Gå til innhold
Arkivverket

[#2492] Ole Olsen Wang fra Inderøy/Vågen/Loppa/Øksfjord


Gjest Vivian Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Ikke stressa, bare spent, og Deichmanske ligger rett over gata. Uansett, dersom noen av de fire potensielle foreldrene døde i Inderøy fogderi etter 1817 og før 1865, så burde de finnes i et av skiftene jeg sitter med på mikrofilm. Jeg holder på å skrive av navnelistene, og er kommet til 1830. Jeg skal gå gjennom det jeg har skrevet av, og ta en sniktitt framover i materialet en av kveldene nå. Så får vi se... Når det gjelder militærrullene, vil kanskje rullene fra Inderøy for 1814 kunne være med på å skille de to. Har du tilgang til dem?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Var i kontakt med Statsarkivet i Tr.heim for 1-2 uker siden, og der sa de at dette lå på Riksarkivet og ikke visste noe mer om dette. Skal prøve å forhøre meg videre og kanskje ta meg en tur dit neste lørdag.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Vivian!Jeg har lett videre i skifteprotokollene, men foreløpig har jeg bare funnet folk som kan velges bort. Jeg fant en Ane Jonsdatter (skifte 1835)fra Vangshyllen, men det var Ingen Ole Olsen blant arvingene. Jeg fant to Bereth Ingebrigtsdatter (på Berg og Bjørdalstrøen) omtrent i samme tidsrom. Men heller ikke der var det nevnt noen Ole Olsen. Til slutt sjekket jeg skiftet etter Ingeborg Tørrisdatter Heggdal/Vang fra 1840. Men heller ikke der var det noen Ole Olsen å se. Om du drar på Riksarkivet i morgen, håper jeg du har bedre lykke med militærrullene. Fra Lenvik vet jeg at sønner og fedre ofte står oppført sammen i rullene. Inderøyrullene for 1814 burde derfor kunne avsløre noe.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Ny innfallsvinkel:Jeg ser at det skal være mikrofilmet noe som heter døds og vigselslister for Lofoten og Vesterålen - 1792-1900. Dersom alle vigsler i området er med, og vigslene er først som i kirkebøkene (med foreldre) skulle vi jo kunne slå to fluer i en smekk. Ellers kan det jo være at Ole og Petronille ble vigslet i Hadsel i stedet for i Vågan. Det er ikke langt unna, og Petronille hadde familien sin der. Det kan vel være verd å sjekke vigselslistene for 1830-tallet...Ellers: Er det noen som vet hva disse døds- og vigselsrullene for Lofoten og Vesterålen er for noe, og hva de inneholder?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Heisann!Har i dag fått bekreftelse på bestilling av kirkebøkene for Hadsel hvor evt. vielse kan finnes (hadde fra før bare opp til 1811). Ellers har jeg ikke helt gitt opp tanken med å komme meg inn til Riksarkivet, skal nok få det til.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Vivian Linnerud

Hei Per Helge!Fikk mikrokortene for Hadsel i går. Dessverre kan jeg ikke finne noen vielse som kan passe med Petronille(a),Peternille(a), Nille(a),Katrine og Ole mellom 1820-1834, så det var slutten på det håpet.Har du hørt noe mer om døds- og vigselsruller for Lofoten/Vesterålen?Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Det er ei fosterdatter i Ft 1801 i Hadsel (1457 Stina Eidiasdtr Foster datter 5 K). Det kan vel tenkes at "Stina " ikke er døpt med det navnet. - Ihvertfall-er det ikke en ide å sjekke konfirmasjonlistene i kirkeboka for Hadsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Hei Odd Håkon!Takker for interessen, men jeg tror Stina Ediasd., Sløvern, blir litt gammel? når jeg finner henne konfirmert i Hadsel 1811, 18 år.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hei, Vivian! Jeg har nettopp fått tilbakemelding fra Riksarkivet om at døds- og vigselslister for Lofoten og Vesterålen er å få kjøpt på mikrofilm. Jeg venter på en oversikt i posten. Listene er sendt inn til sorenskriveren av prest og lensmann, og skal inneholde mye av det samme som kirkebøkene ville gjort. Jeg håper det kan være noe her, og skal gi deg beskjed når jeg får oversikten over hva Riksarkivet har, og hva det koster.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nå har jeg fått brev fra Riksarkivet. Døds- og vigselslister fra presten til sorenskriveren for Lofoten og Vesterålen (1809-1850)befinner seg på film nr. NT 114. Listene for Borge og Vågen ligger mot slutten av filmen. Også film nr. NT 115 har døds- og vigselslister for Lofoten og Vesterålen. Jeg har fri noen dager nå, og burde dermed i utgangspunktet ha anledning til å titte innom Riksarkivet en av dagene. Sikkert er det ikke, dog, ettersom grunnen til fridagene er at jeg ble pappa på tirsdag. Riksarkivet har dermed andreprioritet. Men vi får se. Det gjelder jo slekta okke som...Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W. Linnerud

GRAATULERER!!La nå Riksarkivet få veldig 2.prioritet akkurat nå, det løper jo ikke akkurat fra oss (håper jeg):-) Men jeg må innrømme at dette blir veldig spennende! Det er jo bare nødt til å være noe om 'folkan' våre her. Lykke til med små og store!Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, da rakk jeg en tur på riksarkivet. Men de hadde ikke filmene som bruksfilm, bare til salgs. Jeg tror nok jeg kommer til å bestille, men jeg er ikke helt sikker på hvilken film som er den riktige. Liste for Borge og Vågen (1809-1850) fordeler seg nemlig på to filmer (NT 114 og NT 115), og det er ingen som riktig kan si hvilke år som befinner seg på hvilke filmer. Jeg skal prøve en henvendelse til Statsarkivet i Trondheim, som har originaldokumentene. Vet du om noen som skal til Trondheim, kan du jo be dem stikke innom ;c)Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hei, Vivian!Da kan det se ut til å ordne seg med mikrofilm. Jeg har mailet Terje Pettersen, som holder på å legge ut kirkebøker for Vågan på nettet, og blitt enig med ham om å spleise på filmutgiftene mot at han gjør et oppslag etter Ole og Petronilles bryllup. Forhåpentlig blir filmene bestilt i løpet av noen dager, så får vi vente å se. Pettersen er en travel mann, og var akkurat på vei til USA. Men vi har jo ventet en stund, så vi kan vel vente en stund til...Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Kjempebra!!!Spenningen sitrer....Ellers så er det her halveis planer om å være litt i Tr.heim i løpet av ferien, men vi får nå krysse fingrene om at Terje finner bryllupetFilmutgiftene er jeg med og deler, hvordan vi gjør dette kan vi vel mailes priv.om.:-)Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Hei igjen! Jo, jeg har fått mail, og kommer til å svare privat. Ellers har jeg ikke hørt noe fra Pettersen, men jeg vet ikke om det er noen vits i å bestille filmen med døds- og vigsleslistene for oss, ettersom jeg i et annet spørsmål her i forumet fikk vite at det neppe er opplysninger om foreldrene i disse listene. Da har jeg mer tro på militærrullene for Inderøy. Ole burde være registrert før han dro nordover, og i så fall vil han sannsynligvis være ført opp med både far (om han er i live) og hjem/fødested. Vi burde ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim og høre hva de har, så kan vi spleise på filmen om det finnes noe som er interessant for oss. Har du noen kontakter der oppe, eller skal jeg forhøre meg?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Vivian W.Linnerud

Dessverre ikke noe nytt! Rakk ikke innom Tr.heim, men tenkte jeg skulle kapre mikrokort-fremviseren fra biblioteket og skrive opp ALLE 'Inderøy Ole Olsen'er' (innenfor aktuell periode) som er født/døpt, konfirmert, viet, begravd og utflyttet fra krk.bøkene, dette for å forsøke å finne ut hvem som er hvem? Gjorde dessverre ikke alt dette forrige gang, kanskje litt for ivrig?? Har prøvd å maile deg, Per-Helge, har du mottatt mailen?:-)Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Enig, men er det ikke like lurt å sjekke med Riksarkivet først? Da jeg snakket med Statsarkivet i Tr.heim i vinter, sa de at de ikke hadde noen ruller eller andre opplysninger!?..slik at man event. måtte henvende seg til RA. Hadde jo stoore planer om å ta meg en tur dit, men siden da ble liksom timene altfor korte.Hvis du har tid Per-Helge, så hadde det vært fint om du kunne sjekke opp denne biten ang. militærrullene, så skal jeg prøve å gå igjennom krk.bøkene igjen.:-) Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Nå har Terje pettersen bestilt vigsels- og dødsrullene for Vågan. Så får vi se hva han finner der. Jeg har ikke klart å få somle meg til å høre hva som finnes av militærruller for Vågan og Inderøy, men det skal jeg få gjort.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Ja, da er filmene med vigselslister for Vågan gjennomgått av Pettersen, og ikke uten resultat:"Ekteskap 28 september 1831. Ole Olsen Wang, 32 år Pernille Cathrine Eidisdtr. 33 år."Litt klokere blir vi jo, men dette løser jo ikke mysteriet. Slik jeg ser det, er dette det mest sannsynlige scenariet hittil: Ole Olsen er sønn av husmann Ole Olsen og Berit Ingebritsdatter på Vangstøa, født 26.sept.1799, døpt 29. okt. Flyttet til Værran i 1817, og videre til Vågan før 1831. Men sikre kan vi vel ikke være ennå.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Nei det kan vi vel ikke, men det var i hvert fall fint å få vite når og hvor de giftet seg! bare synd fedrene ikke er oppført, vet du forresten om dette er gjennomført? (at fedrene ikke er oppført).Jeg kan være enig i at den Ole du nå refererer til er den meste rette.Ole Olsen Wangshyllen f.26.09.1799 døpt 29.ejus(??)1799 (greide for en liten stund siden å tyde? dåpsdagen til det, jeg tror han da ble døpt 3 dg.gammel? beklager det der med oktober).Konfirmert 1. søndag etter Mich. 1815 (Så klart at ingen av foreldrene er oppført her heller)(Har gått igjennom krk.bøkene for Inderøy 1798….. enda en gang, og 'pløyd' alle Ole Olsen'er, men har ikke greid å finne mer interessant. Har nå bestillt krk. bøkene for Verran 1817-42 for å se om Ole Ulven flytter på seg videre.)Men jeg har et MEN: Ved Ole Wangs død 21.02.1874, ble alder oppgitt til å være 65 år (skulle da vært født i 1808), 1865-tellingen oppgitt f.år til 1804 ,vielse i 1831 32 år (født 1799) og da Ole ankom Øksfjord juli 1834, 33 år (snart 34 år og født 1800 ). Jeg synes det er et veldig 'sprik' på årstallene her, vet at fødselsårene varierte mye, men fra 1799-1808? det er hele 9 år det?……Skal prøve å låne 'maskinen' på biblioteket igjen for å finne eventuelle søsken og lignende til Ole Olsen Wang f.1799 så får vi se hva som dukker opp der etterhvert.:-) Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ole og Pernilles innførsel var visstnok blant de mest detaljerte... Jeg er ikke så forferdelig bekymret over de ni årene alderen spriker med. Det er naturlig at alderen varierer i kildene. Og de tallene som spriker mest, er symptomatisk nok de som er lengst unna fødselen (1865-tellinga og begravelseslistene). Jeg tror vi nærmer oss. Jeg har kontaktet Riksarkivet om militærruller, men har ikke hørt noe. Det blir interessant å se hva du finner i Værran-bøkene. Forøvrig har jeg funnet følgende Wanger i Finnmark, født i Inderøy i 1865-tellinga:Svend Wang, arbeidsmand, født 1796 i Inderøy, bosatt i kirkegaden i Hammerfest i 1865. (han fikk en datter i Talvik, og jeg skal se om jeg finner henne i kirkebøkene der.Nils Nilsen Wang, fisker født 1813 i Innerøen, logerende på Smelroren i Båtsfjord i 1865-tellingen.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Ja, da har jeg fått en oversikt over aktuelle militærruller for Inderøy fra Statsarkivet i Trondheim. Med litt flaks finner vi Ole junior og senior i en av dem:Ra5 (jeg vet ikke om dette viser til mikrofilm eller bare er et katalognummer hos Statsarkivet): Ungtmannskapsruller og kompaniruller for 1. Trondheim Infanteriregiment, Inderøy kompani 1807 og 1811Ra10: Ungtmannskapsruller og kompaniruller for 2. Nasjonale Artillerikompani, Inderøy avdeling 1811Ra11: Ungtmannskapsruller og kompaniruller for Trondheim Dragonregiment,Inderøy kompani 1807Ra22 Diverse militære ruller 1800-33. Noen av regimentene og kompaniene ovenfor er nevnt her, men det er ikke spesifisert hvilke lokale kompanier og avdelinger som kan være med.Jeg vet ikke sikkert om dette materialet finnes på mikrofilm, eller hvor store mengder materiale det er snakk om. Hvis det er overkommelige mengder, kan jeg jo bestille kopier av noen ruller, og gjøre en avskrift til Digitalarkivet i samme slengen (sa han kjekt;c).Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Vivian W.Linnerud

Hei Per-Helge,det siste innlegget ditt,tror jeg faktisk ikke jeg har fått med meg før nå!Har du fått sjekket opp noe her?:-) Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har desverre ikke rukket å gjøre noe. Jeg har skiftet jobb i stedet, så slektsforskninga har måttet vike noe. Jeg har en plan om å komme sterkere tilbake, men dersom du er utålmodig og vil bestille filmer er jeg selvsagt med på et spleiselag. I så fall tror jeg det er de tre første filmene som har mest for seg. Er filmene lesbare burde vi vel kunne skrive dem av, og legge dem ut her også, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.