Gå til innhold
Arkivverket

[#2492] Ole Olsen Wang fra Inderøy/Vågen/Loppa/Øksfjord


Gjest Vivian Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Vivian Linnerud

Ole Olsen Wang (min tipp-tipp oldefar) f. 1804 på Inderøy g.m.Petronille Eddisdatter f.1797 i Hadsel. I flg.folketellingen for Loppa kommune var disse bosatt på Vintersæde, og det er der jeg har fødselsår/sted i fra. Om disse årstallene er riktige vet jeg ikke, da jeg ennå ikke har gått i kirkebøkene. Kommer Ole fra en av Vang's gårdene på Inderøy? Har lest gårdshistorien for disse gårdene uten å ha truffet på han. Greier heller ikke å finne Petronille i 1801- tellingen for Hadsel. Vet at dem har vært innom Vågen, da deres sønn Bertheus er født der.Kjenner noen til disse to forfedrene mine?Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det spørs om du ikke finner Petronille som "Petronella Ediæsdtr, Fosterbarn 4 år" i 1801, boende i Hammerøens prestegjeld, Naalnæs gård i Stegen (Steigen), hos fosterforeldrene Anders Christophersen og Martha Marie Olsdatter. Men det gjør det ikke lettere å finne ut hvor hun kommer fra, med mindre det finnes kirkebøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

En liten tilføyelse. Hvis antakelsen over er riktig, se da også Nedrebøs svar til spørsmålet om kilder i Forum nr 2, innlegg nr 287 "Fosterbarn - dokumentasjon?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hei, Vivian! Vi står fast på akkurat samme stedet, ser jeg. Jeg er rettlinjet etterkommer av Ole og Petronille, og har forsøkt å finne dem i kilder eldre enn 1865 uten resultat. Ole Olsen er et vanlig navn i kirkebøkene for Inderøy. Jeg har ikke klart å finne noen sikker kandidat, og tror vel man blir nødt til å se i skifter fra tiden etter 1800. De bør finnes, for Wang ser ut til å ha vært en nokså velstående gård. Sønnen til Ole Olsen Wang, Bertheus, er født i Vågan. Det kan tyde på at Ole har stoppet i Lofoten på vei til Finnmark, og muligens både giftet seg og fått barn der. Kirkebøkene for Hadsel er desverre nesten uleselige akkurat i de aktuelle årene. Det ser ut som om presten har fått et akutt anfall av ekstrem papirsparing. Jeg har ikke klart å tyde dem. Jeg tviler egentlig litt på at vår Petronille var i Steigen, på andre siden av Vestfjorden i 1801. Det finnes andre kandidater i Lofoten, selv om ikke årstallene passer helt. Men det behøver de jo ikke å gjøre. Husk at årstallene i folketellingene må ses på som veiledende. Navnene kan også ha forandret seg en del fra 1801-tellinga til 1865-tellinga. Jeg har anetavla mi på nettet, og hvis du vil se om vi har mer felles slekt, kan du gjøre det på: http://www.slc.quik.com/djenson/per.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Først takk til Per Håkon, skal ha dette i minnet.Så til Per Helge: Morsomt å se at vi har felles Bertheus i slekta . Min familie stammer fra August, broren til din 'Petra'. Ikke bor vi så langt unna hverandre heller, bor for tiden i Eidsvoll (de siste 10 årene). Kan med første øyekast ikke se at vi har flere felles slektninger, men jeg skal kikke litt næremere. Så også at du har folk som kommer fra Beitstad, dette må jeg også se litt nærmere på da svigermoren min også kommer fra samme sted. Hvis du har lyst til å ta kontakt med meg privat kan du nå meg på e-mail: oddgar.linnerud@c2i.nethilsen Vivian Linnerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Når det gjelder 1801-tellingen for Inderøy og gården 'Wang Vester' finner jeg en Ole Olssen g.m. Berit Ingebrictsdtr. De har barna: Andreas, Ingebrict, Ole og Niels. Barnet Ole er her 2 år, og jeg lurer på om det kan være min etterlyste Ole Olsen Wang. Når man ser på navnet 'Ingebict' vet jeg at en sønn av den etterlyste Ole het Ingebrigt. Dette kan vel kanskje være treff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Vivian: Skifteprotokollene for Inderøy er mikrofilmet. Protokollene fra 1689 til 1871 er fordelt på 20 mikrofilmruller. Jeg vet ikke nøyaktig hvilke ruller tidsrommet 1800-1865 befinner seg på, men med rullfilmprisene er det muligens uansett mer aktuelt å kikke på Riksarkivet enn å bestille de aktuelle rullene. Dersom du har tenkt deg til Riksarkivet i nærmeste framtid får du si i fra, så skal jeg gjøre det samme om jeg kommer meg dit først. Her er de aktuelle rullnumrene for de 25 skifteprotokollene for Inderøy sorenskriveri 1689-1871: Filmnr. HF 1878-1897; (20 ruller) Protokoll 25 (1863-1871) går over to ruller, HF 1896-1897. Om det skulle være andre der ute som jobber med samme mannen, er det selvsagt fint om dere sier ifra, dere også. Fortsatt god jakt!Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Vivian Wang Linnerud

Hallo!Sitter for tiden med kirkebøkene for Øksfjord.Ole Olsen Wang (også kalt Trøndermann) kom dit i 1834 33 år gammel. Petronille (36)år og Berteus (2 år) kom i 1835.Da er det store muligheter for at Ole er født i 1801, og da mener jeg å huske at det er født en Ole i 1801 på en av Wangs-gårdene i Inderøy som kan passe. (Skal kikke i haugen av papirer senere i dag).Petronille dør i Øksfjord 03.03.1872, fullt navn: Petronille Katrine Eddisdatter f. 1797Enkemann og fattiglem Ole Olsen Wang dør samme sted 21.02.1874.Berteus er altså født i Vågen 1833( eller 1832 da jeg ennå ikke vet hans fødselsdato. Han dør i Øksfjord 28.01.1898 (står som anm. tidligere medhjelper).Ingebrigt er født i Øksfjord 20.06.1836, døpt 25.07.1836 og død 24.12.1879.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dette var spennende! Jeg har lett i kirkebøkene for Loppa uten finne noe, så dette er godt jobba. Da er Ole Olsen sannsynligvis den to år gamle Ole Olsen på Vestre Wang i 1801-tellinga. Der står han oppført som sønn av husmann Ole Olsen og hans hustru Berit Ingebrigtsdatter. Han har også en bror Ingebrict som er 4 år i tellinga. Petronilla er det foreløpig ikke mulig å plukke ut med sikkerhet. Det er bare en som passer i 1801-tellinga for Hassel, men her må vi vel ta kirkebøkene til hjelp, og så vidt jeg husker er de svært vanskelige å lese i det aktuelle tidsrommet. Men vi kan jo ikke la det stoppe oss. ;c)Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tullet fælt med min påstand om Hadsel. Det finnes nemlig ingen som passer i 1801-tellinga for Hadsel. Derimot finnes det tre stykker som kan passe i hele Nordland: Skjerstad: Petronille Eldiesdatter 1 år, døv Steigen: Petronella Ediæsdatter 4 år, fosterdatter Buksnes: Pernille Ediesdatter 7 årJeg er enig med Per Håkon Christiansen at det er Petronella i Steigen (Hamarøy) som er den mest interessante. Det var mye kontakt over Vestfjorden, så det høres ikke usannsynlig ut at hun kan ha blitt satt bort der. Dersom noen klarer å dechiffrere kirkeboka for Hamarøy, kan det gi svar. Og kanskje hun er å finne i et av de dataregistrerte Salten-skiftene etter at hun flyttet nordover. Det vil i så fall være bevis på at vi har funnet den rette.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W. Linnerud

Hvor får man fatt i de dataregistrerte skiftene? Det skulle bare vært mer å grave i fra Vågen, for det er nok der Petroille og Ole giftet seg og forhåpentligvis også opplyst om både fødested og oppholdssted, men....I hvertfall har jeg prøvd å lese kirkebøkene frd Hadsel, og som du tidligere har sagt var det neimen ikke lett. Fant i 1799 en dåp som kanskje kan passe (dato greide jeg ikke finne , tror det kan være mellom 11 februar og litt utover i mars). Barnets navn: Pernilja/Pernilla Catrine/Catrina. Som far av barnet står: Edjas(Eidias) Toglovs. (Torlovs.) og kommer nok fra en gård som heter Reinhole da dette navnet er nevnt. I 1801 finner jeg i Hassel en gård som heter Reinsnæss og en mann som kan være Ejdas's (Eddis's) far: Ole Torlevsen som er 76 år og enkemann og i huset hos sønn. Når det gjelder barnefaren finner jeg Eidis Torlevsen på gården budalen. Han er 40 år og gift for 2.gang.Petronille glimrer ennå med sitt fravær selv under navnet Pernille Catrine/Catrina. Kanskje dette barnet har dødd eller det kan være bortsatt og da antagelig i Steigen.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Salten-skiftene selges av DIS-Salten. CD-ROMen koster 300 kroner, og strekker seg foreløpig fram til ca. 1838. Men en ny oppdatering er nok ikke langt unna. De gir seg ikke med registreringa før de har overlappet 1875-tellinga. Jeg er imponert over at du orket å gå løs på Hadsel-bøkene. Jeg valgte å sjekke andre prosjekter først, da jeg så tilstanden. Det ser nesten ut som om presten har fått et akutt tilfelle av papirmangel. Det er jo ikke så veldig mange årene han holder på med mikroskrifta si.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ifølge mine gode kolleger som har vært lure nok til å skaffe seg Salten-skiftene, er ikke Petronille Eddisdatter nevnt i dem. Fosterforeldrene på Naalnes er imidlertid nevnt. Anders Christophersen dør før 1810 og kona Martha Olsdatter dør før 1812. De har tre barn selv, som alle er født etter 1801. Petronille er nok reist når Anders dør. Kanskje tilbake til Lofoten, ettersom det er der hun får barn med Ole Olsen Wang. Forutsatt at dette er riktig Petronille, da. God jakt videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Over til Ole igjen.Den eneste Ole, som jeg kan greie å finne ut av, fra kirkebøkene fra Inderøy som kan stemme er: Ole Wang, f. 26.sept.1799, døpt 29. okt (?) far: Ole Olsen mor: Berit Ingebrigtsdatter. Ser ut far Ole har feste hos Svend Wang, Wangshyllen.Konfirmert 1815 under navnet Ole Olsen Ulven 16 år. Vet ikke om disse to er identiske, men når Ole.O.Ulven reiser fra Inderøya i 1817 står det at han er husmannssønn under gården .....Wang. (Wangstøen er også nevnt.) Han er da 17,5 år og drar til gården Revdal i Verran. Flyttelistene jeg sitter med går bare fra 1816-1821, men kan ikke se at han er flyttet tilbake til Inderøya i denne perioden.Skal lage et nytt tema der jeg spør om noen som sitter med flyttelister for perioden 1817-ca.1830 for Verran for å se om denne personen kan bevege seg nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har sjekket i bygdebøkene for Inderøy, og fant Ole Olsen og Berit Ingebritsdatter som husmenn på Vangstøa(I 1762 var der også en Ingebrigt Olsen med hustru Ane Olsdatter som døde 85 år gammel i 1803 - kan det være Berits foreldre?). Under Ulven (Ulvin) så jeg ingenting som passet. Ole døde i 1815, mens Berit står oppført som død i 1824 i følge bygdeboka. Nå har jeg skifteprotokollene for Inderøy sorenskriveri fra 1799-1865, men jeg har ikke klart å finne skiftet etter Berit Ingebrigtsdatter ennå. Det kan selvfølgelig være trykkfeil i bygdeboka, eller mangelfullt skifteregister. Jeg skal lete videre, men du har kanskje mulighet til å sjekke kirkebøker?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Joda, jeg sjekker og sjekker kirkebøker på harde livet. Fremviseren jeg har, har jeg lånt på biblioteket slik at det blir litt tidspress. Må bare innrømme at i veldig mange tilfeller er veldig vanskelig å lese, men føler selv at jeg blir flinkere etterhvert. I kveld har jeg oppdaget mer i kirkeboka for Øksfjord. Ved innførsel av fødsel og dåp til Ingebrigt er han oppført som Ole Olsen Trolvigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hei! Jeg har brukt noe så arkaisk som en vanlig telefon, og snakket med en Mentz Fredly etter et tips jeg fikk. Han har jobbet mye med Værran, og kan fortelle at det bodde ei Karen Jørgensdatter Wang på Revdal i Verran i tidsrommet fra 1810. Hun hadde giftet seg inn i gården. Broren hennes, Tørris Jørgensen Wang, bodde på gården Westvik i Verran, og deres halvsøster Jørgine Olsdatter Wang, bodde på gården Øvre Grande i Verran fram til hun døde i 1834. Foreldrene til disse finner du selvsagt på Øvre Vang i Inderøy. Nå behøver selvsagt ikke Ole Olsen å ha reist til sin halvsøster i Verran, men det er jo mulig at det kan finnes en Ole i søskenrekka, som ble født etter 1801-tellinga. Ole Evensen Troset (far til de tre Verran-søsknene) døde i 1805, mens moren, Ingeborg Tørrisdatter Heggdal, døde i 1840. Jeg skal kikke i Inderøy-boka, og lete etter skiftene deres for å se om de kan kaste lys over noe. Ellers har Mentz Fredly lovt å kikke gjennom inn- og utflyttingslistene for Verran for å se om Ole Olsen befinner seg der.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Vivian Linnerud

Hei Per Helge!Har ikke greid å finne mer siden sist, men tenker på at Ole må jo ha avtjent verneplikten. Vet du om det finnes militærruller fra Vågen, han bør vel være nevnt der?Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det finnes helt sikkert militærruller fra Vågen, men det spørs om han ble innrullert mens han var i Vågan (for det var vel ikke så mange årene?). Jeg vil tippe at det er mye større sjanse for å finne Ole i rullene fra Inderøy. Det er godt mulig at det til og med er ført inn at han er reist nordover.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Interessant å følge denne dabatten! Jeg har selv en gang lett etter ei Petronelle i 1801-tellinga, og fant henne som "Nille". Det er mange "Nille" og "Neller" i tellinga. Jeg fant ei Nille Chatarina Eliasdatter f. ca 1799 i Troms. Om hun er aktuell vet jeg ikke, men likevel:1625 Nille Chatrina Eliasdtr Deres børn 2 K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Vivian Linnerud

Per Helge!Har du Inderøy bøkene tilgjenglige? Hvis du har, kan du sjekke om det har vært en husmann på Wangshylla ca. 1817 ved navn Ole Andersen (på Ålberg i 1801)? Hvis det er slik så er jeg meget sikker på at dette er far til den Ole som reiste fra Inderøy i 1817. (Skrev tidligere at denne Ole het Ulven, men jeg må ha forvekslet noe aldeles galt. Hans navn er kun Ole Olsen og er husmannssønn på Wangshylla, 17,5 år). Finner en dåp i 1800 som kan passe meget bra: døpt Ole Aalberg: far: Ole Andersen mor: Ane Nilsdatter.Når det gjelder Ole Evensen på Øvre Wang, finner jeg ingen sønner, Ole'r, døpt mellom 1801-1805.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Desverre,det var ikke mulig å si noe ut fra det som står i bøkene. Stort sett er bare husmennene under folketellingene nevnt ved navn. Ellers har forfatteren for det meste nøyd seg med å si antall husmenn under de forskjellige gårdene/plassene. Men uansett, nå som Ulven ikke er noe å ta hensyn til, kan det jo også være at Ole Olsen og Berit Ingebrigtsdatter, som vi har vært innom tidligere, med sønnen Ole født i 1799, kan være de riktige. Når du sier at Ulven er feil, er det bare i flyttelistene, eller gjelder det også for konfirmasjonslisten?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Ble du stresset? Det ble jeg når jeg enda en gang prøver å få litt bedre oversikt over Ole'ene fra Inderøy!Tror nok at jeg har rotet litt med rotet! i flyttelistene. Ulven er nok ikke så feil alikevel?Altså i avgangslistene for 1817 i klokkerboken er Ole Olsen Wangshyllen oppført(står ingenting om hvor han skal), MEN når jeg går i minesterialboken og finner flyttelistene for samme året, er det en Ole Olsen Ulven med samme alder som flytter til Værran. Det ser ut som om disse to er en og samme person. Tror vi kan ha kokt det ned til å gjelde to Ole'er: Ole og Berit's sønn født i 1799, og Ole Andersen Ålberg og Ane Nilsdatter' s sønn født 1800. En av diss to Olene blir nok dessverre kallt både Ulven og Wang!?Hvis den Ole som vi skal ha tak i er flyttet fra Inderøya i så ung alder, og kommer til Vågan nesten like ung, så bør han vel finnes i militærrullene der? Har hørt at rullene i Vågan er ganske detaljerte.Skjønte du noe?Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.