Gå til innhold
Arkivverket

[#2460] Datterson til Mats Farteinson Skage i Kvinnherad a


Gjest Knut Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Halleraker

Jeg er blitt gjort oppmerksom på denne siden av en kolega. Jeg har via bygdebok for Fitjar på Levåg nedre s. 530-531 kommet tilbake til Endre som var kommet til Levåg, nedre i 1621 d. 1656. Der står at ættegranskarane mener at Endre var dotterson til Mats Farteinson Skage av Baggeætta, og kona Gyri Jacobsdtr fra Sogn. Er det noen mulighet for å dokumentere hvem som var foreldre til Endre, og hvor kan jeg event. finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Opplysningen skriver seg fra tingbok 3 for Sunnhordland, hvor det står følgende:"Derimod Kreffuede Jesper først paa hans Hustrus wegne, hendis part aff 115 R/ix/d/ale/r som war udlaant paa den Gaard i Haranger som bleff forbrut en Søster part, 38 R/ix/d/ale/r 2 /marcher/. Noch Kreffuer hand for noget gods udj Sogen nemblig 2 løber Smør och 8 Meler Korn udj en Gaard kaldis Slinde, som Lauritz Kierland schal haffue soldt med Thuende hans Farbrødere och En Søster, nemblig Jacob Opdall, Lauritz Skage och Endre Leewog sin Moder, huoraff hun paa hendis lod iche haffde faaed mere end 6 Rdr. huilche hun haffde laandt Sl. Lauritz Kierland igien, ..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det kan diskuterast korleis slektskapet eigentleg er her. Usikkerheita knyter seg først og fremst til om mor til Endre Levåg er 1) søster til Lars (Samsonsson) på Kjærland, eller 2) søster til Samson Lassesson på Kjærland. Det har ikkje lukkast meg å finna noko konklusivt for nokre av alternativa.Til at Endre kan ha vore dotterson av Mats Fartegnsson på Skaga, så er dét ikkje mogleg. Samson Lassesson på Kjærland var son av Lasse Gautesson i Strandebarm og hustru Gyrid Jakobsdotter. Ho var truleg frå Sogn. Sjå meir om denne ætta i Lars Løbergs artikkel "En sosio-demografisk krise - slekten Dall i fire generasjoner" i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind 36, hefte 2, s.143 ff. (Oslo, 1997). Der vil du òg finna referansar til tidlegare artiklar kring denne ætta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det ikke mulig at Gyrid bare var halvsøster til Samson?Jeg har sett at Gyrid ble gift to ganger :'Det er uvisst om Lauritz bodde på Skage i Kvinnherad eller Opdal i Tysnes, men enken bodde senere i Opdal, antagelig hos sønnen Jacob. Broren, Jon Gautesen til Sveen, betalt i 1550 noen penger som Lauritz skyldte slektningen Amund Lauritzen Sandvik for Onarheimsvågen.Lauritz var gift med Gyrid Jacobsdtr. fra Sogn. I 1563 skattet hustru Gyrid i Opdal for en flomsag. Hun ble senere gift med Mats Fartegnsen Skage, sønn av Fartegn Matsen Ænes. Lauritz og Gyrid hadde barna: a. Jacob Slee i Opdal født omk 1560 b. Samson Lauritzen Slee på Kjerland c. NN Lauritzdtr. gift med Peder Jonsson i Sogn. Peder ble drept av Lasse på Vonge.I en rettsak 16. september 1652 er Lauritz Skage og Endre Levaags mor også nevnt som søsken av Samson Kjerland og Jacob i Opdal, men de må være halvsøsken, barn av Gyrid og Mats, for Lauritz er ikke odelsarving etter Lauritz Gautesen.'Gards og ættesaga frå Kvinnherad II, s. 270Er det ellers funnet noe mer her av kyndige folk?mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Kjellaug, Hvordan fant du dette innlegget etter 3 1/2 år?? Er bar interessert i prosessen - kanskje det er mer vi andre kan gjøre også i retning av å gripe fatt i ubesvarte spørsmål, nå da de samme spørsmålene kommer opp igjen og igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var ikke jeg som fant det, men jeg vet hvordan man gjør - det er bare til å bruke søkevinduet.Du kan prøve på steder eller navn, for eksempel.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.