Gå til innhold
Arkivverket

[#2483] Anna Catharina Wiggers


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med foreldrene (og gjerne videre bakover) til Anna Catharina Wiggers, hustruen til Diderich Adolph von Ely i Bergen/Haug Hun var brordatter og fosterdatter til Jørgen Wiggers, som var høyeste res. kap. ved Bergens Domkirke. I 1801-tellinga står hun oppført som 45 år gammel.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest ostormnor@netscape.net

A. Wiggers-slekten i NorgeJeg kan ikke hjelpe deg med slektssammenhengen på 1700-tallet.Men det kan være lurt å kaste et blikk 100 år tidligere. Slekten Wiggers hører til Løvenskiold-slektens forfedre, og du finner bl.a. noe stoff i - Slekten Løvrenskiold gjennom 300 år i Norge, 1974 - Norsk slektshistorisk tidsskrift, bind 13, s. 355-359inkl. nevnt en tidligere Jørgen Wiggers.B. MeldalDet forekommer meg t du tidligere har etterlyst i Trøndelag herkomsten til Gregus Johnsen Meldal.Ifall dette fremdeles er et problem: Uten at jeg kan løse floken, bør du kanskje være klar over at i Hornemans Stamtavler i Statsarkivet i Trondheim, bind i oktav-format, folioside 36 står en liten slektstavle over en slekt Meldal som inkluderer Joen Ørgersen Meldal, glasmager, gift Margaretha Andersdtr. Falch død 27-2-1761. De har sønnen Ørger f. 1744 og en udatert datter Martha Margrethe, så noen Gregus er ikke nevnt.Ifall Gregus er født i Meldal, kan han bli vanskelig å påvise, idet man skiftet prest på denne tiden, slik at noteringer for det meste av 1732-36 mangler i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hei, og takk for tips! Jeg har fått god hjelp fra annet hold når det gjelder Wiggers-ene, og har via en klokker i Christiania kommet tilbake til en Herman Wiggers født i Amsterdam ca. 1630.Når det gjelder Gregus Johnsen Meldal tror jeg at etterlysningen kan avblåses. En ypperlig kildesamling utgitt av Lenvik Bygdemuseum inneholdt et par innrulleringslister der Gregus stod oppført med fødested Hekkingen på Senja. Det ser ut til å stemme sammenlignet med skifter og andre kilder fra området. Hvorfor han har fått tilnavnet Meldal vet jeg ikke. Muligens er det noe "fint" han har føyd til da han søkte om å få starte gjestgiveri og handel på 1760-tallet.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

En Jørgen Weggers (eller Wiggers) giftet seg i Eidsvoll i 1774 med glassblåserdatteren Anne Maria Dischler. Samme år døpte de sønnen, Bertel Mathias. Har denne Jørgen Weggers noen forbindelse med den Wiggers-slekta du arbeider med? Jeg har ikke klart å finne igjen noen av dem i 1801-folketellinga, og jeg har heller aldri sett Jørgen Weggers nevnt blant arbeiderne ved glassverket i Hurdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det kan godt være det er en forbindelse. jeg har både Madser (Mathiaser) og Jørgener i anelista. Jeg har imidlertid ikke noen oversikt over sidegrenene til min Wiggers-linje, men kronologien tatt i betraktning, kunne din Jørgen Weggers ha vært bror til min Mads, sønn av Jørgen. Er dette noe du vil vite mer om, kan du spørre her, eller maile meg på per.helge.seglsten@dagsavisen.noPer Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ja, jeg vil gjerne ha flere opplysninger. For det første er jeg interessert i nærmere opplysninger om den første Wiggers-innvandreren. Hvorfor kom han til Norge? Hva arbeidet han med her. Giftet han seg her i landet? Dette er opplysninger som er av interesse for Innvandringsprosjektet ved Historisk institutt.Interessen for Jørgen Wiggers som giftet seg i Eidsvoll i 1774, skyldes at jeg arbeider med en hovedoppgave om innvandring til norske glassverk.Jeg ser blant annet på giftermålsmønsteret, så jeg er interessert i hvem en glassblåserdatter av tysk familie giftet seg med. På denne tida var det svært få glassblåserdøtre som giftet seg med nordmenn.mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er ikke sikker på omstendighetene rundt Herman Wiggers emigrasjon fra Holland til Norge. Når det gjelder din Jørgen Wiggers, er han neppe bror til Mathias Wiggers, slik jeg antydet. Broren Jørgen var nemlig i Bergen. Men at det er en slektsforbindelse vil jeg likevel tro. Så mange Wiggerser ser det ikke ut til å ha vært i Norge på denne tiden. Jeg har sendt ut etterlysninger på soc.genealogy.benelux, uten å få andre svar enn henvisninger til noen nålevende Wiggerser. Inntil videre vil jeg anbefale boken Slekten Løvenskiold gjennom 300 år i Norge, 1974 og Norsk slektshistorisk tidsskrift, bind 13, s. 355-359, som tipset ovenfor gjør. Det er i hvert fall det som står for tur for mitt vedkommende.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ostormnor@netscape.net

Ettersom vi beveger oss i Nederland, vil jeg ikke unnlate å gjøre oppmerksom på at landet har visse inngangsporter for trykt slektsinformasjon:* Bibliografien "Genealogisch Repertorium tot 1970" av E. A. van Beresteyn, 1972, utvidet utg, 1991 i 2 bind; samt supplementene 1970-84, 1985-89 og 1990-94 inneholder mer enn 200 000 henvisninger til trykt genealogisk litteratur i bok- og artikkelform.* "Verzamelindex Nederland's Adelsboek 74 (1983)-85 (1995) en Nederland's Patriciaat 1 (1910)-79 (1995/96)", 1996; omfatter 70 000 familienavn omtalt i to årbokserier over adelsslekter og patrisierfamilier.Søking etter nederlandsk slektsinformasjon bør nok først begynne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest ostormnor@netscape.net

Og for å avrunde herr Meldahl:Jeg børvel gjøre oppmerksom på Kvæfjord bygdebok, bind 2, s. 222.Her nevnes en Johan Gregussen (1720-1783), som døde på Melå (gård i Kvæfjord).Man kan jo spørre seg: Om det finnes et Melå, kan det også finnes et Meldal i nærhetn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei!Dette er kanskje litt på siden, men dog så nært!Når det nå nok en gang er snakk om denne slekten fra Haugland i Arna og omegn, så tenkte jeg å driste meg til et spørsmål, og hvem vet kanskje det er noen der ute som har oversikten?Anna Catharina Wiggers, og Diderich Adolph von Ely har en sønn Fredrik Ludvig som er gift med Britha Johannesdatter, et fruentimmer av bondestanden om jeg ikke husker feil. De har en datter Elisabet Fredriksdatter som er gift med Ole Simonsen Havrå. I bygdebøkene for Haus Bind 3, (om jeg nok en gang ikke husker feil) er dette paret oppført med en datter Elisabet som er født i 1874.Spørsmålet blir som følger: Er det noen der ute som kjenner til flere barn av Ole Simonsen og Elisabet Fredriksdatter, og eventuelt deres etterslekt, og etterslekten til den nevnte Elisabet (1874)?MvhBjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Minken

Se arkivforum Lenke. De to yngste barna i arvefortegnelsen er født i Bragernes 1764 og 1766. Fra Bragernes flyttet Mathias Jørgensen Wiggers til Norderhov hvor han døde i 1776.Jørgen Wiggers og Anne Maria Dischler (se innlegg 4) fikk en datter i Norderhov i 1776 som ble døpt Abelone Margrethe. Deretter flyttet dette paret til København hvor Jørgen arbeidet som porselensmaler. Parets eldste sønn, Bertel Mathias, har en stor etterslekt i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Det stemmer (17).Christina Dorothea ('den eldre'), døpt 26. april 1763: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8451&idx_id=8451&uid=ny&idx_side=-54>LenkeGravlagt 13. september samme år: LenkeChristina Dorothea ('den yngre') døpt 17. juni 1764 LenkeMattias/Mats/Mads har fortsatt tittelen klokker. Han har vel da fått jobb som klokker i Bragernes kirke ?Birgitha Margaretha 23. april 1766: LenkeMaren, den eldste datteren, konfirmert 13. mai 1770, nr. 5, fødested Christiania,LenkeMads Wiggers gravlagt 28. mars 1776, 53 år: LenkeAbelone Margrethe døpt 18. mars 1776: Lenke 22. juni 1722 ble Jørgen Wigers og Maren Madsd. sønn Jørgen døpt i Oslo Domkirke Lenke7. august 1723 ble Jørgen Wigers og Maren Madsd. sønn Mads døpt i Oslo Domkirke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne debatten har jeg oversett, jeg skal forsøke å svare på noe;1. Herman Wiggers ble gift i Hellig Trefoldighets Kirke i Christiania 13.06.1652 med Maren Jørgensdatter. Minst 3 barn.2. Sønnen Jørgen Wiggers (døpt 11.11.1655, begr. 03.04.1691) gift med Kirsten Lauritzdatter (09.11.1681) hadde en rekke barn hvorav toll- og tiendeskriver Jørgen i denne sammenheng er den mest interessante:3. Jørgen Jørgensen Wiggers (døpt 25.04.1691, død i Drøbak 1725) ble gift med Maren Madsdatter Berg (viet i huset 18.03.1722) - barn: Jørgen (til Bergen, kapellan) - Madtz - Karen.4. Av Madtz barn vet jeg ikke om alle er nevnt: Maren - Jørgen - Anna Catharina - Morten - Karen Cicilia - Mathia - Christina Dorothea - Christina Dorothea - Birgitha Margaretha (de første i Opsloe, de 3 siste i Bragernes).Såvidt jeg kan se skal alle brikker falle på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lone Wiggers Hansen

Hej. I skal have tusind tak for hjælpen alle sammen. Så faldt alle brikkerne vist på plads.Der er kun 2 navne jeg ikke kan placere og det er Anne Margrethe wiggers fadder til Jørgen Wiggers og Maren Madsdatter´s søn Mads.Og en Mathia , Mads barnSå Mit endelige bud på en Efterkommer liste ser således udEfterkommere til Herman Wiggers 1 Herman Wiggers - 1658. Maren Jørgensdatter - 1683 .... 2 Jørgen Hermansen Wiggers 1655 - 1693 .... Kirsten Lauritsdatter ...... 3 Jørgen Jørgensen Wiggers 1691 - 1725 ........ Maren Marie Madsdatter Berg 1687 - 1738 ......... 4 Jørgen Wiggers 1722 - 1782 ............ Birgitte Margrethe Bessel 1721 - 1801 .......... 4 Mathias Jørgensen Wiggers 1723 - 1776 ............ Margaretha Torbjørnsdatter Ring 1724 - 1769 ............. 5 Maren Wiggers 1751 ............. 5 Jørgen Wiggers 1753 - (ukendt dato) ............... Anne Marie Dischler ................. 6 Berthel Mathias Wiggers 1774 ................. 6 Abelone Margrethe Wiggers 1776 5 Anna Catharina Wiggers 1754 - 1817 .............. Didrich Adolph Justson von Ely 1741 - 1821 ............. 5 Morten Wiggers 1756 5 Karen Cecilia Wiggers 1758 Johan Friderich Weidemann Brügger ............. 5 Christina Dorothea Wiggers 1763 - 1763 ............. 5 Christina Dorothea Wiggers 1764 ................ Peder Stender ............. 5 Birgitha Margaretha Wiggers 1766 4 Karen Wiggers 1725 - (ukendt dato) .... 2 ? Wiggers .... 2 ? WiggersNr. 6 Berthel Mathias Wiggers er min Tip tip oldefar. og han har 2 brødre som er døbt i København.Jeg har en masse oplysninger om efterkommere i Danmark.Endnu engang tusind tak for hjælpen. Hilsen Lone Wiggers Hansen Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mathia, datter til Madtz og Margaretha, døpt i Vor Frelsers Kirke 09.10.1760, begravet 24.03.1766 i Bragernes.Anne Margrethe tror jeg er den Anne som døpes 16.08.1688 i Raadhuset i Christiania (byen hadde ikke kirke på det tidspunktet), søster til Madtz far Jørgen. (Dette er foreløpig en antagelse, jeg har ikke fulgt dette opp ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.