Gå til innhold
Arkivverket

[#2455] TILLER I TRONDHEIM.


Gjest
 Del

Recommended Posts

Hvem var foreldrene til frøknene Tiller som ble født i 1820-årene i Trondheim ?SOPHIE BERGITTE f.ca.1821, ble gift med handelsmann Carl B. Moe f.ca.1810 i Lom. ANNA REGINA f.ca.1824, ble gift med jernstøper Carl Frederik Weiss f.ca.1822 i København. CAROLINE JØRGINE f.ca.1825, ble gift med baker Peder Jørgen Sager f.ca.1822 i Kristiansund N. De skal også ha hatt en fjerde søster som ble gift Lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Beklager ! Det er første gangen jeg forsøker meg på dette, og jeg var nok borti en knapp før jeg hadde fått skrevet inn navnet mitt. Det var ikke et forsøk på å være anonym !! Vennlig hilsen Marit Ådlandsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Da det ikke ser ut til at noen kan hjelpe meg direkte med dette problemet har jeg et nytt spørsmål : På hvilken måte kan en som bor på Bergenskanten få tilgang til kirkebøker for Trondheim. Hvor mange kirker er det å lete i i Trondheim på denne tiden - altså ca. 1820 - 1830 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre H.Sponaas.

Hi.Try this.On your search-engine,type in"Slekts- historiske Kilder 1500-1900".This will give you you all Parishes in Norway,including churches from late 1500 to 1900,including Trondheim.A lot of informative reading.Good luck.SHS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Thank you ! It seems to be useful reading. I'm sure I'll find some help with this problem, and I think it will be more to find out later on this "adress" also !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Einar Aasprong

Har desverre ikke konkrete fakta til deg, men Tiller navnet kommer nok fra Tiller (i dag en del av Trondheim). Tillergårdene finnes omtalt med ættehistorie. Har ikke referansen for hånden. Det var forholdsvis mange fra "Tiller" som bosatte seg i Trondheim. Jeg har selv aner fra Trondheim ved navn Tiller fra 1760-1820. Vet du om den fjerde søsteren (gift Lykke) også ble gift i Kristiansund, eller var det Lykke fra Trondheim?mvh EAa aasprong@chembio.ntnu.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Jeg vet ingenting om søsteren som ble gift Lykke. Heller ikke sikkert hvordan navnet ble skrevet. Kilden for opplysningen er farfars søster. Hun har vært død i mange år nå. Da jeg var jente sa hun at Anna Regina ( hennes mormor ) hadde tre søstre som ble gift Lykke, Sager og Moe. Etter at jeg i voksen alder begynte å undersøke mer om slekten min fikk jeg to av opplysningene bekreftet / sannsynliggjort : To av søstrene og den enes mann var nemlig fadre for Anna Reginas datter. Men henne som ble gift Lykke har jeg altså ikke funnet ut noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ostormnor@netscape.net

Til orientering:A. Tiller-familienSøstrene Tiller - Sophia Birgitta (døpt Strinda/Bakke 1822 nr 11, f. 11-2, døpt 3-3) - Anne Regine (døpt Strinda/Bakke 1824 nr 61, f. 25-2, døpt 4-4) - Carolina Jørgina (døpt strinda/Bakke 1826 nr 135, f. 7-7, døpt 20-8) - Anne Catrina (døpt Strinda/Bakke 1832 nr 43, f. 17-7, døpt 23-9)er alle døtre av gartner Simon Rasmussen Tiller og hustru Berit Iversdtr. [Ås] på Bakklandet. Hans skifte 28-11-1849.Anna Regine og Carl Weiss er gift Strinda/Bakke 31-12-1846, og deres sønn Adolph Bertrand er f. 13-7 og døpt i Bakke kirke.Og for å pakke det hele inn:Enkemann Rasmus Simonsen Tiller, 70 år og arbeidsmann på Bakklandet, ble begravd Strinda/Bakke 1819 nr 5, død 17-1, begr. 26-1. Og hanm finner du kanskje igjen i Tiller bygdebok s. 642.B. Tilgang til kirkebøker.Hvert fylke i landet har sitt fylkesbibliotek, og disse har bl.a. lokalhistoriske samlinger, inkl. arkivmateriale på mikrofilm og mikrofilmkort for sitt distrikt som lånes ut til andre biblioteker over hele landet.Dersom du eller ditt lokale folkebibliotek disponerer godkjent leseutstyr for mikrofilm (som kirkebøkene i hovedsak leveres på), kan du be ditt lokale bibliotek bestille innlån av de kirkebøker m.m. som du trenger. Dette er gratis. Men vær oppmerksom på at pågangen etter filmer kan være stor, noe som kan medføre en viss ventetid og korte utlånsfrister. Du må derfor kunne sette av tid til å bruke filmene effektivt på kort tid når du mottar dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.