Gå til innhold
Arkivverket

[#2485] Ole Andersen, f. 1805 Eidsberg/Askim


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Min tipp-tipp-oldefar Ole Andersen er etter slektsbok i familien født i Eidsberg. Han var skomaker,landhandler og gårdbruker i Askim. Han har brukt etternavnet "Sulu" etter en gård i området. Ole var gift med Karen Iversdtr Kolstad (1811-1876)fra Askim. Han har bodd på Sulu, Grøtvedt s. og Løken s.I 1801-tellingen for Eidsberg finner jeg et par "Anderser" som er skomakere. Har andre tips for å finne Oles foreldre?MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ingjerd van Bruggen

Det finnes forholdsvis gode gårdshistorie-bøker for Askim. Det kan være verdt å lese dem. Jeg har selv slekt på Løken S., dog ikke etter ca. 1750. Jeg vil tro at du har sjekket kirkebøker for Eidsberg om du kan finne han født der. Og kirkebøkene for Askim om du kan finne vielsen mellom de to (på den tiden giftet de seg ofte i den kommune jenta var fra). Har du funnet dem i 1865?? Vet ikke om du er kjenner de lokale "kallenavn" her omkring, men Slitu blir kalt for "Sulu" fortsatt..... Med vennlig hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Takk for tips. I 1865 bor familien på Askim østre. I kirkeboka har vi stanset ved at Ole er født utenfor ekteskap med Anne Johannesdtr.Nyengen (Ultvedt)som mor og Anders Jensen Ultvedt (far). Det stemmer med dåp i Eidsberg 28.7.1805. Ole har i så fall gjort et godt gifte - Karen var av "fint" folk.Det er forresten ukjent for meg at Slitu på folkemunne kalles Sulu. Jeg har notert et sted at Sulu er plass under Revhaug - kan det stemme i forhold til Slitu?MVH Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Nilsen

Ultvedt er navn på 2 gårder i Slitu eller det er mulig disse ligger i Trøgstad Komunne. Nyengen er et navn som brukes på en av disse gårder i dag. Zulu har vært et kallenavn på Slitu siden århundreskifte, etter en historie om en herremann som sa at han hadde vært i Zulu i Sør Afrika og blitt konge der.I den forbindelse sendte han telegram til Slitu at "Kongen" kom med toget og alle møtte opp på stasjonen, det var da bare han som kom ut og var veldig "påseilet.Siden har dette navn bare utviklet seg.Skrives med Z Når det gjelder gård med navn i den forbindelse ligger det en gård på delet mellom Askim og Eidsberg kom som hetter Sulerud. MVH Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen! Nyengen er også en plass under Ultvedt gård, hvor bl.a. min tipp-oldemor kommer fra, men det er jo noen år senere... Alle Ultvedt gårdene ligger i Eidsberg kommune. I Eidsberg bygdebok står det om Nyengen: "Den søndre delen av Sø-Ultvet har fått navnet Nyenga. Bruket var opprinnelig ei eng under gården". Jeg syns du bør låne Eidsberg Gårshistorie-bøker på ditt lokale bibliotek, det er mulig du kan finne noe der! Du spør meg om Sulu plass under Revhaug. Er ikke 100 pct sikker på hvor Revhaug ligger, men tror ikke den ligger så nær Slitu. Med vennlig hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.