Gå til innhold
Arkivverket

[#2448] Utenlandske jernverksarbeidere i Norge


Gjest Anne Minken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Minken

Innvandringsprosjektet vil gjerne ha kontakt med slektsgranskere som har opplysninger om innvandrere som kom til norske jernverk i perioden 1536-1814. Da de første jernverkene ble startet opp i Norge ble det brukt mye tyske fagarbeidere (masovnarbeidere, smeder og kullbrennere). Seinere vet vi at det kom en god del svenske arbeidere og også noen engelske. Det er likevel vanlig å regne med at det ganske raskt ble en sjølrekrutterende innenlandsk arbeiderstamme ved jernverkene. En gjennomgang av en del jernverkslitteratur har imidlertid fått meg til å tro at innslaget av utenlandsk arbeidskraft var større enn det er vanlig å anta.Vi regner med at det finnes mange slektsgranskere som feks har en svensk hammersmed, en tysk kullbrenner eller en engelsk støper blant forfedrene sine. Ettersom det var vanlig med mye flytting mellom jernverkene, regner vi med at det også vil være mulig å nøste opp noen uløste slektsgranskingsproblemer ved å samle materiale fra flere jernverk.mvh. Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Et interessant tema! Min tipptipp-oldefar, Jens Monsen (Hamberg) var smed (f. ca.1765) og sålangt familietradisjonen sier (jeg har hittil ikke funnet noe sier noe annet) fra Sverige. Ettersom jeg har hittil har hatt vanskeligheter med å forklare hvordan en svensk smed kunne befinne seg i Norge på slutten av 1700-tallet (Røyken 1795), er muligheten for at han i utgangspunktet kan ha kommet som (hammer-)smed ved et jernverk en aktuell mulighet.Saken følges opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kan dette klippet fra newsgruppa se.hobby.slekt være noe? Det kan jo være samlet inn opplysninger om utvandring også:Svenska Smedsläkter nr. 9, med släkterna Hammarbäck och Nyqvist, har nu utkommit. Den ingår i årets medlemsavgift i Föreningen För Smedsläktsforskning och har just skickats ut till medlemmarna och andra som beställt den. Andra intresserade kan beställa den genom att sätta in 30:- på pg 84 28 21 -1.Meldingen ble lagt inn av Ulf Berggren ulfb@marita.stacken.kth.sePer Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Kristoffer Wessel kom til jernverket i Feiring (dengang under Østre-Toten kommune, nå Eidsvoll) som stiger, ca.1666 fra Kongsberg, opprinnelig fra Tyskland. Historien forteller at han kom til Norge i en stor kiste han seilte i. Kristoffer ble gift med: Anniken Sofie Lisbeth Hansdatter Fagernæs og døde i 1682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for det lille ekstra "dyttet i ryggen" til å oppsøke "Anbytarforum". Det gav meg et meget interessant spor å gå videre med.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Bygdebok for Nittedal og Hakadal, II. Hakadal, av Birger Kirkeby (1968) har et interessant kapittel om "Hytten - eller Hakadals verk" (s. 138-204). Der finnes også navn på mange av utlendingene som jobbet der.Massevis av svensker bygde også Greveveien mellom Oslo og Hakadal verk, men de returnerte kanskje etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.