skulle kunne være til gjensidig hjelp, er jeg å treffe på tlf. 63 82 14 74mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.