Gå til innhold
Arkivverket

[#2447] Søker min oldemors "røtter".


Gjest Arne Grøndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Grøndahl

Det er flott å se så mange som får hjelp/tips på disse sidene, så jeg gjør også et forsøk. Min oldemor var Sigrid Kristensd. (Bakke)f. 11.12.1868 (det står '69 i FT1900 !)i Flå i Hallingdal. Jeg har ikke klart å finne noe mer enn det som her står, og det er ingen i familien som vet noe. Kan noen "der ute" være til hjelp ?Med hilsenArne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod THoresen

Jeg skal på biblioteket i Drammen imorgen kveld og da de har kirkebøkene for Nes/Flå kan jeg kikke om jeg finner noe. Men det er ingen Bakke i Flå, derimot 3 gardsnavn med navnet Bakken. Det er også i 1865 25 som heter Christen og 12 som heter Kristen. For å finne den riktige , bør man først finne giftemålet, der står det farens navn. Da er man litt mer sikker på å finne de riktige røttene. Ellers har du valgt en tidkrevende hobby, så uten tålmodighet kan du bare gi opp.Om vedkommende Sigrid giftet seg i Buskerud og du vet når, vil det være lettere å hjelpe deg igang.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Det hele er litt "ullent" rundt min oldemor. Hun tok nok navnet Bakke etter at hun flyttet (ble flyttet ?)til gården Bakke på Modum. Hun giftet seg aldri, men fikk en datter (min bestemor) med eieren av nabogården (Helge Bendiksby)!Det eneste jag har å forholde meg til om henne er legimitasjonskortet fra krigen, hvor det står Flå i Hallingdal som fødested. Siden det sikkert ikke var helt "legitimt" å være født utenfor ekteskap på den tiden, var også min bestemor svært lite medelsom om sin og sin mors fortid.Er veldig takknemmelig for din respons, da jeg lenge har famlet i blinde uten å komme noen vei.Ha en riktig god dag !Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er jo først i de aller siste årene det har blitt "legitimt" å føde barn utenfor ekteskap, så på den tiden din oldemor ble født, hendte det ofte at jentene ble sendt til Christiania for å føde. Jeg kjenner til ett på tilfeller akkurat i Flå. Kirkebøkene i Flå er grei , så om hun er født og døpt her skal vi nok finne henne , og dine røtter.De aller fleste familier har noen som er såkalte uægte barn,også gjelder dette meg.Informasjonen om dette ble også "tiet ihjel". Men jeg fant ut av det. Hvilken rett har kirken og dens tyrraner - herskere ,- prester rett til å kalle deuskjyldige barne for uægte barn, har jeg aldri skjønt. Kirken har fortsatt ikke funnet sin riktige plass her i samfunnet. I kirkebøkene i Norderhov i 1750 -1750 årene. nøyde ikke prestene seg med å skrive med store bokstaver "uægte" barn, men de hadde også tegnet en hånd, som pekte på "uægte" .Jeg gir "lyd" fra meg i morgen kveld om jeg har funnet noe , eller ikke.Ha en fortsatt god dag!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Viko

Gards- og ættesoge for Flå i Hallingdal er under arbeid. Ta ein telefon til Terje østro, du finn han i telefonkatalogen under Gol/Buskerud. Er oldemor di frå Flå, har de felles interesse av å utveksle data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Håvard! Jeg vet at Terje holder på med bøkene sine Fra Flå og etterhvert Nesbyen. Jeg er ukentlig i kontakt med han da jeg har nær familie fra Flå/Gulsvik. Har sogar vært hjemme hos Terje. Men han driver på Kongsberg om dagen og har litt dårlig tid, derfor nevnte jeg ikke Terje som en ressurs.Men det er bra du følger med, da det er mange viktige informanter som leser disse gode sidene.Ha en fortsatt fin dag. Ellers om man ønsker informasjon om Nesbyen/Flå er det best å skrive til Terje Østro Hans adresse er:Terje Østro3550 GOLDette gjelder selvsagt også den andre veien . Dere kan muligens sitte på info om dere er i familie med utflyttere , primært fra Sørbygda i Gulsvik i første omgang , men dette gjelder for hele området , da det kommer flere bind.Etter hva jeg vet, kommer det første bindet fra Gulsvik/Flå til å omhandle Sørbygda - området.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Som jeg lovte kikket jeg litt i kirkebok rullene for Nes og Flå i kveld. Jeg fant rimelig kjapt dim oldemor Sigri som var født i Flå 11.12.1868 , døpt 20.12.1868. Foreldrene var Christen Olsen og Rangdi Ammundsdatter. De bodde på en plass under gården Tollefsrud. På min kjappe vandring fant jeg også en søster til Sigri, Anne . Hun var født 15.12.1870 og ble hjemmedøpt samme dagen , men døde dessverre kort tid etter. Jeg har ikke undersøkt om Sigrid hadde flere søsken, der kan du selv starte, om du ønsker det. Slektsgranskning er tidkrevende , men sabla gøy. Man bør være forberedt på det meste. Vi som lever i dag kan ikke forrandre historien som har skjedd.Christen Olsen født i Flå 22.1, døpt 1.4.1838 og Rangdi Ammundsdatter født også i Flå 12.12., døpt 30.12.1832 , giftet seg 20.6.1863.Foreldrene til Christen Olsen var Ole Levorsen og Ingeborg Reiersdatter som også var fra Flå. De bodde ett stykke nord i Flå. Om det er den samme Ole Levorsen som er faren kan jeg ikke bekrefte , bare anta. Han bor i 1865 på en plass ved navn Brobakken under gården Stav nå med en yngre kone Gunhild Wilhelmsdatter 36 år. Selv er det oppført at han er 59 år.I 1863 var en av fadderne ( til Sigri) Reier Olsen, Brobakken.Foreldrene til Rangdi var Amund Amundsen Wigseiey og Sigri Herbjørnsdatter, DERAV NAVNET SIGRI.Det var dagens/kveldens fangst. "Mine" folk fra Flå kommer lenger sør i bygda.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Dette var alle tiders !!!!Ja, som du sier det er en tidkrevende hobby og frem til nå har det vært preget av at jeg ikke har så mye tid til overs. Jeg håper at jeg i løpet av vinteren kan få en oversikt over alle løse tråder slik at jeg kan gå litt mer systematisk til verks. Frem til nå har det blitt en del "impulssøk", alt ettersom hvilken gren av familien jeg har hatt kontakt med. Jeg er dessuten heldig som har fått en god del "gratis" fra forskjellig hold i familien, så jeg starter ikke helt på bar bakke. Og som du sier "...det er sabla gøy !"Takk så mye for hjelpen, nå har jeg mye å jobbe videre med.Med de beste ønsker,Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Arne!Jeg glemte vel å spørre deg spesielt om du kunne sende den informasjonen du har om din oldemor Sigrid Christensdatter fra Flå til Terje Østro. Jeg tenker her på eventuelt ekteskap , barn og når og hvor hun døde. Som Håvard Viko og jeg fortalte så driver Terje å skriver gard og ættehistorie fra Flå og etterhvert Nes.Adressen til Terje:Terje Østro3550 GOLTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Dessverre så er ikke Terje operativ på nettet, så foreløpig må man bruke "gamle måten" å kommunisere med han - brevformen. Jeg har anbefalt han å komme seg på nettet, så han kommer nok snart. Jeg snakket med han idag og han var veldig interessert i dine informasjoner.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.