Gå til innhold
Arkivverket

[#2449] Cristian Gotlob Liebie (Lübeck 1783-Bergen 1841)/K


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Christian Gotlob ble også kalt Gotlieb Liebbech og Libig. Han døde 7.8.1841, begravd i Korskirken.Han ble gift 26.8.1810 med Anne Johanne Kambel (1769-Bergen 6.6.1843).Han kom etter sigende med et skip som forliste utenfor Bergen. Men han var visstnok ikke med på det skipet som grunnleggeren av Rieber-slekten kom med, som også forliste, for han er ikke med i den fortegnelsen.Han var "Dreng på contoiret og hos Georg Voss i 1810, daglønner 1813, sildevraker da han døde."Jeg er interessert i begges forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Hei !Jeg tror Anne Johanne "Kambel" var født omkring 1790 og at hun var datter av parykkmaker Ole Abelsen og Johanne (Elisabeth) Jensdatter.De hadde flere barn, men Ole døde trolig før 1800. Enken Johanne Jensdatter giftet seg på nytt med skomaker Johan Johannesen (Meyer). En datter i dette ekteskapet: Anne Serene. Hun har også en interessant historie. Jeg har mer opplysninger om henen og endel etterkommere hvis det skulle ha interesse.Enken Johanne Jensdatter giftet seg for tredje gang i Korskirken 10.10.1832 med enkemann Jacob Sadolin Campbell (1770-1813). Ingen barn i dette ekteskapet. Når Johannes datter fra første ekteskap omtales som "Kambel", må det navnet være tatt etter hennes annen stefar.Enken for tredje gang Johanne Jensdatter Campbell døde 6.6.1843 (72 2/3 år gammel). Hun bodde i Lindebergsmuget (hus nr. 38 i 22. rode), der familien bodde gjennom lang tid. Jeg har en mistanke om at Kari Larsen kan ha forvekslet mor og datter når det gjelder fødsels og dødsår.Jeg har også sett andre stavemåter på Liebie, bl.a. Liebich, Liebrich og Lybich.Noen opplysninger finnes i J.H.S. Campbell: Stamtavler over Familien Campbell i Norge, samt slægterne Megeland, Sebben, Harrje, Haltaus og Kling m.fl., Bergen 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Det har sneket seg inn en trykkfeil i mitt forrige innlegg. Johanne Jensdatter giftet seg tredje gang 10.10.1802 og ikke 1832 som jeg beklageligvis skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hjertelig takk for svar! Jeg ser at det stemmer at jeg har blandet sammen mor og datter. Nå finner jeg mer på Digitalarkivet etter din info.Jeg setter pris på mer info om Anne Serene også. Er du etterkommer etter henne? Selv nedstammer jeg fra Anne Johanne og Chr. Gotlob Liebie. Hvor har du sett de andre skrivemåtene på hans etternavn? Har du mer info om han?Jeg har mail-adresse kari.larsen@admin.uio.no. Jeg vet ikke om Digitalarkivet foretrekker at vi fortsetter her eller bruker mail, men vi kan vel i hvert fall ikke sende filer herfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.